Sådär. Då har jag haft den i en vecka. Imponerar. Har plöjt en massa apps och för att lista några som redan nämnts och nån till som inte nämnts så finner jag dom här ovanligt bra och användbara:
Google (portal till alla mobiltjänster från google - själv har jag både gmail, gdocs och annat så denna är oumbärlig)
DN PåStan
Res i Stockholm (ja, jag är Stockholmare, detta är realtidsinfo från SL)
Aftonbladet fotboll (app som följer ditt lag, alltså Hammarby)
Blocket
Prisjakt (bokmärk tex Canon 7D för att se när det är dags att köpa...
SF Bio - beställ direkt
BBK - bredbandskollen, jag har 4Mbps på landet Sörmland! Tack Tre för ni satt ut en mast mitt i skogen här.
Spotify - fast eg. har jag så mkt mp3
r att den känns onödig. Använder en kompis abb så hans bryts om jag spelar. Väldigt givande
iWiki - finns många wikipediagrejjor, men denna fastnade jag för, bra formatterad (7 spänn)
Units - enhetsomvandlare inkl valuta
Trafiken.nu
WeatherPro - fastnade för denna vädertjänst. Verkar otroligt oplitlig jämfört med SMHI
ZYB Sync - för er som inte vet vad det är, så är det ett fantastiskt sätt (och gratis) att spara/föra över kontakter mellan telefoner. Kolla zyb.com
DOF plus - denna DOFkalkylator fastnade jag för. Billig och användarvänlig, innehåller precis det jag var ute efter. Inkl hyperfokalavstånd.
Några nyhetstjänster har jag som NYTimes och BBCReader, fast mest använder jag bokmärken placerade som ikoner från mobilformaterade siter som tex DN, DI, SvD, Aftonbladet och nån till.
Har tankat massa gratis eller nästan gratis spel. Här är top4 beroende på hur barnslig du är: CatchaMouse, Labyrinth 3D, QuestKnight och Sheep. Sen om du har ganska små barn är detta välinvesterade 7 kronor: SmackTalk
F.ö. kan jag konstatera att kameran (3MP) verkar rätt kass, men samtidigt ganska imponerande AF funktion - på 3Gs trycker man på skärmen där man vill att fokus ska hamna. Har inte pixelpeepat så mycket ännu. Men hittills verkar den vara sämre än min första digitalkamera - en 2MP Kodak jag köpte 2001.
Flickr finns tyvärr inte som nativeapp till iPhone i Sverige - däremot i USA. I väntan på det så är Flickr Search användbar.
Något som lär vara nytt med 3Gs är också tethering - eller "internetdelning" på svenska. Det är tex inte tillåtet i USA. Efter att ha installerat iTunes på bärbara så funkade internetaccess direkt via USB-kabeln.