Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo stativ och RRS huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Smal

Aktiv medlem
Velar...

Dax att köpa stativ. Det kommer huvudsakligen att användas för lands- och stadsskapsbilder men även för makrofotografering. Min utrustning kan ni se på min profil. Funderar på antingen ett Gitzo GT2541EX eller GT2542L. Jag tycker redan jag släpar runt på mycket vikt och vet sedan tidigare att risken finns att jag lämnar saker hemma om det blir för tungt, så vikt är en viktig faktor. Längd, ihopvikt, är också en viktig faktor, för att inte tala om stabilitet. Bägge stativen är lätta, 2542L är lättare men 2541EX är kortare ihopvikt. 2541EX har en helt annan typ av pelare som gör att man kan komma ända ner mot marken medan det inte riktigt går med 2542L.

Till detta funderar jag på antingen en RRS BH-55 eller en BH-40. Den förstnämnda förstår jag är en klart bättre kulled. Frågan är om den är så mycket bättre att den motiverar 4 hg mer vikt med min utrustning?

Som en outsider/ett komplement har jag Vanguard Alta Pro.

Skulle uppskatta att få del av era erfarenheter och era tankar runt detta.

Som en fd ägare till ett Gitzo explorer så kan jag säga att som stativ för makrofotografering är det nog i det närmaste oslagbart. Jag fundear själv på ett GT2541EX som ersättare för det gamla som jag slarvat bort. Alternativet jag funderar på är ett Induro från http://yfo.se även det i kolfiber, 4-sektioner och bomstativ. Men med skillnaden att benen inte kan vinklas steglöst men med fördelen att det är ca halvapriset jmf med Gitzo.

Så behöver du flexibiliteten hos ett bomstativ så är nog GT2541EX bästa köpet.

När det gäller kulledernas prestanda är jag dock inte rätt man att uttala mig. Själv använde jag ett Manfrotto 405 växellänkshuvud som ger extrem precision mot kostnaden av lite långsammare inställning än kulleden. Är man riktigt noga med beskärningen i sökare så skulle jag säga snabbare än kulled men är man en som brukar ta till lite crop-mån och göra beskärning i efterhand så kanske kulleden är snabbare.

Jag har flera olika Gitzo stativ och även BH-55 huvudet. Men BH-40 räcker länge till serie 2 stativen som du funderar över. Det är ingen meningen att ha den största kulleden på ett ganska litet stativ.
Du får nog också titta och tänka igenom vilken sorts stativ som du vill ha. Här väljer du mellan två helt motsatta och annorlunda stativ. Det ena är extremt rörligt och kan vinklas hur som helst. Har en speciell låsning av benen och off-center möjlighet för kulleden. Den andra är nästan tvärtom i allting. En mer vanlig GT2531 eller GT2541 hade nog passat dig bättre om du inte riktigt vet vad du ska ha.

Tack atotowi och Lars!
Är det så att pelaren på GT2541EX endast sitter vid sidan av centrum eller kan den monteras centrerat som på ett vanligt stativ?

Ja, jag väljer mellan två extrema punkter; ibland slutar det med en kompromiss. GT2531 är absolut ett bra alternativ till GT2542L. Tack för det rådet. Längden är tillräcklig så jag kan ganska precis stå raklång när jag vill det och när jag behöver bästa stabilitet så drar jag ned mittpelaren. GT2531 är tyvärr ytterligare 4 cm ihopfälld men har å andra sidan 3 ben istället för 4, vilket kan vara en fördel. Kanske ett tillfälle när man ska låta priset avgöra? GT2541 är en aning kortare än jag tänkt mig och är fortfarande fyrdelat. GT2541EX har den stora fördelen att endast vara 54 cm ihopfällt.

Kulleden blir BH-40. Köper man det bästa blir man sällan missnöjd, därför mina funderingar på BH-55. Köper man det näst bästa hos den bästa firman är ju risken alltid att det finns konkurrerande produkter som är lika bra men mycket blilligare. Men man kan inte vela hur mycket som helst så det är dags att sätta ned foten. Väljer jag GT2531/GT2542L så väljer jag nog en B2 Pro-II som fäste och en BD52-L platta. Väljer jag GT2541EX så får jag tänka ett varv till.

