ANNONS
Annons

Error 99

Lindsey

Ny medlem
Jag var och fotograferade på min kompis bröllop i helgen och ett par gånger under dagen så la kameran (canon eos 350D) av. Ena gången så stängde dem liksom av sig helt och allt blev svart. Det gick inte sätta på den igen. Tog ur batteriet och minneskortet ett par gånger, och efter nån minut funkade den igen. Andra gången, några timmar senare, så la den av igen. Försökte stänga av den, men alla siffror och allt stod kvar som om den vore på. Sen efter en stund lyckades jag iallafall stänga av den, men när jag satte på igen stod det "error 99". Stängde av den en gång till och tog ur både batterier och minneskort en stund. Efter några nervösa minuter gjorde jag ett försök till att starta kameran. Efter några försök så hoppade den igång.

Men varför gjorde den så här?? Nu funkar den visserligen igen, men det är inte så kul om det händer fler gånger. Köpte kameran i somras, så den är inte särskilt gammal. Har inte några nya objektiv, utan har haft de här sen jag köpte kameran.

Bör jag lämna in kameran så de tittar på den eller kan det vara något tillfälligt fel tro?!? Nån som varit med om samma sak?
 
Error 99 är Canons kod för övriga fel. Om du söker här på forumet får du närmare 80 träffar och om du söker på Google får du drygt 60.000. Det uppges vara allt från dåligt minne, gammal firmware och smutsiga kontakter på objektiv eller kamera till tidiga tecken på att slutarmekanismen håller på att rasa - och allt elände däremellan.

Det bästa är nog att lämna in kameran om du inte lyckas hitta felet själv, framför allt om det finns garanti kvar. Det luriga är att om felet bara dyker upp någon gång ibland - då kanske inte serviceverkstaden hittar något fel.

Några saker att testa själv för att försöka isolera felet (finns säker fler om du söker på nätet och i forumet): Testa med annat objektiv och annat minneskort, rengör kontakterna mellan kamera och objektiv med sprit, och uppgradera firmwaren i kameran om det finns någon ny sådan.
 
Sitter här med min 2 veckor gamla EOS 400D och får upp ERROR 99. Till en början någon enstaka gång, och i nu hela tiden! Man blir ganska irriterad då man förväntar sig att en ny kamera bör vara problemfri till en början. Har provat alla tips som jag kunnat läsa här, så nu är det bara att lämna in den. Någon mer som har de här problemen med sin nya EOS 400D ?
 
fsvensson skrev:
Sitter här med min 2 veckor gamla EOS 400D och får upp ERROR 99. Till en början någon enstaka gång, och i nu hela tiden!

Vad kör du med för objektiv? Jag hade ett par gamla Sigma som jag körde med min 350D som vid autofokus i förhållanden med mycket ljus genererade Error 99. Efter en uppgradering av objektiven fungerade allt normalt..
 
Jag använder objektivet som jag fick till kameran 18-55. Det är därför jag är lite orolig för problemet, ska dock åka och prova med ett annat objektiv nu, då jag som nybörjare inte hunnit uppgradera mig med objektiv ännu. Har hört problemen med Sigma objektiv vilket det inte kan beror på. Har inte utsatt kameran för kyla/värme/fukt/stötar. Svaret jag fick på kundsuport var att testa annat objektiv eller lämna in den.
 
Nä... blir till att skicka tillbaka kameran nu. Har provat alla knep som jag kommit över. Medelar när jag fått tillbaka kameran, så att andra som råkar ut för samma sak kan ha lite koll. Tack för de tips som jag fått.
 
Det tycks vara ett vanligt förekommande problem när man använder Sigma-objektiv? Jag har fått Error99 en gång på min 20d hittills och det var antagligen autofokusen som orsakade det.
 
avslut111205skrev:
Det tycks vara ett vanligt förekommande problem när man använder Sigma-objektiv? Jag har fått Error99 en gång på min 20d hittills och det var antagligen autofokusen som orsakade det.

Har haft error 99 med min nu 1 dygn gamla 400D. Endast vid användning av Sigma-objektiv. Med kitobjektivet samt en lite äldre Canon 28-80 fungerar det utmärkt. Autofokusen fungerade dock med SIGMA-objektivet men när man tryckte av bestämde sig kameran för error 99.

Just nu är det inga problem med något av objektiven, varför det plötsligt fungerar har jag ingen aning om.
 
Efter alla error99 så la kameran (400D) av helt till slut. Det visade sig att slutaren hade gått sönder av någon anledning, men nu är det fixat på garantin. En kort tid därefter slutade blixten helt plötsligt att fungera också, så då var det dags för en sväng på repration till, också det åtgärdat. Men visst blir man trött när en ny kamera strular så!
 
jysm skrev:
Har haft error 99 med min nu 1 dygn gamla 400D. Endast vid användning av Sigma-objektiv. Med kitobjektivet samt en lite äldre Canon 28-80 fungerar det utmärkt. Autofokusen fungerade dock med SIGMA-objektivet men när man tryckte av bestämde sig kameran för error 99.

