Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast & ljusstarkt runt 20-35mm? (550d)

Christo

Medlem
På jakt efter ett wide/normal-objektiv till min nya 550d (himla fin kamera f ö)

Jag behöver ett ljusstarkt objektiv som komplement till kit-objektivet. Det är som sagt inte en FF-kamera, så 50mm känns lite för tight. Jag vill gärna köpa på mig något som jag kan använda senare till en ev FF, också.

Peng: under 10k helst
 
En begagnad 24mm f/1.4L kanske? Känner några som har en och de är väldigt nöjda. Själv har jag den nya versionen och den är rusktigt bra, men väldigt dyr.

Kan du tänka dig bländare 2.8 är Canon 24/2.8 också fin (har den också).
 
Oops, glömde ju totalt bort Sigmas 30/1.4. Den är många väldigt nöjd med, och är kanske det jag skulle skaffa om jag hade en crop-kamera.
 
Det finns en hel del att välja på hos Canon:
EF 20/2.8; ganska stor, inte så skarp.

EF 24/2.8; vad jag läst så är den skarp på full bländare, en doldis, inte USM.

EF 24/1.4 II L USM; stor, tung och dyr! Troligtvis underbar gällande skära och ljusstyrka, ung. 38mm på aps-c.

EF 28/1.8 USM; Denna har jag, riktigt skarp från 2.8 och uppåt. Lite CA under 2.8. Underbar på FF.

EF 28/2.8; vet inget...

EF 35/2.0; Skarp men väldigt oskarpa hörn, ingen USM.
 
Det finns en hel del att välja på hos Canon:
EF 20/2.8; ganska stor, inte så skarp.

EF 24/2.8; vad jag läst så är den skarp på full bländare, en doldis, inte USM.

EF 24/1.4 II L USM; stor, tung och dyr! Troligtvis underbar gällande skära och ljusstyrka, ung. 38mm på aps-c.

EF 28/1.8 USM; Denna har jag, riktigt skarp från 2.8 och uppåt. Lite CA under 2.8. Underbar på FF.

EF 28/2.8; vet inget...

EF 35/2.0; Skarp men väldigt oskarpa hörn, ingen USM.

Då kan jag fylla i med info om EF 28/2.8 (som jag jämfört med 12st andra objektiv på 28mm).

I jämförelse med 28/1.8 på bländare 2.8 (vad jag kommer ihåg):
- Inte lika snabb autofokus
- Känns lite plastigare än 28/1.8
+ Mindre och lättare
+ Billigare
+ Bättre CA
+ Skarpare än 28/1.8 vid närbildsfoto till ca 2m
-/+ Lika skarp (och relativt skarp ut till hörnen på FF)
-/+ Lika fina färger som 28/1.8
 
Tusen tack för era tips. Det lutar faktiskt åt ett Sigma objektiv (30mm 1,4) som verkar prisvärt och trevligt! Och om jag har spenderarbyxorna på imorgon när jag ska plocka upp Sigmat, så lurar jag även på fotobutikens sista ex av ett Tokina 11-16, som jag läst gott om. Några visdomsord om dessa två kandidater?
 
Det finns en hel del att välja på hos Canon:
EF 20/2.8; ganska stor, inte så skarp.

EF 24/2.8; vad jag läst så är den skarp på full bländare, en doldis, inte USM.

EF 24/1.4 II L USM; stor, tung och dyr! Troligtvis underbar gällande skära och ljusstyrka, ung. 38mm på aps-c.

EF 28/1.8 USM; Denna har jag, riktigt skarp från 2.8 och uppåt. Lite CA under 2.8. Underbar på FF.

EF 28/2.8; vet inget...

EF 35/2.0; Skarp men väldigt oskarpa hörn, ingen USM.


28/2.8 är riktigt bra - snabb af trots gammal motor - på f/4 är den riktigt trevlig på APSS-c hus. Det finns många bättre objektiv, men för sitt pris är den klart användbar.liten lätt och smidig är den också vilket kan vara trevligt om man vill vara lite diskret.
 
ANNONS