Hur är det med GT2531 och GT2542L, kan man plocka isär dem någorlunda enkelt för att pressa ner dem i en kabinväska som är 50 cm?

Mittpelaren på Gitzos explorerstativ sitter off centrum och kan inte centreras.
Induros bomstativ har dock den funktionen.

Jag har inte upplevt att det skulle vara nån nackdel att bommen är lite off-center på Gitzo. Behöver man panorera gör man ju det med huvudet och det rör sig om en handfull centimetrar och påverkar inte stabiliteten nämnvärt.

Mittpelaren på Gitzos explorerstativ sitter off centrum och kan inte centreras.
Induros bomstativ har dock den funktionen.

Jag har inte upplevt att det skulle vara nån nackdel att bommen är lite off-center på Gitzo. Behöver man panorera gör man ju det med huvudet och det rör sig om en handfull centimetrar och påverkar inte stabiliteten nämnvärt.

Ja, Induro verkar vara ett bra alternativ. Har inte läst på om Induro så jag vet inget om dem. Är de bra/bättre en tex Vanguards Alta Pro? Vad jag förstår om en pelare som är off-center är att man förlorar lite i vibrationsupptagning, RSS tex avråder från GT2541EX av den anledningen, trots att de säljer Gitzo själva. Kanske har de en onödigt snobbig attityd, men det verkar rimligt att man tappar lite där. Å andra sidan, för en makrofotograf förlorar man kanske så mycket mer om man inte har ett flexibelt stativ som detta eller tex Induro CX214. Alta Pro kom in i bilden eftersom jag möjligen, eventuellt, kan tänka mig att ha ett stativ för makro och ett för annan fotografering, även om jag förstås helst slipper detta. Induro kanske är bättre. Som sagt, velar...

Hur är det, finns det några "midi-bomstativ" med en höjd upp till, låt säga, sisådär 50-75 cm som man skulle kunna komplettera med om man köper ett "vanligt stativ?

Det finns iofs "repro" tillbehör i form av bommar som säljs löst för monterng på vanliga stativ. De är oftast bara monteringsbara i 90 grader men det kanske finns såna som kan ställas i andra vinklar. Då skulle man kunna mntera en sån på ett vanligt stativ när man behöver ett bomstativ.

Nu verkar det funka bra med mitt försäkringsbolag så jag står i startgroparna att upphandla en ersättare för mitt förkomna Explorer.

Jag har beställt ett Gitzo GT2531. Ska titta på möjligheten att köpa en lös bom till. Problemet är ju att det endast kan vinklas i 90 grader och på bilderna verkar det som om plattformen sitter på toppen av bommen. Då blir det ju svårt att vinkla ner bommen mer, tror jag. Ska fundera på en lösning när jag har prylarna i handen.

Det blev ett Gitzo GT2932EX , 3-delat Explorer i Basalt. Ca 1hg tyngre än kolfiber men "bara" 2/3 av priset jmf. med kolfiber. Till det blev det ett Manfrotto 410 växellänkshuvud. Billigare, lättare och lite mer rörligt än 405:an. Dock inte riktigt samma mekaniska känsla...

Allt inköpt hos Robert White som hade special pris på stativet så jag kom undan med ca. 5300:- för allt inkl. "moms" och frakt.

Det var ett bra pris. Själv köpte jag GT2531 med RRS B40-LR, en L-platta för kameran och en liten rackare för mitt makro. Prylarna ger verkligen ett kvalitetsintryck och jag är väldigt nöjd så långt. Nu återstår att testa i helgen :) Blir väl spöregn som vanligt...

Var själv i väg till Ingbo källor ett par helger sen.
Kallt och fuktigt, men värt besväret.

Planeras nya besök, framför allt till våren/sommaren men kanske nåt i vinter oxå då källorna inte fryser igen. Stativet funkade som förväntat dvs utmärkt.

Jodå, det blev spöregn...
Tog mig ändå ut till Rosersberg och fick stativet testat. Väldigt nöjd, stabilt och total kvalitetskänsla. Fick tom några bilder att lägga ut här på sidan.

Självklart med det riktiga testet av stativet och utrustningen kommer ju på vintern när man ska köra grejerna med tumvantar ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar