Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Produktfotografering - vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hej.

Efter att har sökt igenom forumet utan att hitta ett tydligt svar så startar jag en egen tråd.

Jag har blivit tillfrågad att sköta produktfotograferingen åt ett designföretag.

Ljus, stativ etc. har jag och jag kommer att använda mig av min D300. Mitt "bästa" alternativ till objektiv idag är troligtvis mitt gamla 18-70 3,5-5,6 som följde med D70s en gång i tiden.

Jag förstår själv att detta inte är helt optimalt i bildkvalité, och tänkte be om lite ledhjälp från er här på fotosidan.

Produkterna jag kommer att fotografera kommer att variera i storlek, vilket gör det lite jobbigare, men jag kan tänka mig att det mestadels kommer att vara i storleksordningen "tennisboll" till "amerikansk fotboll".

De objektiven jag har kikat på är bla.
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
TAMRON SP AF 90/F2.8
Sigma EX 105/F2.8 DG

Vad tror ni om något av dessa? Passar något av de bra till ändamålet, eller har ni några andra alternativ?

Måns
 
Jag tycker inte att du ska döma ut 18-70 så lätt. Framför allt tycker jag att du ska ha ett zoom-objektiv, åtminstone om du ska fotografera mer än en produkt per tillfälle. 50:an är ju både billig och skarp, däremot kanske du inte har behov av dess ljusstyrka när du har studioljus. Dessutom kan du kanske behöva skärpedjup.

Varför inte börja med din 18-70 och se hur den funkar? Ett nytt objketiv har du med posten på ett par dagar, om det inte duger.

Per.
 
Senast ändrad:
Hej.

Efter att har sökt igenom forumet utan att hitta ett tydligt svar så startar jag en egen tråd.

Jag har blivit tillfrågad att sköta produktfotograferingen åt ett designföretag.

Ljus, stativ etc. har jag och jag kommer att använda mig av min D300. Mitt "bästa" alternativ till objektiv idag är troligtvis mitt gamla 18-70 3,5-5,6 som följde med D70s en gång i tiden.

Jag förstår själv att detta inte är helt optimalt i bildkvalité, och tänkte be om lite ledhjälp från er här på fotosidan.

Produkterna jag kommer att fotografera kommer att variera i storlek, vilket gör det lite jobbigare, men jag kan tänka mig att det mestadels kommer att vara i storleksordningen "tennisboll" till "amerikansk fotboll".

De objektiven jag har kikat på är bla.
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
TAMRON SP AF 90/F2.8
Sigma EX 105/F2.8 DG

Vad tror ni om något av dessa? Passar något av de bra till ändamålet, eller har ni några andra alternativ?

Måns

Vad ska bilderna användas till?

Jag håller med föregående, behåll din 18-70, det är rätt skarpt. Ska du köpa nåt ska du köpa ett macro på typ 60 eller 105mm.

Jag har fotat mycket produktfoto med motiv i den storleken med just dina grejer.

Känns som det är viktigare just nu att du har bra ljusbox och belysning/blixtar.
 
Hej.

Ja där ser man, kanske ska jag vara nöjd. Billigt och bra alternativ :)



Jag ska förtydliga lite mer om jobbet, nu i början är det på prov, och gillar de vad de får kommer samarbetet att fortsätta. Därför gäller det att leverera redan från första början. Det var då jag började fundera på bättre objektiv då det gamla har suttit på nu i X antal år.

Men tror ni att det går fint med 18-70 kanske man bara ska lämna in det på rengörning och service till att börja med.
 
Tja, eller lägga pengarna direkt på bakgrunder, blixtar och softboxar och liknande - bakgrund och ljus är oftast viktigare än kamera och optik för detta - det är ljuset som gör bilden och oftast är det inte enorma upplösningskrav så en rätt normal, men bra kamera duger oftast gott.

Göra rent sensorn på kameran kan iofs vara en bra idé om du får för dig att vilja ha stort skärpedjup och liten bländare och vips så syns damm och torkfläckar på sensorn. Optiken tror jag sällan att du vinner så där jättemycket på att göra ren dock.
 
Prylar i storlek med tennisboll till amerikansk fotboll, det är alltså tal om hyggligt små saker som får plats på ett bord. Det i sig ställer ett krav på en rätt liten bländaröppning för att få tillräckligt skärpedjup, det i sin tur kräver antingen ett mycket stadigt stadigt stativ eller blixtljus, vilket du verkar ha. Således är det andra kvaliteer än ljusstyrka du behöver. Skärpa är en kvalite, ljusstarka objektiv presterar ofta bäst på en lite större öppning. Du söker således något som presterar bättre vid små bländare. Ditt 18-70 kan faktiskt vara nog så skarpt på bländare 11 jämfört 50/1.8 som antagligen är bäst skärpemässigt vid sisådär 5.6.

Men det finns fler aspekter. Har du bakgrunder som skall vara ur fokus så behöver du en snygg bohke och den brukar vara smörigare och bättre med fler bländarlammeller, så även på mindre bländare. Dina bakrunder kanske skall vara vita? Då har många objektiv, i synnerhet zoomobjektiv bekymmer med "purple fringing", där starka ljuskontraster omges av en tunn lila gloria. Jag tror att i stort sett alla "kitobjektiv" lider av detta. Helt vita bakgrunder ställer mycket stora krav på optiken. Alla som levererat bilder till bildbyråer i konkurrens med andra fotografer känner till dessa problem. Vita bakrunder är besvärligare än vad många tror när kvalitetskraven börjar närma sig det närmast löjliga.

