Annons

EN TILL köpråds tråd - Uppgradera kamera efter 10 år

Produkter
(logga in för att koppla)

ShootMe

Medlem
Tjena!

EDIT: Det lutar mot en Sony A7iii i dagsläget.

1.Vilka Sony objektiv gillar ni som kan göra det mesta? Är kit objektivet ok till en början?

2. Vart handlar ni er kamera utrustning? Några ställen som har bättre black friday/ mellandags rea än andra?

Jag har en gammal Canon 1000D som jag fotat till och från med de senaste 10 åren. Nu när jag fotat kontinuerligt det senaste året så är jag sugen på att uppgradera, jag är dock noll koll på kamera världens prylar.

Jag kommer att använda kameran till att fota & kanske t.om filma skate utöver det har jag inga specifika genrer jag vill fota just nu, lite allt möjligt till en början.

Tänkte lägga +-15K på den så att jag kan gå upp från "nybörjar" modellerna. Tror att jag ska satsa på en ny kamera då min nuvarande varit med så länge utan att jag haft behov av att uppgradera. Har börjat att kolla på Canons 90D då jag är van vid deras interface men utöver det är jag rätt vilsen. Mirrorless eller DSLR när fotografi är första prio? Det enda fördelen jag ser med mirrorless just nu är att man ser direkt i kikarn hur bilderna kommer att se ut.

Ber om ursäkt för den luddiga frågeställningen.

Senast ändrad:
Det finns nog ingen tvekan om att spegelbefriat är framtiden för de flesta användningsområden. Kanske alla. Frågan är bara hur långt bort.

Själv har jag spegelreflexer som jag troligenfår nöta på i tio år till. Sedan får vi se om det ens finns några kvar eller om jag då tvingas in i framtiden.

Jag kan inte ge dig några specifika råd om någon särskild modell, eller ens om du ska ha spegel eller inte. Jag föreslår det gamla vanliga - låna, prova, kläm, känn. Fotografera i den miljö och de bilder du tänker göra, för att bygga din egen uppfattning om vilken kamera som blir bäst för dig.

Precis som Petter säger så håller även jag med om att det bästa är att själv försöka testa olika kamerahus då en av de viktigaste sakerna med kamerahuset är just att ha ett som man trivs med att använda.

När det gäller DSLR vs spegellöst så är ju spegellöst framtiden. Som du nämner så har man ju EVF på spegellösa som ger flera fördelar. Man ser exponeringen i realtid och man får grymma funktioner som focus peaking och förstoring. En till fördel med spegellösa kameror är t.ex att de kan göras mindre och lättare.
Jag bytte till spegellöst för några år sen och jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaks till DSLR. Enda fördelen jag ser med DSLR är att batterikapaciteten är bättre.

Sen bör du ju kolla minst lika mycket på objektiv då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.

Sven ställer en mycket viktig fråga, alltså om vad du har för objektiv i dag. En relaterad fråga, fast kanske svårare att svara på, är hur viktigt för dig det är att ergonomin blir ungefär som i dag. Alltså var knappar och rattar sitter på kameran.

Tillsammans kan de svara på om du bara borde titta på Canon-alternativ (och Canon har bra grejer, inget snack om det) eller om du ska leta bredare.

Det finns många fördelar med spegellöst i de senaste modellerna.
Spegelkameror har ingen fördel längre.
En begagnad EOS 80D kanske passar dig. Bra för stillbild och OK för filmning.
Inte spegellös men man får mycket för pengarna.

Jag ångrar inte en sekund att jag gick över till spegellöst. Det ger en så många fördelar. 2 kamerahus och 4 objektiv i en pytteliten kameraväska och allt väger bara några kilo.

Jag ångrar inte en sekund att jag gick över till spegellöst. Det ger en så många fördelar. 2 kamerahus och 4 objektiv i en pytteliten kameraväska och allt väger bara några kilo.
Storleken har dock i hög grad att göra med vad man köper, snarare än frånvaron av spegel, om vi pratar på systemnivå, även om möjligheten finns att göra mindre spegellösa hus än spegelreflexditon.

Red: Telefonen trodde att jag pratade engelska och satte "i" som versal...

Senast ändrad:
Jag har kört med spegelhus sedan 1959!! Tungt att släpa på under vandringar i alperna så när Fuji XPRO-1 kom så köpte jag direkt. Sedan XPRO-2 och numera XT-4. En härlig kamera på alla sätt för mig. Vikten och storleken var avgörande.

Precis som Petter säger så håller även jag med om att det bästa är att själv försöka testa olika kamerahus då en av de viktigaste sakerna med kamerahuset är just att ha ett som man trivs med att använda.

När det gäller DSLR vs spegellöst så är ju spegellöst framtiden. Som du nämner så har man ju EVF på spegellösa som ger flera fördelar. Man ser exponeringen i realtid och man får grymma funktioner som focus peaking och förstoring. En till fördel med spegellösa kameror är t.ex att de kan göras mindre och lättare.
Jag bytte till spegellöst för några år sen och jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaks till DSLR. Enda fördelen jag ser med DSLR är att batterikapaciteten är bättre.

Sen bör du ju kolla minst lika mycket på objektiv då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.

Efter lite mer research och lurkade så inser jag att mirrorless är de jag ska köra på. Först var jag inställd på dslr pga större storlek och batteri tiden, men om jag kan undvika att missa bilder för att jag har över/under exponerat så väger det tyngre.

Jag har bara en 50mm 2.8F lins utöver kit objektivet som följde med kameran så märke spelar egentligen ingen roll.

Lutar mot en Sony a7ii eller a7iii efter att ha jämfört med canon & nikons motsvarande modeller. A7iian som kom sent 2014 känns lite utdaterad dock, halva batteri tiden, hälften så många brust shots & dassig AF i jämförelse med a7iii..

Vart handlar ni er utrustning förresten? a7iii tex. ligger på 23-24 vilket är mer än vad jag ville lägga till en början men black friday & mellandags rea är runt hörnet, hoppas på att kunna hitta någon bra deal då.

Jag har inte funderat så mycket kring objektiv än, tänkte att jag skulle köra en kit lens till en början tills jag vet lite mer vad och hur jag vill fota. Finns det objektiv i samma prisklass som kit objektiven som är markant bättre?

Vad har vi mer för märken som kört mirrorless länge? Fujis TX serie verkar också gå hem hos många.

Fin kamera du tittar på.
Kika även på Panasonic Lumix S5 med 20-60mm innan du bestämmer dig.
(Den hade blivit mitt val eftersom jag värderar video i hög kvalitet kombinerat med bra stillbilder)

Efter lite mer research och lurkade så inser jag att mirrorless är de jag ska köra på. Först var jag inställd på dslr pga större storlek och batteri tiden, men om jag kan undvika att missa bilder för att jag har över/under exponerat så väger det tyngre.

Jag har bara en 50mm 2.8F lins utöver kit objektivet som följde med kameran så märke spelar egentligen ingen roll.

Lutar mot en Sony a7ii eller a7iii efter att ha jämfört med canon & nikons motsvarande modeller. A7iian som kom sent 2014 känns lite utdaterad dock, halva batteri tiden, hälften så många brust shots & dassig AF i jämförelse med a7iii..

Vart handlar ni er utrustning förresten? a7iii tex. ligger på 23-24 vilket är mer än vad jag ville lägga till en början men black friday & mellandags rea är runt hörnet, hoppas på att kunna hitta någon bra deal då.

Jag har inte funderat så mycket kring objektiv än, tänkte att jag skulle köra en kit lens till en början tills jag vet lite mer vad och hur jag vill fota. Finns det objektiv i samma prisklass som kit objektiven som är markant bättre?

Vad har vi mer för märken som kört mirrorless länge? Fujis TX serie verkar också gå hem hos många.
Jag kör Olympus M4/3 system. Objektiven håller absolut toppklass till ett mycket billigt pris i jämförelse till vad objektiven till FF kostar.

Det är en djungel att välja system då alla vägar är öppna. Mina tips:
1. Se över hela systemet. Finns det du vill ha till rätt pris?
2. Vad fotar du mest? Behöver du bra följande autofokus för sport eller inte?
3. Storlek: behöver du maximal ljusinsamling = FF och ljusstarka objektiv, eller klarar du dig med stativ då det är mörkt eller fotar mest i bra ljus = mindre sensor och/eller ljussvagare objektiv
4. Vad är motivet till spegellöst? Är det minimal storlek - se då över 3 ovan. Annars finns andra fördelar.
5. Tänker du köpa dedicerade objektiv från början eller är adapter att tänka på? I så fall har Panasonic en nackdel då man inte får följa de AF med annat än originalobjektiv och ffa Canon har en fördel då alla EF objektiv funkar normalt vilket kan leda till stora besparingar på telesidan. Sony ger ett stort utbud p g a att protokoll delas men kompatibilitet varför något med tredjepart.

Det lutar mot en Sony A7iii i dagsläget.

1.Vilka Sony objektiv gillar ni som kan göra det mesta? Är kit objektivet ok till en början?

2. Vart handlar ni er kamera utrustning? Några ställen som har bättre black friday/ mellandags rea än andra?

Det lutar mot en Sony A7iii i dagsläget.

Tamron 28-200/2.8-5.6 är favoriten, ett oerhört lyckat objektiv. Jag sålde mitt Tamron 28-75/2.8 ganska snart efter att jag fått mitt. Har även ett utmärkt Tamron 17-28/2.8. Dessa båda sitter på en Sony A7III. Har även ett Sony 200-600/5.6-6.3, som oftast sitter på ett crophus.

17-600 i tre objektiv.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto