Annons

Byta upp kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinaliza

Medlem
Sitterhär med en begagnad Canone EOS 30D och funderar på att byta upp mig. Vilken kamera rekommenderar ni? Hurdan är 50D? Den får kosta mellan 10-13000.
 
Byta upp Bilen!
Sitterhär med en begagnad volvo 240 och funderar på att byta upp mig. Vilken bil rekommenderar ni? Hurdan är volvo 760? Den får kosta mellan 10-13000.

Du får ursäkta om ja är lite dryg men ja kunde inte hålla mig. :)

För att någon ska kunna besvara en "ja vill uppgradera fråga" med endast denna knappa information så kommer svaren bli därefter. Mycke kommer basera sig på "jag tycker".

Om du istället skulle fundera på varför du vill uppgradera, vad du inte är nöjd med samt vad du är nöjd med och vill fortsätta använda i nästa modell.

Om du vill fortsätta använda xxD serien så är de 40d eller 50d som skulle innbära en förbättring. Jag tycker att prisskillnaden mellan 50d o 40d inte är motiverad i förbättring. Har sett exempel på där 40d gjort bättre bilder än 50d (samma förutsättningar o ljus). Men nu är de nog ganska svårt att få tag i en 40d som ny men de kan gå. Annars är de 50d som gäller.
 
Af bättre på 40D och liveview vilket kan vara bra, i övrigt är det inget jättestor förbättring - 30D var och är en bra kamera. 50D har mycket bättre skärm och lite rappare af om du har många invalda punkter framföralt - den högre upplösningen kan vara till nytta med bra macroobjektiv.

Är de värt pengarna? Beror ju vad du evenuellt saknar - sensorprestanda är inte bättre än det du har - iaf inte om dukör RAW med jpeg är nog 50D lite snyggare, men inga superskillnader direkt.
 
Sitter här med en begagnad Canon EOS 30D och funderar på att byta upp mig.

På vilket sätt känner du dig begränsad av kameran i ditt fotograferande? (Slö AF, dålig upplösning, brusig hög-ISO t ex?)

Om din kameraväska på Fs är uppdaterad kanske du ska fundera på kompletterande optik till 50/1,8 och 55-250 IS.

Vad vill du fota?
 
Eller också så köper du en fin begagnad 5D, den är precis lika bra som den var innan 5D MK2 kom.

Tänkte göra en egen tråd men lånar denna istället =)

Hur är 5D mark I? Har en 40D idag, men börjar bli lite sugen på FF då alla säger att det är så bra, har man väl kört det finns ingen återvändo osv... Dock vore en 5d mark II det ultimata, men kommer sakna att bränna av 6,5 bps som 40D ger. Gillar även att man med APS-C får några mm gratis, men samtidigt lockas man av vidvinkeln.. Är 5D så pass gammal jämfört med 40D att jag kommer sakna något vad gäller "det moderna" med kameran, alla nya funktioner osv.. Ja, ni förstår.
 
Tänkte göra en egen tråd men lånar denna istället =)

Hur är 5D mark I? Har en 40D idag, men börjar bli lite sugen på FF då alla säger att det är så bra, har man väl kört det finns ingen återvändo osv... Dock vore en 5d mark II det ultimata, men kommer sakna att bränna av 6,5 bps som 40D ger. Gillar även att man med APS-C får några mm gratis, men samtidigt lockas man av vidvinkeln.. Är 5D så pass gammal jämfört med 40D att jag kommer sakna något vad gäller "det moderna" med kameran, alla nya funktioner osv.. Ja, ni förstår.


5D = Bildkvalitet, ljusare sökare och möjlighet till vidvinklig optik för vettiga priser.

40D = Snabbhet, vassare AF(?) och några extra millimetrar (många påstår nog att du kan beskära 1,6ggr och få samma kvalitet som 40D, men jag är tveksam).

Att döma av dina bilder verkar du inte vara i behov av så många extra millimetrar eller 6,5fps =)
 
5D = Bildkvalitet, ljusare sökare och möjlighet till vidvinklig optik för vettiga priser.

40D = Snabbhet, vassare AF(?) och några extra millimetrar (många påstår nog att du kan beskära 1,6ggr och få samma kvalitet som 40D, men jag är tveksam).