Är vi nere på tennisbollstorlek så lär du verkligen upptäcka hur begränsat ditt skärpedjup blir, betänk också att du drabbas av diffraktion och därmed försämrad skärpa ju mer du bländar ned. Vad du kanske skall fundera över är ett tilt/shift objektiv, alltså ett objektiv där du kan luta skärpeplanet och därmed få hela ditt objekt inom acceptabelt skärpedjup även på bländaröppningar som är mer optimala ur andra aspekter. Att tex fylla ut bildrutan med ett kasettband i smakfull vinkel och få det skarpt från närmaste kant till bortersta är faktiskt omöjligt utan att luta skärpeplanet med en stor sensor som systemkameror har, skärpedjupet hamnar kring 3cm vid bländare 16 (nästan oavsett brännvidd eftersom avståndet förändras för att fortfarande fylla ut rutan). Men med tilt så kan däremot hela kasetten vara skarp även på bländare 2.8
 
Men det finns fler aspekter. Har du bakgrunder som skall vara ur fokus så behöver du en snygg bohke och den brukar vara smörigare och bättre med fler bländarlammeller, så även på mindre bländare. Dina bakrunder kanske skall vara vita? Då har många objektiv, i synnerhet zoomobjektiv bekymmer med "purple fringing", där starka ljuskontraster omges av en tunn lila gloria. Jag tror att i stort sett alla "kitobjektiv" lider av detta.

[...]

Är vi nere på tennisbollstorlek så lär du verkligen upptäcka hur begränsat ditt skärpedjup blir, betänk också att du drabbas av diffraktion och därmed försämrad skärpa ju mer du bländar ned. Vad du kanske skall fundera över är ett tilt/shift objektiv, alltså ett objektiv där du kan luta skärpeplanet och därmed få hela ditt objekt inom acceptabelt skärpedjup även på bländaröppningar som är mer optimala ur andra aspekter. Att tex fylla ut bildrutan med ett kasettband i smakfull vinkel och få det skarpt från närmaste kant till bortersta är faktiskt omöjligt utan att luta skärpeplanet med en stor sensor som systemkameror har, skärpedjupet hamnar kring 3cm vid bländare 16 (nästan oavsett brännvidd eftersom avståndet förändras för att fortfarande fylla ut rutan). Men med tilt så kan däremot hela kasetten vara skarp även på bländare 2.8

Färgdefekten går väl att fixa i efterhand? Jag tror t.o.m. att Nikon D300 har det inbyggt. Duger inte det?

Beträffande T/S-objektiv är det en lösning som är få förunnat, pga dess pris. Nu har inte Måns sagt något om vad detta får kosta, men man kan ju ana vad dryga 20k för en Nikon 24/3,5 D ED PC-E gör för hans budget.

Men det ska inte jag bedöma.

Per.
 
Hej, och tack för alla tips och råd såhär långt.

Som Per gissade så är budgeten lite begränsad, runt 4000.

Företaget som jag kommer att arbeta för vill mestadels ha vita bakgrunder, och de har viss egen utrustning sedan tidigare (Stativ, ljustält, lampor) men använder nog eget till största del.

Som Majros skrev så kan ju skärpdjupet vara lite problem, men förhoppningsvis inte så stort att jag måste börja samla till ett TS redan.

Måns
 
TS måste inte vara jättedyrt - är man lite mindre känslig för vad det står på prylarna är faktist arax ett helt godtagbart objektiv - lider lite av begränsad upplösningsförmåga för pixelstinna APS-C hus, men det fungerar, hur väl det går i halvmacroläge har jag aldrig testat efersom de minsta saker jag fotat med det har varit omkring 30-40cm vilket givetvis gör problemet lite enklare. I grunden finns det väl inget egentligen som hindrar att använda TC, mellanringar eller försätsliner på TS optik även om jag aldrig har testat det.

Det finns även en canonadapter därdu kan tilta valfri P6 optik på. Sätt dit ett 80mm macroobjektiv och du har lite omständig, men fungerande utrusting för att fota kassetband...
 
Färgdefekten går väl att fixa i efterhand? Jag tror t.o.m. att Nikon D300 har det inbyggt. Duger inte det?

Beträffande T/S-objektiv är det en lösning som är få förunnat, pga dess pris. Nu har inte Måns sagt något om vad detta får kosta, men man kan ju ana vad dryga 20k för en Nikon 24/3,5 D ED PC-E gör för hans budget.

Men det ska inte jag bedöma.

Per.

Capture NX2 har det inbyggt men efterjustering är förstås alltid sämre än bra orginalbild.

Hur höga krav har du? Ska det till tryck eller web?
 
Hej

Jag har ganska höga krav på bilderna, och de ska användas både till tryck och webb

Måns


Hur långt är ett snöre :)

Jag menar förstås hur stora måste bilderna vara, ska de upp i 1x1m2 är förstås den sista pixelns skärpa viktig men ska den användas i en brochyr (eller på webb) så behöver du inte oroa dig för tex CA med de grejerna du har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.