Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L för 12000:- bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon fler än jag och Mats här på fotosidan som beställde hos Rajala till toppenprisen 12000? Vet någon om det är någon som fått objektivet levererat än?
 
Är det någon fler än jag och Mats här på fotosidan som beställde hos Rajala till toppenprisen 12000? Vet någon om det är någon som fått objektivet levererat än?

Jag har beställt objektivet i fråga, dock i Finland. Har nu väntat i lite över tre veckor och skickade mail här om dagen för att kolla läget. Fick svaret att de fått in mera beställningar än de kunnat ana och att Canon försöker nu få in partier av objektivet från övriga Europa. Givetvis kommer leverans tiden att bli längre men att jag får objektivet till "specialpriset" Så ligger det till i Finland.

Christoffer
 
Jag har beställt objektivet i fråga, dock i Finland. Har nu väntat i lite över tre veckor och skickade mail här om dagen för att kolla läget. Fick svaret att de fått in mera beställningar än de kunnat ana och att Canon försöker nu få in partier av objektivet från övriga Europa. Givetvis kommer leverans tiden att bli längre men att jag får objektivet till "specialpriset" Så ligger det till i Finland.

Christoffer

Vet du vilken köplats du har? Som jag skrev tidigare så låg/ligger jag på plats 40 (sista plats enligt Stockholms butiken) tidigare idag.
 
Jag ringde till dem idag. De hade ingen aning om när de kunde få in några nya objektiv, tydligen var det brist i hela Europa.

Förra veckan när jag ringde lät det lite annorlunda. Då sa de att de fick in objektiv hela tiden och jag var nummer ett i kön och troligtvis skulle få mitt samma vecka.

Man börjar ju bli lite trött...
 
Halloj på er! Ytterligare en förväntansfull själ ansluter till tråden...

Ringde i måndags till Rajala och fick beskedet om att de får in objektiv hela tiden och att de betar av listan så fort det bara går.Ringde även idag, fredag, och fick beskedet om att de inte visste när de skulle få leverans men att de "tjatade" på Canon. Om dom ändå kunde vara överens! Försökte få fram min kö-plats men det var tydligen svårt så det jag fick till svar var att jag låg långt bak :/
 
Vill inte göra er besvikna, men risken finns ju att det blir väntan, vi vet ju hur det har varit med objektiv som funnits och tagit slut, har tagit lång tid innan de börjat levererats igen. Å andra sidan sades det ju bero på att Canon drog ned produktionen pga av världskonjunkturen, så de kanske har öppnat fabriken igen. Hoppas ni får dem snart i alla fall.
 
Vill inte göra er besvikna, men risken finns ju att det blir väntan, vi vet ju hur det har varit med objektiv som funnits och tagit slut, har tagit lång tid innan de börjat levererats igen. Å andra sidan sades det ju bero på att Canon drog ned produktionen pga av världskonjunkturen, så de kanske har öppnat fabriken igen. Hoppas ni får dem snart i alla fall.

Självklart så kan dom inte göra så mycket åt de och gör säkert sitt bästa, och vänta lär vi får göra. Men om produktionen har minskat av objektivet så borde dom ha vetat de för 3 veckor sedan och inte skrivit lev. tid på 2-3 veckor.
 
Självklart så kan dom inte göra så mycket åt de och gör säkert sitt bästa, och vänta lär vi får göra. Men om produktionen har minskat av objektivet så borde dom ha vetat de för 3 veckor sedan och inte skrivit lev. tid på 2-3 veckor.

sant, men jag hörde med dem på måndagen, samma vecka som de hade olika erbjudanden varje dag. Då sa de att de hade sju st 100-400L hemma, och det lät som om det var de som skulle säljas och inga fler, men det visade sig ju inte stämma. Men var iofs så jag uppfattade det, kan ju redan då varit klart att man fick beställa och beställa till det priset om man gjorde det den dagen. Jag funderade på att gå dit när de öppnade, men avstod, fortsätter med mitt 120-400 OS som duger, men inte riktigt lika bra. Veckorna innan har de alltid haft 100-400L i skåpen (innan de möblerade om) så de räknade kanske med att denna glugg fanns för leverans. De brukar alltid vara schysta, har handlat lite där i år, och tror inte att de ljuger, de kanske bara varit lite väl optimistiska eftersom de fått leveranser av denna tidigare.
 
Idag fick jag mail...

"Important info of Canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM customers !

Delivery situation of this Canon lens has become quite challenging.

There was a very special price for this lens during "Foto Veckan", and now, as you have noticed, delivery time has not been as we estimated.

Canon is trying to get extra shipments, but it seems to take more time than we expected.

With the knowledge we have now, delivery should be completed within next 8 weeks.

Cause the price is so special and the product is so good, I can only hope that you still have the patience to wait for delivery.



My apologies for inconvience.
Sincerely,
Timo Nyholm
Sales Manager
Rajala Pro Shop
Helsinki, Finland"
 
Vi är fler som har fått mail idag. I den engelska versionen, se ovan, står det inom 8 veckor. I den svenska står det "Tyvärr har leveranstiden blivit förlängd med cirka 8 veckor från Canon.". Det är bara att hoppas att beställningen kommer inom 8 veckor. Jag som redan är less på att vänta. Visste redan att väntetiden hade förlängts, ringde dem tidigare och då var det förlängt 3 veckor, det var förra veckan. Så idag förlängdes väntan för mig med ytterligare 6 veckor, besviken. Men det är ju fint av dem att meddela fördröjningen i alla fall.
 
Inget mer än att jag talade med dem i onsdags och att de hade en sändning på väg men inget definitivt datum. De bad mig ringa tillbaka på onsdag nästa vecka, alltså 25/11, då de hoppades ha upplysningar att komma med.
 
Nu har jag också fått leveransbekräftelse, den gick iväg idag så med lite tur har jag objektivet imorgon annars har jag det väl på måndag. Återkommer med rapport senare.
 
Skadat förpackning

Då återkommer jag med rapport igen. Äntligen är väntan över! Efter att ha följt paketet på Posten.se och surt konstaterat att mitt 100-400 har legat i Ånge sorterat och klart två dagar, frustrerad. Hämtade objektivet på OK/Posten, yttre kartongen skadad men det borde ju inte vara något problem lär vara rätt mycket emballage tänkte jag och gick hem. Väl hemma packar jag upp och ser att även inre kartongen är både intryckt på två sidor och riven i ett hörn börjar kännas lite jobbigt nu. Intalar mig återigen att det är mycket stoppning kvar på insidan. Det var det också, dubbla bubbelplast och en väska. Objektivet är toppskick tack och lov. Om det inte var så otroligt mörkt ute skulle jag ge mig ut på en gång. Nu får jag vänta tills i morgon. Bra pris men väntetiden är jag inte så nöjd med.
 
ANNONS