Annons

Dagens fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Nu har jag med eran hjälp fått koll på blixten och rätt inställningar :) Så dyker nästa fråga upp i mitt huvud.....Jag ska som sagt fota folk på en större fest, dom kommer att få ställa sig mot en mörk bakgrund en eller ett par stycken åt gången, det kommer att vara lite halvskum belysning. Nu till frågan; Kan jag sätta min Canon speedlite 430 i en softbox och ha bredvid? Hur fungerar det isåfall, har man en kabel mellan blixten och kameran eller? Fyrar blixten automatiskt av när du knäpper bilden? Kan det räcka med en blixt och softbox? Jag förstår att det givetvis blir bättre med fler blixtrar men jag är lite i början av något som jag bara kanske kan tjäna lite extra-pengar på i framtiden....så jag vill inte lägga ned för mycket pengar än. (det här med teknik är verkligen inte min starka sida men jag kämpar för att förstå allt.....:)
Tacksam om någon vill svara....
 
Du måste kunna fjärrstyra blixten i så fall. Vet inte vad för kamera du har och jag är rädd att man behöver kraftigare blixtar om man ska köra dem genom softboxar (jag är helt oerfaren vad gäller softboxar och mer avancerad blixtstyrning så jag kan dock ha fel...) Jag skulle ändå rekommendera att du kör med blixten på kameran och investera i en reflexskärm som du kan studsa blixten via, istället för att prova på nåt nytt och obekant som du inte vet du kommer att behärska direkt (i alla fall utan träning).
 
Jag har en Canon 40d, men du kanske har rätt. Jag kanske ska använda blixten på kameran och en reflexskärm......
 
Synka med 2:a-ridån
Studsa hellre blixten mot t.ex. en reflexskärm (billigare) (glöm inte en bouncer till blixten)
Kör ISO800 med "High ISO speed noise reduction" aktiverat..

Använd tillsammans med ett ljusstarkt objektiv, typ 1.4 eller 1.8, så skall du absolut inte ha några problem med ljus :)
 
Senast ändrad:
Synka med 2:a-ridån
Studsa hellre blixten mot t.ex. en reflexskärm (billigare) (glöm inte en bouncer till blixten)
Kör ISO800 med "High ISO speed noise reduction" aktiverat..

Använd tillsammans med ett ljusstarkt objektiv, typ 1.4 eller 1.8, så skall du absolut inte ha några problem med ljus :)

Sorry jag måste ifrågasätta nästan allt du skriver här.

2:a ridån behöver man bara synka på om man ska fotografera nåt som rör sig. Annars har det ingen som helst praktisk betydelse om man synkar på 1:a eller 2:a nivån.

Bouncer är väl knappast nödvändigt? Äter bara blixteffekt och gör väl ingen nytta alls om man inte har blixten riktad framåt. Nä, kör på med blixten riktad snett bakåt mot en reflexskärm eller nåt substitut så blir det nog bra.

Jag upplever att man friare kan välja bländare med blixt och därmed justera skärpedjupet. Skillnaden kommer i hur mycket bakgrundsljus man snappar upp, men det kan man också justera lite genom att välja en längre slutartid eller iso (400 tror jag man klarar sig hyfsat med om man har ett ljusstarkt fast objektiv). Man får även bättre skärpa om man bländar ner lite.
 
Tack för ditt svar! Ska jag använda en silver eller vit reflexskärm? Kanske dum fråga, men rent praktiskt hur menar du? Ska jag ha någon bakom mig som håller i reflexskärmen då? Jag vill verka så lite "oproffsig" som möjligt när jag väl är där......
 
Jag tycker förslagen är lite onödligt komplicerade om det skall fotas på en fest. Ingen kommer vara intresserad av större arrangemang när det är partaj och glada männsikor. Det måste gå fort, vara okomplicerat och så enkelt för fotografen att denne inte behöver fundera på tusen saker. När fotograferingen kommit igång finns ingen tid till funderingar eller kucklande, särskilt om fotograden inte är så van. Det måste bara fungera. Det är frågan om jag inte skulle rekomendera gröna läget och blixten i autoläge?

Det som är lite svårt är att blixt reflekteras i ansiktet och folk får svettblanka ansikten. Därav alla råd om reflekterorer också vidare. För att hålla det tillförlitligt är mitt förslag är att sätta blixten på kameran, köpa en en såndär plastmanick att trä över, prova om det går att rikta blixten uppåt (beror lite på designen av plastmojängen) annars får man rikta framåt. Sikta och trycka av.

Är det vitt tak i normalhöjd tycker bilderna ser lite naturligare ut om man kan studsa ljuset mot taket utan plastmojäng på (eller med plastmojängen på).

Att dra upp ISO med blixt brukar jag använda när jag behöver mer räckvidd på blixten än den är gjord för, annars föredrar jag låga iso. Med synk på bakre ridån brukar i alla fall min kamera samla in mer ljus från de områden som inte blixten räcker fram till. Reflexskärm och blixt är lite svårt om man inte är så van då blixtrar är så snabba att man inte hinner se hur det blir. Mycket lättare att använda om man leker med befintligt ljus tex fönsterljus. När man blir bra på det, fattar man hur man gör med blixt.
 
Magnus, du har bevisligen ALDRIG fotograferat fester...

synk med 2:a ridån är perfekt för att få bättre ljus & motverka skakningsoskärpa på motivet (tänk vimmelbilder)...

en bouncer slukar ljus, men du slipper det skarpa ljuset som uppstår utan...

