Annons

Batterigrepp Canon EOS 40D

drejjan

Aktiv medlem
Tjenare!

Har mer och har funderat på att köpa ett batterigrepp, så innan beställningen blir lagd vill jag bara kolla ifall någon har några tips angående tredjepartsgrepp?

Då BG-E2N kostar ca 1700 kr måste det finnas billigare alternativ som är precis lika bra? Eller ska man köra original? Vet att det finns för ca 350 kr på dealextreme.com, men jag är lite osäker angående detta...

Kommer efter detta köp ha ca lika mkt pengar kvar, någon som har något tips om vad man kan köpa? :) Funderar på ett Tamron 90mm f/2,8 ... macro, men det är som sagt några kronor kvar tills man når den, får i så fall bli till att spara pengarna då.

Tack på förhand!
 
Tänk på att BG-E2N av någon idiotisk anledning saknar AF-ON knapp. Hittar du ett tredjepartsgrepp som har det är det en god anledning att begrunda ett avsteg från märkeslinjen.

Dessutom lär det finnas tredjepartsgrepp som i princip har timerfunktionerna hos TC-80N3 inbyggda.
 
Tänk på att BG-E2N av någon idiotisk anledning saknar AF-ON knapp. Hittar du ett tredjepartsgrepp som har det är det en god anledning att begrunda ett avsteg från märkeslinjen.

Dessutom lär det finnas tredjepartsgrepp som i princip har timerfunktionerna hos TC-80N3 inbyggda.

Okej. Nja AF-ON knappen har jag inte ens börjat fundera på att använda då jag bara haft kameran sedan juli, och detta är min första systemkamera. Du kanske har några tips på vad den kan användas till? =) (mer än att AF ligger på den vid liveview original?)

Du vet inte vart jag kan finna dessa? =) Hittade ett grepp @ cyberphoto med inbyggd IR och fjärr så man kunde styra från max 6 meter. Dock fanns den ej i lager men priset låg på samma som BG-E2N.

Vad jag förstått så är greppen från dealextreme.com riktigt plastiga? De kostar ändå 350 kr bara (de billigaste då...).
 
Kolla Yong Nuo MK-40D Battery Pack på www.dealextreme.com
Billigt, helt ok tycker jag, batterierna sitter bra, det som skiljer mot BG-E2 är:

- ingen canon-text på framsidan.
- skruvhjulet som man skruvar fast det med sitter mitt på istället för till höger.
- lite annorlunda färg på knapp-ikonerna jämfört med 40d.

Annars är avtryckaren och knapparna bra. 600:- kostar det inklusive frakt...
 
Okej. Nja AF-ON knappen har jag inte ens börjat fundera på att använda då jag bara haft kameran sedan juli, och detta är min första systemkamera. Du kanske har några tips på vad den kan användas till? =) (mer än att AF ligger på den vid liveview original?)
Jag försöker sportfotografera ibland. Då kör jag med Servo AF och fokusering enbart när AF-ON är intryckt. Då kan jag själv välja när jag tycker kameran ska köra med autofokus (knapp intryckt), när jag vill att den inte ska fokusera själv (knapp släppt) och när jag tar över med manuellt fokus (knapp ute och snurra på fokusringen (förutsätter USM-optik)).
Fast nu får jag ju använda * istället för AF-ON, annars försvinner funktionen så snart jag börjar ta höjdformat och utnyttjar greppet som det är tänkt.

Blir bättre på 7D, för där har de inte gjort den blundern...
 
Precis som Anders skrev går det att skifta plats på stjärnan och AF-ON, så det är inte i hela världen att den knappen saknas på greppet.

Jag, som är vän av kvalitet och känsla, brukar sällan rekommendera piratgrejor (har erfarenhet av att det är just känslan och kvaliteten som det sparats in på). Jag är dock beredd att göra det i det här fallet.

Originalgreppet...ja jösses...
Maken till plastleksak har jag aldrig varit med om. Dessutom sitter det inte stumt mot huset. Det känns inte som att det hör till huset.
Hade tidigare en 400D, och där satt det stenhårt utan tendens till glapp vid belastning. Dessutom kändes det mycket solidare.
Trodde även batterigreppet skulle vara ett upp-byte, men icke det.

Det lär ju knappast bli ännu sämre känsla än så, även med ett piratgrepp, så jag skulle råda dig att hitta ett piratgrepp med en massa kul funktioner =)
 
Jag tycker att mitt originalgrepp BG-E2N passar mycket sämre till min 40D än till min 30D.. 40Dns sticker utanför greppet lite så formerna på greppet o huset följer inte varandra som det gjorde med 30Dn..

Sen så känns det ju väldigt plastigt och inte det minsta robust :D
men ack sån skön känsla att fota med greppet på huset :) Man har ju stöd för handleden.
 
Precis som Anders skrev går det att skifta plats på stjärnan och AF-ON, så det är inte i hela världen att den knappen saknas på greppet.
Grejen är inte att det inte går att få med sig AF-ON funktionen till greppet. Grejen är att man inte kan få både AF-ON och *, bara för att man snurrar kameran 90°. Snurrigt!
 
Det blev ett piratbyggt grepp tillslut! Först sumpade jag min chans när jag frågade om han ville gå ner från 650+frakt till 600+frakt, där var det ett grepp+två batterier, detta var även i obruten förpackning. Då tänkte jag köpa original för att jag inte hittade fler piratkopior ute, och har fram tills idag väntat på pengarna ska rulla in. Idag kom det ut ett grepp för 600+frakt, jag slog till direkt! visserligen var detta använt och inga batterier medföljde, men skit samma? Batterierna kostar väl ~129 kr @ kaffebrus? (vet dock inte kvalitén på dessa) och det var inte speciellt mycket använt!

Ett meike MK-40D vart det! Paketet skickas imorgon, hoppas jag får det innan helgen:)

Kommer med edit!
 
Batterierna på kaffebrus är billiga men efter att ha kört dem ett tag nu så tappar dom styrka väldigt snabbt tycker jag.
Testat GP batterier och dom är kanon tycker jag.
 
Tjenare!

Har mer och har funderat på att köpa ett batterigrepp, så innan beställningen blir lagd vill jag bara kolla ifall någon har några tips angående tredjepartsgrepp?

Då BG-E2N kostar ca 1700 kr måste det finnas billigare alternativ som är precis lika bra? Eller ska man köra original? Vet att det finns för ca 350 kr på dealextreme.com, men jag är lite osäker angående detta...

Kommer efter detta köp ha ca lika mkt pengar kvar, någon som har något tips om vad man kan köpa? :) Funderar på ett Tamron 90mm f/2,8 ... macro, men det är som sagt några kronor kvar tills man når den, får i så fall bli till att spara pengarna då.

Tack på förhand!

Orginial greppet har vädertätning som du mest troligt inte fick med piratgreppet.... Men det går ju alltid att byta upp sig senare. AF-ON knapp.... är väl inte det viktigaste. EOS 350 greppet är det bästa som funnits. Där kunde man styra allt via greppet. Jag saknar fortfarande en del funktioner jag inte kan styra utan är tvungen att släppa och gå upp till huset. Men men... Bilderna är det viktiga.
 
Orginial greppet har vädertätning som du mest troligt inte fick med piratgreppet.... Men det går ju alltid att byta upp sig senare.

Nja. Skumgummi-list till batteriluckan, inget mer =)

Det värsta är ändå att det inte finns någon form av tätning mellan grepp och hus. Helt fri väg in till husets batteri-rum.


Som sagt mycket märkligt att AF-ON inte finns. Själv störs jag inte av det, men det är ju minst sagt märkligt.
 
Efter att ha använt greppet i några veckor nu kan jag konstatera att det är riktigt skönt att ha på! När jag har min 430EX II påsatt blir allt mycket stabilare, det är skönt med den dubbla batteritid jag fått efter att jag beställt ett tvåpack batterier från kaffebrus, det känns proffsigare när huset blir större, därav mer självförtroende (iaf för mig).

Dock är det aningen för stort, hade det varit lite mindre runt så man nådde "mittringen",- den man byter bländartal osv med,- lättare så hade det varit perfekt, men jag börjar vänja mig nu ändå! Dock har ena plastsaken som håller nere ena batteriet börja bli lite slakt så ibland släpper det och batteriet åker ur, men detta händer ju bara när jag öppnar luckan och det spelar ju mindre roll.

En till negativ sak är ju att min Lowepro Nova 160 AW som jag vid köptillfället tyckte var stor nog för att räcka långt är alldeles för liten nu, får inte igen dragkedjan, knappt att jag får igen "plastknipsen". Skall dock införskaffa Adventure Icebreaker Large från cyberphoto när pengar finns så detta lär lösas inom kort!

Rekommenderas!
 

Jodå, det vet jag allt. Men jag vill inte köpa någon väska som jag kommer behöva sälja efter några månader för att den blivit för liten, köper jag kan jag lika gärna slå på stort med en gång. Väskan är väl ett av de tråkigaste sakerna att lägga pengarna på. Jag vill ju även få plats med i princip allt jag äger i kameraväg, typ när jag reser osv, så en väska som icebreaker Large passar nog utmärkt! :)
 
ANNONS