Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 2nd curtain sync på 5D Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Får inkompatibel blixt när jag ska ställa in synk med 2a ridån med min 580ex, måste väl ändå fungera?

Borde funka utan problem, testade nyss med min 5D MkII och 580EX II. Har du testat att göra en reset på både kamerans och blixtens inställningar? Annars kanske du borde kolla så att det är rent och fritt från damm och annat skräp i blixtskon och blixtfoten. Så att man kan utesluta ev. dålig kontakt i anslutningen mellan kameran och blixten.

/fabbe

Borde funka utan problem, testade nyss med min 5D MkII och 580EX II. Har du testat att göra en reset på både kamerans och blixtens inställningar? Annars kanske du borde kolla så att det är rent och fritt från damm och annat skräp i blixtskon och blixtfoten. Så att man kan utesluta ev. dålig kontakt i anslutningen mellan kameran och blixten.

/fabbe

Hur nollställer jag blixten? Har tyvärr inte manualen här. Jag har bara 580ex inte II varianten.

Du måste göra inställningen för synk på andra ridån på själva blixten. Din 580 EX är inte kompatibel med menysystemet för blixtinställningar på 5D Mark II och andra nyare kameror. Det ska till en 580 EX II för det.

Tryck på knappen. Två gånger om du utgår från standardläget.

1Ds Mark II var inte heller kompatibel med det nya menysystemet som Canon använder sedan introduktionen av 1D Mark III och 40D.

Ursäkta. Jag trodde du visste vilken knapp som var till vad på blixten, bara inte att du behövde trycka där.

Den med tre trianglar, varav en ifylld, på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar