Annons

7D -tillbehör för att se bilderna direkt på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Eye-fi, Ipad och Shuttersnitch fungerar verkligen supersmidigt enligt denna länk:
http://fstoppers.com/ipad/

Med bara Eye-fi så kan man automatisk föra över t.ex. jpg-filerna och lämna RAW på kortet (för snabbare överföring), dock har jag ännu inte hittat något lika smidigt program som Shuttersnitch till en vanlig Windows-dator, utan man får öppna upp bilderna med sitt vanliga bildvisningsprogram
 
Vad behöver man för att koppla in kameran, Canon 7D i detta fall, för att se bilderna direkt i datorn vid tagning? Programvara?

Canon EOS Utility som följer med kameran på en CD. Vanlig USB-kabel. Du kan plåta med kameran och/eller remote via datorn samtidigt. Bilderna laddas in i datorn i folder och med filnamn du valt t.ex. D:\data\bilder\år\månad\datum_bildnr.CR2. De poppar samtidigt upp i Canon Digital Photo Professional som också är gratis.
 
Men sådana kort har jag bara sett i SD-format. 7D använder CF-kort.
Canon har sin dyra WFT-E5, som man kan skruva under 7D, för att få närverksaccess den vägen. Men det kostar som en enklare kamera.

Fördelen är förstås att du kan få trådlös överföring samt att du kan koppla in en Ethernet kabel, som klarar upp till 100 meter, inte bara fem som är den normala gränsen för USB.
Nackdelen är att det blir långsammare.

Sen finns det en del andra funktioner i nätverksgreppet också, som stöd för direkt anslutning av lös hårddisk eller inkoppling av en GPS för geotagging "on the fly".
 
Tack för alla råd, skall testa direkt!

Canon EOS Utility som följer med kameran på en CD. Vanlig USB-kabel. Du kan plåta med kameran och/eller remote via datorn samtidigt. Bilderna laddas in i datorn i folder och med filnamn du valt t.ex. D:\data\bilder\år\månad\datum_bildnr.CR2. De poppar samtidigt upp i Canon Digital Photo Professional som också är gratis.
 
Eller kanske denna variant, för trådlös hantering, Eye-Fi.
http://www.coolstuff.se/Eye-Fi-Minneskort

Som redan nämnts så är Eye-Fi korten av SD(HC) typ.
Den äldre varianten på 4GB fungerar visserligen med CF-adapter.
Men det kortet är berövligt vad det gäller skriv/läshastighet.

Det nyare Eye-Fi Pro X2 fungerar inte alls med 7D.
(Har testat själv).

Har dock testat Canons trådlösa batterigrepp WFT E5-B.
Det fungerar utmärkt för att skicka bilder direkt från kameran till datorn.

Funkar också för att köra "live view" från datorn via trådlöst nätverk.
(Precis som med USB-kabel behöver du använda den mjukvara som medföljer kameran).
Dock med viss fördröjning av bilden.

För att plåta med "live view" i datorn rekomenderar jag att köra med USB-kabel.
 
Provade WFT

Jag har nu tillfredställt min nyfikenhet genom att prova hur ett WFT-E5B fungerar, när det sitter under en 7D.

BatteriGreppet har sitt batteri, kameran sitt. Alltså måste greppet av för att man ska komma åt att byta batteri i kameran. Man kan se batteristatus för greppet i den lilla displayen bak på greppet, och dessutom via kamerans detaljerade batteristatusmeny.

USB
Det finns även en USB-host på nätverksgreppet. Den porten har tre olika funktioner.
Geotagging
Man kan få in position, höjd och tid (UTC) direkt i bilden, när den tas.
Antingen kör man detta med kabel till en GPS som exempelvis Garmins GPSmap 60 CSx, som jag testade med. Fungerar utmärkt. Man behöver inte ens ställa om protokollet till NMEA, även om det också fungerar, utan kan köra på Garmins eget protokoll. Canons WFT förstår Garminprotokollet också.
En grön USB-LED på greppet blinkar när man inte har någon känd position, och lyser när man har det.
När kameran går i vila försvinner matningen till GPS, som då dör, om man inte har stängt av den funktionen eller hejdar den.
Det går också att köra via Bluetooth. Jag har Canons lilla BU-30 tillgänglig, men ingen GPS som pratar Bluetooth, så det har jag inte kunnat testa.
Lagring
Det går också att ansluta en lagringsenhet. Använder man en hårddisk kan det idag vara en begränsning att den måste vara formaterad med FAT32, inte NTFS. Annars förstår inte greppet sig på disken. Vanliga USB-pinnar fungerar bra. En hårddisk kan också ha svårt att leva på strömmen som kommer från greppet.
Med extra lagringsplats fungerar det nästan exakt som i en 1D Mark IV, när man har satt i två minneskort. Man kan lagra på kortet och byta till pinnen när kortet är fullt, eller få backup på direkten, eller få olika format på kort och pinne. Enda skillnaden jag kan se är att man bara kan göra backup till greppet, inte tillbaka till kortet.

Nätverk
Greppet kan köra antingen via kabel, 100 Mbit/s, eller trådlöst, 11/54 Mbit/s.
De vanligare inställningarna kan göras, för att passa till olika nätverk. IP adress kontra DHCP, WEP, TKIP, WPA-PSK, WPA-PSK2 och lite annat. Har fungerat mot alla nätverk jag försökt utsätta den för, både mot router (infrastructure) och direkt mot en annan dator (ad hoc).

FTP klient
Greppet kan gå som klient mot en FTP-server. Jag provade mot den man kan aktivera i Windows XP SP3 Professional. Det fungerade ögonblickligen. När detta är ihopkopplat, trådlöst eller med kabel, kan man sedan antingen flytta bilder till datorn i samma andetag som man fotograferar dem, eller så väntar man, tittar på dem i kamerans display och skickar dem i efterhand.
Om några bilder inte blev överförda kan man samla ihop dem och skicka dem i efterhand.
Kör man samtidigt med en extra lagringsenhet i greppet, kan man spara filerna man verkligen vill ha på kortet och sedan små jpeg på minnesstickan. Det går nämligen då att välja om man bara vill skicka den minsta jpegen, exempelvis. Den är ändå större än vad som en laptop kan visa på skärmen, varför dess kvalité räcker för att bedöma bilden, om det bara är det man ska göra.

Denna koppling går att göra både via infrastructure och ad hoc. Jag provade att köra direkt mot en laptop. den hade dock Windows XP Home, en version som saknar FTP-server. Jag hittade en open-source applikation, FileZilla FTP server, på nätet. Tog lite längre tid att fundera ut hur den skulle ställas in, gentemot greppet, men sen fungerar det också utmärkt.

EOS Utility
Det går att koppla ihop kameran med EOS Utility över nätverket. Gör samma sak som med USB-kabel, fast kan gå trådlöst, och blir i så fall märkbart långsammare. Men ibland är det inte det som är det viktigaste. Det går ju att fjärrkontrollera kameran trådlöst, exempelvis.

WFT Server
Här vänder man på principen. Kameran blir en webserver på nätverket, och andra klienter, riktiga datorer eller mojänger som iPod, kan kolla vilka bilder som ligger i kameran. Det går också att styra kameran. Inte i lika hög grad som med EOS Utility, men om klienten klarar Javascript får man med allt väsentligt. Annars kan man bara trycka av och lite annat.
Upp till tre klienter kan titta på bilderna i kameran samtidigt.

DLNA server
Huruvida detta fungerar vet jag inte, då jag inte haft någon TV med DLNA-kompatibilitet att tillgå.

Länkad bildtagning
Man kan koppla ihop flera 7D, med varsitt nätverksgrepp, och fyra av dem samtidigt, men det har jag heller inte testat. Hade inte fler kameror med grepp tillgängliga.
 
Efter att ha besökt centrala pryllagret har jag testat med en Wayfinder GPS med Bluetooth. Fungerade bums.
Det tar dock lite längre tid att få ingång matningen av nya positionsdata från GPS till kameran med Bluetooth än vad det gör med kabel. Bortsett från det fungerar det bra.
 
ANNONS