ISO'n höjer vi även upp för att motverka ytterligare skakningsoskärpa & för att kunna använda bouncer
.................
 
Hur motverkas skakningsoskärpa med synk på andra ridån? Syftet är väl att få en längre slutartid (egentligen långsam synk/slow sync) för att få med mer av det befintliga ljuset, och då är väl risken för skakningsoskärpa större?

Bouncer på nattklubbar? Finns det verkligen så ljusa väggar/tak att studsa ljuset mot där så att det blir mjukare?
 
Det blir rätt fränt. Bakgrunden blir suddig eller ritar ljusspår medan det som blixten fäster mot kommer att frysas.
 
Jo, men skakningsoskärpan som sådan påverkas inte. Enda skillnaden mellan synk på första eller andra ridån är riktningen på ljusspåren. Dvs om de ritas efter eller före frysningen.

Nja inte direkt. När du kör på andra synk så blir det som att köra bulb-plåtning i studio för att t.ex. frysa vattendroppar osv (dvs, att endast då något blir belyst så blir det en ordentlig exponering, (svårt att uttrycka mig))...

Då motivet (personerna i detta fall) blir belyst av blixten under en tusendels sekund så kommer de att bli skarpa istället för suddiga pga. rörelse som vid första-ridå synk...


vet inte riktigt hur jag skall förklara det på bästa sätt, men hoppas det gick fram iaf :)
 
Då motivet (personerna i detta fall) blir belyst av blixten under en tusendels sekund så kommer de att bli skarpa istället för suddiga pga. rörelse som vid första-ridå synk...

Jag vill i alla fall hävda att den enda skillnaden som blir är ljusspårens riktning.

Exempel:
Du fotar en bil med tända lyktor som kör förbi dig i mörkret och du använder blixt.

Fall 1, med synk på andra ridån: På bilden ser du en skarp bil (rörelsen fryst av blixten) med ljusspår av bilens lyktor riktade bakåt, eftersom ljusspåren ritades innan blixten frös bilens rörelse.

Fall 2, med synk på första ridån: På bilden ser du en skarp bil (rörelsen fryst av blixten) med ljusspår av bilens lyktor riktade framåt, eftersom ljusspåren ritades efter att blixten frös bilens rörelse. Det ser ut som om bilen backar tack vare ljusspårens riktning.

I båda fallen blir bilen skarp och bakgrunden oskarp om slutartiden är för lång för handhållning. Hur mycket av bakgrunden som över huvud taget syns beror på slutartiden och bländaröppningen.
 
Jag har ofta funderat över det här vanliga missupfattningen om att endast blixt på 2:a ridån ger skarpt objekt och suddig bakgrund.

Kan det vara så att folk tänker sig ljuset som målarfärg och tror att motivet blir suddigt om du fryser det på den 1:a ridån och sedan "målar över med suddighet" under resten av exponeringen? Eller att man tror att den är den senaste fotonen som kommer till sensorn som räknas och vill göra frysningen sist i exponeringen?

Det finns även en risk med blixten på 2:a ridån, när man fotograferar människor, och det är att de blinkar till efter förblixten och sedan blundar när huvudblixten kommer.
 
Det är väl höjt ISO snarare än om det är synk på första eller andra ridån som ger bakgrunden med ljusspår etc; du släpper in mer av det befintliga ljuset istället för att bara använda blixtljuset.
 
Jag har ofta funderat över det här vanliga missupfattningen om att endast blixt på 2:a ridån ger skarpt objekt och suddig bakgrund.
Det är precis vad som händer med min kamera. Med blixt på bakre sync verkar kameran välja längre exponeringstid än om man har synk på främre ridån. Och det är också ett av tipsen som skott kelby har i sin andra bok.

Och som kommentar till anders, höjt iso ger längre räckvidd på blixten (eller så upplevs det i alla fall.)
 
Det är precis vad som händer med min kamera. Med blixt på bakre sync verkar kameran välja längre exponeringstid än om man har synk på främre ridån. Och det är också ett av tipsen som skott kelby har i sin andra bok.
OK, nu var jag lite för snabb här och utgick från att man använder helt manuella inställningar när man gör detta. Kan tänka mig att automatiken kan få det lite svårt att hitta rätt i sådana lägen.

En förutsättning för att det ska bli samma resultat är att man har identiska inställningar på ISO, bländare och slutartid.
 
Magnus, du har bevisligen ALDRIG fotograferat fester...

Du har i så fall bevisligen aldrig tänkt igenom vad synk på andra och första ridån egentligen betyder, för du verkar blanda ihop slow sync med rear sync. Är det hyfsat statiska motiv så har det ingen som helst praktisk betydelse om man skjuter blixten i början eller slutet av den tiden slutaren är öppen. Båda funkar lika bra. Det viktiga är att ställa slutartid och iso så man får en bra exponering av bakgrunden. TTL tar hand om att ansiktena blir rätt exponerade, bara man ser till att jobba med eventuell blixtkompensation för att kompensera för avståndet till en reflekterande yta (eller dess förmåga att reflektera ljus) då man har blixten åt nåt annat håll än framåt.

Varför äta upp ljus med en bouncer om man inte riktar blixten framåt, och dessutom tvingas höja iso pga det? Har du provat utan och märkt att det blir mycket bättre med bouncern? Jag skulle gärna se några jämförelsebilder.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar