Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
12Mp på 'stor' sensor, 'riktig' blixt och HD-filming i 720p med stereoljud. Hyggligt tåligt bygd dessutom. Naturligtvis kan en 'riktig' kamera erbjuda mer och bättre, men för oss som redan idag har stor glädje av kameran i mobilen så kan det här bli spännande!

http://conversations.nokia.com/2010/04/27/nokia-n8-revolutionises-cameraphones/

http://europe.nokia.com/find-products/devices/nokia-n8/features

"The pixel size is 1.75um and output resolution 4000x3000pixels --> optical format is 8.75mm and 1/1.83" in inches (there are naturally some extra border pixels but they are not calculated in this optical format)."

Har den på bevakning

Jag har funderat lite på att köpa mig en kompaktkamera, men när jag fick kännedom om att N8:an är på G någon gång under 3:e kvartalet så inväntar jag den istället.
Nu väntar jag bara på beskedet från Nokia om när N8:an kan förbeställas inför säljstarten i Sverige.
Det kommer tydligen inte att finnas något lock över kameralinsen, vilket känns lite osäkert. Nokia svarar att det ska vara ett så pass reptåligt glas att det inte kommer vara några problem. Hur det sedan blir med smuts som fastnar på linsen, får man väl se.
Utöver spännande tekniska specifikationer är det kul att den kommer att finnas i lite läckra färger också.
/Nonno

Ja, behovet av kompaktkameran blir ju mindre och mindre hela tiden, dessutom vill allt fler kunna ladda upp sina bilder direkt hittan och dittan, så om inte kompaktkamerona ser till att bygga in en telefon snart så kan man kanske anta att de är ett utdöende släkte? Lite som det gick för mp3-spelarna.

Säkert är inte bilderna i N8:an av samma kvalité som i en kompaktkamera, men förmodligen är de helt ok som komplement till systemkameran.
Nu är det bara att vänta och hoppas att mobilen kommer i den tidigare delen av 3:e kvartalet.
/Nonno

Väntan är så gott som över, eller ja inte riktigt.. men nu idag så kan iaf Nokia N8 förbeställas och beräknad leverans väntas ske i slutet på September månad. :)

Priset verkar segla mellan 3800 till 4800 för mobilen utan abbonemang, beroende på hos vem man köper den. Jag måste erkänna att jag är klart sugen på att börja campa utanför närmsta Nokia mobilbutik i väntan på telefonen hehe.

/ Magnus

Jag har lite trassel med min beställning av N8:an.
Den orange modellen säljs just nu endast via Nokias onlineshop, därför har jag lagt min beställning där. Av någon anledning startar leveranser av den orange modellen lite senare än för svart, grå och grön. Leveranserna av orange modell börjar nu de närmaste dagarna och min förhoppning har varit att få ett exemplar till helgen. Nu blev det inte riktigt så.
Det uppstod någon form av datatrassel hos Nokia och i dag fick jag besked om att min beställning blivit makulerad samtidigt som köpesumman har reserverats på mitt bankkonto. Spärren på köpesumman hävdes snabbt, men jag måste göra en ny beställning och leveransen blir förstås lite senare nu.
Som plåster på såret har jag blivit erbjuden lite tillbehör till telefonen som jag ändå hade tänkt köpa.
Lite otur ändå för Nokia - den här typen av problem hade de väl klarat sig utan. Väntan har ju varit lång.
/Nonno

Jag har köpt skyddsfilm till N8:s display och tycker att det blev en liten försämring av känslighet. Hur gör ni andra, kör oskyddat? Om inte, har ni också upplevt skillnad på skärmens känslighet? Kan det finnas skillnader i kvalité på olika märken av skyddsfilm och vad rekommenderas i så fall och vilken tillverkare ska man undvika?
/Nonno

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar