Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Fungerar denna att köra på Canons hus med adapter tro?

Troligen inte.
De adaptrar som finns till EOS har väl ingen elektrisk överföring? PCE24 måste matas från kameran så att den kan bländas ner (även manuellt).
Men det finns ju TS-E24 från Canon som fungerar lika och är billigare samt finns begagnad om man vill.
 
matnyttige skrev:
Fungerar denna att köra på Canons hus med adapter tro?
Varför inte köra med Canons egen 24 TSE. En underbar glugg? Den är inte lika skarp som de vassaste gluggarna, och den har ofta upp till en pixel CA, men i övrigt ytterst få svagheter, och den kostar bara hälften av Nikons variant (och har funnits på marknaden länge).
 
SixBySix skrev:
Varför inte köra med Canons egen 24 TSE. En underbar glugg? Den är inte lika skarp som de vassaste gluggarna, och den har ofta upp till en pixel CA, men i övrigt ytterst få svagheter, och den kostar bara hälften av Nikons variant (och har funnits på marknaden länge).
Jag har läst att Nikons variant ska vara både skarpare och ha högre konstrast men jag har inte sett något test.
 
Det skrivs att en vesäntlig poäng med ett TS-objektiv, kontra ett vanligt objektiv är att man kan (via att förställa / luta skärpeplanet) få ett större skärpedjup, motsvarande det hos en långt högre bländare. När jag "testade" att fota med ett TS-objektiv fick jag dock känslan av att sökarbilden blev mörkare, varvid jag antog att objektivet pga. vinkeln blev ljussvagare (släppte in mindre ljus). Stämmer detta och isåfall hur många ljussteg handlar det om utifall man ställer in objektivet på maximalt DOF (maximal vinkel)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.