Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

första intryck, Nikon 85 1,4!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu syntes det tydligt, antar att det var nikons 180 mm. Har du testat gluggarna där bägge varit inställda på bl 4. Nu kanske jag svamlar men tror inte det skulle se ut så med min 180 mm. Men jag skall framöver kolla mot lite jobbiga motiv.

Japp 180/2,8 ais.

Nej, men jag tvivlar på att det 180/2,8 ais skulle se likadan ut, förmodligen borta vid F/4.


Med det sagt så föredrar jag klart Voigtländer om båda är vid F/4. Skärpa, kontrast, bokeh.


Den kortare närgränsen på Voigtländer är ju lite skoj.

Kan hända att din skulle prestera annourlunda, dock tvilvar jag på det.
Var börjar ditt serie nr på ? min har serie nr 43xxx

MVH
/Paul L.
 
Senast ändrad:
Japp 180/2,8 ais.

Nej, men jag tvivlar på att det 180/2,8 ais skulle se likadan ut, förmodligen borta vid F/4.


Med det sagt så föredrar jag klart Voigtländer om båda är vid F/4. Skärpa, kontrast, bokeh.


Den kortare närgränsen på Voigtländer är ju lite skoj.
Jaha, där ser man. Jag trodde inte det fanns något bättre än Nikons 180 på det området. Måst kolla in en Voightländer så småningom. Eller kanske Zeiss slår till med en 180 eller 200 mm snart.
 
Paul (paul.r!) :) :

Menar du att Nikkor85-orna går mer mot blått i högdagrar - jämfört med dess mellantoner/skuggor? Att gråbalansen förändras med ljusstyrka? isf kan jag nog förstå vad du menar, men kanske inte riktigt hålla med om det fullt ut... :) Jag tycker också att Zeiss'arnas (båda) är JÄMNARE i sina färgtoner genom hela bildomfånget, men har oftast utgått ifrån att (jag tycker att) detta beror på att de direkt från kameran har lite bättre kontrast i de mörkare områdena och därför är lite lättare att "få till" gråbalansen på - varför har jag inte en aning om.
I många 85/1.4AIS-bilder extrakompenserar jag skuggområden (från svart och 1.5 Ev upp) med +5 blått i en batch-körning med PS.

Stackars Gustav, nu har vi tagit över hans tråd fullständigt... :) Men jag undrar fortfarande över hans grundförutsättningar i kameran. Hur långa avstånd försöker du köra blixten på? Kör du jpg direkt i kamera? Är rörelserna för snabba för att du ska kunna gå ner på t.ex 1/160?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.