ANNONS
Annons

Problem med radiosändare + 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

Basisten

Avslutat medlemskap
Fick min Cactus V4 radiosändare idag:) Allt funkar bra utom om jag vill köra min inbyggda samtidigt som den externa. Kopplar följande PC-sync > sladd > radiosändare på blixten. Båda blixtarna (inbyggda och externa) löser ut men kameran synkar endast den inbyggda (mao endast den kommer med i bilden). Går det att lösa på något sätt, så att båda löser ut samtidigt?
 
Fick min Cactus V4 radiosändare idag:) Allt funkar bra utom om jag vill köra min inbyggda samtidigt som den externa. Kopplar följande PC-sync > sladd > radiosändare på blixten. Båda blixtarna (inbyggda och externa) löser ut men kameran synkar endast den inbyggda (mao endast den kommer med i bilden). Går det att lösa på något sätt, så att båda löser ut samtidigt?

Vrid över till läge M och ställ in slutartiden på 1/125sekund. Justera bländaren till omkring 8 så blir det säkert bra!

Man brukar använda antingen eller och om du vill använda din inbygda blixt så kan du göra det i manuell läge och på så vis utlösa din studioblixt. Men då får du ju ingen nytta av din radiosändare.

Du kan inte använda studioblixtar i A eller T läge. Bara i M-läge.
 
Han kan ju inte ha använt kortare tid än kortaste blixtsynktid, för då hade delar av bilden blivit helt svart. För den inbyggda blixten kan väl knappast synka på kortare tider än andra blixtar?

Altså låter det som att studioblixten synkar på förblixten. Stäng av den inbygda blixten.
 
Det framgår inte vad den externa blixten är för typ av blixt, men det mest troliga är att det är en som har inbyggd optisk slavtändare som då triggar på förblixten från kamerans inbyggda.
Stäng av slavtändaren om det går, eller tejpa över ögat så att den bara triggar via radiomottagaren.
Berätta gärna vad det är för blixt du har.
 
Måste be om ursäkt, glömde att skriva vilken blixt jag har men det är en 430 ex!

Har provat mängder av kombinationer men får det inte att fungera.
Jag vill alltså använda både den inbyggda blixt samtidigt som min externa blixt.
Jag kopplar i min radiosändare till synkuttaget på kameran. Väljer jag att inte fälla upp min inbyggda blixt så fungerar det bra och kameran synkar fint med den externa blixten, men vill jag sedan använda även den interna blixt samtidigt så utlöser inte den externa och interna blixten samtidigt (men båda utlöser).
 
Jag har använt en blixt i blixtskon samtidigt som jag haft en ansluten med kabel, och det har fungerat bra. Minns inte om jag försökt med kabel och intern blixt, faktiskt.
 
Måste be om ursäkt, glömde att skriva vilken blixt jag har men det är en 430 ex!

Då faller ju teorin om en optisk triggning.
Jag har faktiskt heller aldrig testat kombinationen intern blixt och kabel till sändare. Däremot har jag ofta använt blixt i blixtskon och radiosändare kopplad via kabel till PC-synkuttaget och det funkar klockrent.

Jag har tyvärr ingen mer teori att komma med nu på nattkröken.
Kör du både kamera och blixtstyrka på den interna blixten manuellt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.