Annons

Skambud eller orimliga förväntningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skulle sälja dina prylar på FS och Blocket skulle jag få in 7500kr, 500 spänn mindre än vad 100 IS Macro kostar hos Cyber. Ett 6000kr billigare alternativ än hos din fotoaffär. Det tycker jag det är värt.

Att de inte vill ha dina gamla grejor är helt naturligt, kostar för mycket att hantera.

Tror bara man kan få ut så mkt pengar om man delar upp paketet i smådelar.

450D + kirobjekter = 4000 kr
BG = 800 kr
55-250mm = 1500 kr
EF 28/2,8 = 1000 kr

Summa: 7300
 
Går du ut och försöker sälja på fotosidan har den här tråden säkert bidragit till att du nu inte kommer få mer än 3500 här också.
 
När en NY instegs-DSLR med kitzoom kostar under 6 kkr så lär det vara svårt att få "bra" betalt för en 2.5 år gammal begagnad...
 
Tror bara man kan få ut så mkt pengar om man delar upp paketet i smådelar.

450D + kirobjekter = 4000 kr
BG = 800 kr
55-250mm = 1500 kr
EF 28/2,8 = 1000 kr

Summa: 7300
Visserligen är beg-priserna på fotoutrustning ibland absurda, men jag tror inte man ska räkna med att få 4000 kr för 450D med kitzoom -- eftersom man kan köpa en helt ny 500D med samma optik för under 5000 kr.
 
Oj!

Jag ville ha igång en diskussion och det verkar som att Jag fått det:) 3 sidor hittills, kul.

Sakerna ligger ute här på FS sedan ett par dagar tillbaka och intressenter finns/har funnits.
Det är ingen panik för min del, få jag inte vad jag tycker är skäligt, så behåller jag sakerna och skulle det vara så att denna diskussion lett till att jag sänkt värdet på dem, jag då får det så vara:)

Det ligger inte ute som ett kit/paket, det vara bara så att jag tog med mig allt "överflödigt" igår för att kolla vad de bjöd och bjöd de vad jag ansåg vara rimligt, ja då blev det affär. Nu blev det ju lite annorlunda.

Här på FS ligger de ute var för sig, vilket naturligtvis underlättar både försäljningen i sig och att kunna få lite bättre betalt.

Sen har jag också skrivit att jag antagligen haft för höga förväntningar när det gäller andrahandsvärdet på fotoutrustning, men har samtidigt svårt att tänka mig att alla här utom jag glatt genomfört dealen och med ett nöjt leende tackat ja till 3500kr för grejorna. .:)
 
Visserligen är beg-priserna på fotoutrustning ibland absurda, men jag tror inte man ska räkna med att få 4000 kr för 450D med kitzoom -- eftersom man kan köpa en helt ny 500D med samma optik för under 5000 kr.

Håller med dig Erland. Se bara här på Fotosidan. Där ligger flera stycken med mycket billigare pris som ändå inte blir sålda. Tusen kronor mindre och de inkluderar väskor, minneskort, filter i priset, men kan ändå inte sälja grejorna
 
Tror bara man kan få ut så mkt pengar om man delar upp paketet i smådelar.

450D + kirobjekter = 4000 kr
BG = 800 kr
55-250mm = 1500 kr
EF 28/2,8 = 1000 kr

Summa: 7300

Nej, nu ser jag att det var 28/2.8 och inte 28/1.8... ;-) Förändrar kalkylen med 1500kr.

450D + BG = 2650
18-55IS = 650
55-250IS = 1650
28/2.8 = 1200
Summa = 6150
 
Jag fick nyss lite info från en annan aktör som ger 3200 för objektiven + batterigreppet. Kamera och batteri inte intressant.

Det går ju framåt här. Dessutom så kostar ju objektivet nästan 2000:- mindre hos dem...

Nog ska man kunna få 300:- för ett 450D-hus och ett batteri på Blocket, eller? :)

(Eller så kan jag ju erbjuda nån 1500kr för att ta huset och batteriet och ändå spara 49:- mot det första erbjudandet:) )


Nej, men ärligt talat så börjar det likna nåt:)
 
För 300:- skulle jag hellre behålla kameran, och om den inte kommer till användning som andrakamera så blev den ett bra bokstöd i bokhyllan. :)
 
För 300:- skulle jag hellre behålla kameran, och om den inte kommer till användning som andrakamera så blev den ett bra bokstöd i bokhyllan. :)


Naturligtvis säljer jag inte den för 300:- (varför finns det inte tydligare smileys på FS?) (det var mycket ironi i det inlägget jag skrev nyss)

Men sammanlagt 1450 för huset + batteriet + de tre filterna så är jag där jag hade genomfört dealen med Affär #1.

Men nu när man försökt med "den klassiska Fotoaffären" och inte lyckats få den deal man söker, så kan det ju vara läget att löpa linan fullt ut och göra den ekonomiskt sett bästa dealen (för ett INKÖP iaf) och handla av Cameranu.nl för 684 euro + frakt. Då hamnar vi väl ca tusingen under Affär #2
Då kan jag sälja rubbet för 2200kr och ända hamna på samma deal.

Man kan ju fortsätta resonemanget i evigheter...


Vi får se var vi landar:)
 
Det känns kanske lite överflödigt att nämna att det inte blev affär med handlare #1...:)

Inbyte av en del av grejorna i kombination med val av annan handlare och att jag i eftermiddag säljer mitt 450D kit, innebär att jag fått lägga ca 2000:- emellan. Dvs nästan de 6500:- jag tyckte att jag skulle ha och då gick ändå en del av grejorna som inbyte i butik. Mer is i magen och jag hade nog kunnat pressa ut drygt en tusing till om jag sålt allt privat.

Jag vill tacka dem som i denna tråd konstruktivt hjälpt mig att göra rätt val!


För övrigt så är min uppfattning om EF 100/2,8L IS USM Macro att det är FANTASTISKT! Må vara att jag bara testat det lite, men skärpan, bokehn, AF-snabbhet med rätt inställning, känslan, ja allt, är riktigt, riktigt bra. Jag lider inte av nån plastighet som många andra ägare kritiserat det för. Jag tycker att det är ett modernt L-objektiv, med en modern L-känsla s a s.
 
ANNONS