Just nu är det inga problem med något av objektiven, varför det plötsligt fungerar har jag ingen aning om.

Anledningen till att objektivet pötsligt fungerade igen var att jag valde att fot med största bländaröpning i inte alltför ljusstarka förhållanden. Då går det utmärkt. Vill jag fota med mindre bländaröppnings så får jag "Err99".

Har varit i kontakt med generalagenten för Sigma och de kan uppgradera elektroniken i objektivet till en kostnad av ca 625 kr.

HAr även försök få Elgoganten att ta den kostnaden då de talat om för mig att Sigmaobjektiv som passar analoga EOS också ska pasas digitla EOS. Visst, objektivet passar, men det går ju inte att fotografera med det och så petnoga skulle jag väl ändå inte behövt vara i min fråga?

Hoppas att Elgiganten är välvilligt inställda.
 
Jag fick mina två gamla sigma obj uppgraderade utan kostnad för ca 1 år sedan, kostade bara porto dit men inte tillbaks.

John
 
john23 skrev:
Jag fick mina två gamla sigma obj uppgraderade utan kostnad för ca 1 år sedan, kostade bara porto dit men inte tillbaks.

John

Ja, jag försökte det jag med men det ville inte generalagenten gå med på. Hur gamla var dina objektiv? Mitt är från 1998.
 
Det var bla ett Sigma 100-300 4,5-6,7 ifrån tjejens gammla Canon, säkerligen runt -98.
Kollade nu och det var ca 1,5 år sedan på Zieger Teknik och jag ringde dem själv och skickade dit dem.

John
 
Eos 400D Error 99

Jag har haft samma problem med Error 99. Min kamera har aldrig utsatts för stötar eller eländigt väder.

Jag kommer efter att jag läst kommentarerna här på forumet att skicka in min kamera på reparation. Det är tydligt att Canon har ett problem med sina produkter om det är ett återkommande problem med nya produkter.

Jag har ändå fått nöjet att använda kameran under 1-2 år men kanske inte tagit så många kort.

Jag gillar canon mycket om kommer förmodligen att köpa en EOS 40D om reparationen inte blir bra.

Vet ni om liknande problem finns på Nikon, har inte någon större lust att få det igen om jag köper en EOS 40D.
 
Alla hus drabbas av fel av och till. Jag har också ett gammal skit Sigma plast telezoom som enbart fungerar med max bländare - spelar inte så stor roll eftersom jag ändå inte använder objektivet längre.

350D kan ger error 99 med gamla batterier där ESR börjar bli för hög. Jag märkte det med min 350D och då främst på objektiv som drog mer ström. Nytt batteri och min 350D blev glad igen.

40D och err99 finns det en samlingstråd för annars här på forumet. Jag har och har andra 40D i min bekantskapskrets som totalt tagit säkert väl över 100"000 bilder med sina 40D och ingen av dessa har haft några err99 trots att många använder husen tämligen hårt och kallare än vad de är gjorda för. Det är inte så vanligt, men visst förekommer det problem. Dock är det lätt att man får en något sned bild om hur vanliga problemen är om man läser "problemtrådar" - det är oftast bara de som har problem som skriver.

Det händer lite skit, men vill man att det skall hända så lite som möjligt så skall man nog köpa Pentax då det förefaller som de har något bättre kvallité än Canon och Nikon och mycket bättre än Sony. Sen kanske man inte vill ha Pentax, men de brukar göra tåliga och robusta saker och är duktiga på kvallitétskontroll.
 
Jag har haft samma problem med Error 99. Min kamera har aldrig utsatts för stötar eller eländigt väder.

Jag kommer efter att jag läst kommentarerna här på forumet att skicka in min kamera på reparation. Det är tydligt att Canon har ett problem med sina produkter om det är ett återkommande problem med nya produkter.

Jag har ändå fått nöjet att använda kameran under 1-2 år men kanske inte tagit så många kort.

Jag gillar canon mycket om kommer förmodligen att köpa en EOS 40D om reparationen inte blir bra.

Vet ni om liknande problem finns på Nikon, har inte någon större lust att få det igen om jag köper en EOS 40D.

Hej

Jag har nyligen införskaffat mig en canon 40D och haft den i ett par månader. Idag fick jag felkoden err 99. Jag har ej heller tappat eller stött i min kamera i något. Jag letar nu efter liknande bekymmer med Canons olika kameratyper. Lämnar in den naturligtvis eftersom garantin täcker det. Inte roligt på ny kamera. Jag har bara använt original Canon objektiv. Skall bara säga att Live View funktionen fungrar att ta kort med men inte på normalt sätt. ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.