Vad hände med min tråd???????
Den ballade ur, kanske(?)
Sony är ett bra val, bara du hittar en modell du gillar.
Att dina objektiv "finns på blocket för 250 kr" säger inte så mkt egentligen.Mkt grejor får låga värden även fast de kan vara rätt ok, eller tom riktigt bra...
De är gamla, finns kanske i stort antal, samt kanske är det modeller som marknaden inte "råkar" gilla; alternativt så är just dina objektivmodeller inte så bra...
Men, det kan lika gärna vara så att de ger bra resultat men anses lite "o-balla" så varför inte ta å prova dem genom att ta några bilder med en Sony DSLR och se vad som kommer fram av det.
Är du redan nu uttalat missnöjd med optikens resultat på analoga kameran? Isåfall ingen orsak krångla med dem...
Då kanske du kan dissa dem, och ifall Sony allmänt inte faller i smaken kolla nåt annat.
Har själv en Olympus E-620 med dubbelzoomkitet, (14-42mm/40-150mm = "motsvarande" 28-84mm & 80-300mm) för runt den summa du nämnt som godtagbar.
Kanontrevlig kamera, som redan med dessa "billiga" objektiven ger mkt skarpa och 'färgsköna' bilder.
En mkt konfigurerbar och rejält "funktionsbemängd" kamera också med diverse justerbara bildparametrar, samt kompakt och tämligen O-plastig...och den har bildstabiliseringen inbyggd i kamerahuset.
Just mkt vass optik är något Olympus är kungar på, redan från de billigaste alternativen.
Lika stor beg-marknad som CaNikon erbjuds däremot inte.
Som sagt förut alla märkenas system kan ge bra resultat, mest hänger på dej som plåtar, men de olika systemen ger lite varierande uppgraderingsmöjligheter.
Främst tycker jag nog ändå du ska "känna in" hur kameran sitter i handen/händerna, så du inte blir irriterad på hur den är att hålla i och hantera/manövrera.Det är som jag ser det mkt viktigt, förutsatt kvalitetsparametrar och vissa av dej givna "nödvändigheter" finns.Kompromiss blir det alltid i någon mening, men var du kompromissar är ju bara upp till dej...