Att döma av dina bilder verkar du inte vara i behov av så många extra millimetrar eller 6,5fps =)

Nja, dock har jag bara ägt kameran sedan juli och detta är första systemkameran någonsin. Men intresset växer snabbare än snabbt, och nu när vintern kommer lär det bli mycket foto i fjällmiljö, åker mycket snowboard så de 6,5 fps kommer behövas nu iaf =) Varför är inte 5D mark II med 6 bps för! :p
 
Nja, dock har jag bara ägt kameran sedan juli och detta är första systemkameran någonsin. Men intresset växer snabbare än snabbt, och nu när vintern kommer lär det bli mycket foto i fjällmiljö, åker mycket snowboard så de 6,5 fps kommer behövas nu iaf =) Varför är inte 5D mark II med 6 bps för! :p

Inte den sortens kamera. Skulle du peta in ALLA möjliga funktioner i 5D, då skulle det ju inte finnas mycket anledning att köpa 1Ds. Hänger du med =)
Ska du dubbla sekvenstagningen måste du dubbla datorkraften också, och arbetsminnet, osv.
 
Inte den sortens kamera. Skulle du peta in ALLA möjliga funktioner i 5D, då skulle det ju inte finnas mycket anledning att köpa 1Ds. Hänger du med =)
Ska du dubbla sekvenstagningen måste du dubbla datorkraften också, och arbetsminnet, osv.

Iofs. Man kan inte få allt i världen =) Får helt enkelt ha två, 40D+5D mark II, men som fattig student sista året på gymnasiet har man inte mycket till ekonomi =)
 
7D !?

I och för sig APS-C men högiso-egenskaper är väl snäppet vassare än 50D trots högre pixeldensitet. Snabb är den ju så det räcker 7D'n! Bra autofokus för actionfoto...då tänker jag ffa på möjligheten att dela upp AF-området i fält med en "kluster" AF-punkter. Jag har inte klämt på en 7D men på pappret verkar dess AF-funktion och anpassningsmöjligheter mycket genomtänkt!

Vill du ha FF står sig ju bildkvaliteten på "gamla" 5D mk I mycket mycket bra än idag. De har ju halkat ner under 10000 kr beggat nu (men kan ha gått mycket!). FF och hög bps i samma hus är inte görligt med den ekonomi som anges.

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
Iofs. Man kan inte få allt i världen =) Får helt enkelt ha två, 40D+5D mark II, men som fattig student sista året på gymnasiet har man inte mycket till ekonomi =)

Hellre då 7D + 5D mark I...tycker jag :)

7D optimal actionkamera som ändå är smidig och portabel....perfekt att släpa med för snowboard-bilder! 5D mark I fortfarande mkt bra bildkvalitet och FF....när du skall vara lite "konstnärlig" i ditt foto...;-)
 
Filmfunktionen får du ju då i 7D'n. När kom 5D mark I....jaa...2006 kanske? 5D mark II är bättre i allt, visst, men det kostar ;-)

Sant =) Undra vilken man använder mest?
5D mark II + 40D
7D + 5D mark I

Objektiv samlingen är väl det jag måste bygga på först! =)

Samyang 8/3,5 Fisheye
EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
EF 50/1,8 II
EF 70-200/4L USM

Speedlite 430EX II
 
Hmm.. Men filmfunktionen i mark II lockar mig =) mark I känns lite för gammal, men jag vet inte. När kom den? =)

Den "gamla" 5D presenterades den 22 augusti 2005, men det var först med Nikons D700 (som visades i juli 2008) som det dök upp en kamera med jämförbara prestanda i den prisklassen. Så 5D Mk1 står sig ganska bra även i jämförelse med dagens kameror.
 
40D = Snabbhet, vassare AF(?) och några extra millimetrar (många påstår nog att du kan beskära 1,6ggr och få samma kvalitet som 40D, men jag är tveksam).

Autofokusprestanda är nog ganska lika om vi jämför 40D med 5D.

5D:s autofokus är kanske (ironiskt nog) bättre om man använder följande autofokus flitigt, då det större antalet fokuspunkter ger bättre och tätare täckning av motivet. Detta gäller om det viktiga är att få någon del av motivet i fokus.

40D är istället kanske bättre för studioliknande fotografering, när det är viktigt att skärpan sätts i en specifik punkt. Då har korsformade sensorer ett övertag då de lättare kan hitta något att fokusera på även i ett slätt ansikte. För följande autofokus sitter punkterna i mitt tycke lite för glest och utspritt för att fungera optimalt.

Men i praktiken är som sagt skillnaderna små, men kan vara värda att ta i beaktande.
 
ANNONS