Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
köpa motljusskydd till Canon 70-200 f4L
- Trådstartare speedman
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Ja, du är nog inte ensam om att vilja ha ett snyggare motljusskydd, så det borde väl finnas någon pirat som tagit fram ett? Jag skulle själv köpa ett för en eller annan hundralapp. Hoppas någon hittar en tillverkare.
Hej
Då var det dags för mitt första inlägg här!
Skulle vilja köpa ett blomkåls motljusskydd eller vad det nu heter till mitt 70-200 f4L sånt som är orginal till 70-200 2,8L.
Var kan jag hitta såna, har letat men ej hittat några.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Jo det vanliga fula finns allt:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2665A003
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2665A003
Hej
Vet att det inte passar med motljusskydd från 70-200 2,8L.
Har ej ens hittat nått orginal som passar till 4L!
Verkar ju som det inte finns nåt sådant till dessa
Enicar
Aktiv medlem
Hej
Vet att det inte passar med motljusskydd från 70-200 2,8L.
Har ej ens hittat nått orginal som passar till 4L!
Verkar ju som det inte finns nåt sådant till dessa
Tolkar ditt inlägg som att du fått uppfattningen att det inte finns något motljusskydd från Canon till denna glugg överhuvudtaget. Blomformat finns säkert inte men det som följer med vid köp av optiken heter ET-74 och kan köpas separat (skitdyrt förstås)
Verkar dock inte finnas i lager i svenska butiker
Sven Blomquist
Aktiv medlem
[Det kanske inte är så konstigt eftersom det ingår när du köper 70-200 f4 nytt. EFterfrågan blir ju begränsad till de som tappat sitt eller haft sönder det. Cyberphoto har det som en beställnignsvara så det finns mao hos Canon.
QUOTE=Enicar;1379344]Tolkar ditt inlägg som att du fått uppfattningen att det inte finns något motljusskydd från Canon till denna glugg överhuvudtaget. Blomformat finns säkert inte men det som följer med vid köp av optiken heter ET-74 och kan köpas separat (skitdyrt förstås)
Verkar dock inte finnas i lager i svenska butiker[/QUOTE]
QUOTE=Enicar;1379344]Tolkar ditt inlägg som att du fått uppfattningen att det inte finns något motljusskydd från Canon till denna glugg överhuvudtaget. Blomformat finns säkert inte men det som följer med vid köp av optiken heter ET-74 och kan köpas separat (skitdyrt förstås)
Verkar dock inte finnas i lager i svenska butiker[/QUOTE]
stratocaster89
Aktiv medlem
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-507.html
Kan det vara ett alternativ? Vet inte hur bra det funkar, letade bara runt lite och fann detta.
/Jonas
Kan det vara ett alternativ? Vet inte hur bra det funkar, letade bara runt lite och fann detta.
/Jonas
Walle
Aktiv medlem
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-507.html
/Jonas
Det kommer inte göra någon som helst nytta på ett 70-200..det är anpassat för en kortaste brännvidd runt 18mm på cropkamera...Sen är motljusskydd som skruvas i filtergängan fruktansvärt osmidiga. Dels kan man inte montera dem baklänges när kameran ligger i väskan, vilket altså alltid kommer medföra att motljusskyddet måste ligga löst i väskan. Dessutom så är det ungefär 99% smidigare att fästa ett motljusskydd i bajonettfästet än i filtergängan, eftersom man bara behöver vrida ett kvarts varv istället för flertalet varv. På objektiv med roterande frontlins (ej ett problem i detta fallet) funkar det ännu sämre, eftersom motljusskyddet då roterar när objektivet fokuserar.
Anledningen till att motljusskyddet för 70-200/4 inte är blomformat är väl helt enkelt att det inte behövs. Till 2.8'an kanske blomformat behövs, eftersom vinjettering blir kraftigare vid större bländare.
Helt ärligt så har tanken aldrig slagit mig att ett motljusskydd kan vara fult eller snyggt För mig är funktionen det viktigaste. Motljusskyddet på min 85/1.2L är inte blomformat, trots objektivets oerhörda ljusstyrka. Det finns väl ingen anledning, helt enkelt.