nikitin
Aktiv medlem
Sony har hittat bugg i firmware 2.0 till A7/A7R III, och därför tagit bort den. För mer information se https://www.sony.co.uk/electronics/support/e-mount-body-ilce-7-series/ilce-7rm3/articles/00204957
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej SÅ
Verkligen intressant nyhet.
Jag som sitter med en byrålåda full av Sony A-fattningsobjektiv, har känt mig som jag målat in mig i hörnet.
Har visserligen A99 II, som är en utmärkt kamera, men även här så är det bara Sonys egna objektiv som lirar helt med nya autofokusmodulen,
Skulle vara intressant att få koll på hur såväl Tamron som Sigma funkar med LA EA3 adaptern på A7 III med nya firmwareuppgraderingen.
Har du någon timme till förfogande i mellandagarna, om jag skulle ta mig en tur till släkten i Vaxholm ??
Är detta möjligt, så blir A7 III väääldigt intressant att önska sig
Tack för intressant info.
GOD JUL
Bertil Norberg
Sagt och gjort. Sten Åke tog emot i Vaxholm, och jag hade med mig:
Tamron 150-600, Tamron 70-200 och Tamron 28-300 samt Sony 24-70 och Sony 70-400.
Sigma 35 A
Med La EA3 adaptern gjordes test.
Autofokus i C-läge, och "Lås på AF-utökad flexibel punkt"
Autofokus var snabb och korrekt med samtliga objektiv.
Ögonfokus lirade inte med Tamron 150-600, samt osäkert med Tamron 70-200.
Däremot helt OK på Tamron28-300, samt de båda Sonygluggarna och Sigma 35 A.
Testade ögonfokus med mitt Sony 70-400, och den satte ögonpricken på över 50 meters avstånd.
Vi hade en trevlig testrunda i det gråkall vädret, och avslutade med stekt strömming på hamnkrogen i Vaxholm.
Tack Stenis. För mig blev det en intressant upplevelse, som betyder att jag kan gå vidare och anskaffa en A7 III utan att behöva dumpa mina alla mina riktigt goa objektiv med A-fattning.
//Bertil
Trevligt att det fungerade så pass bra med nya FW, en god historia på det nya året. Fråga till Stenis, kom det FW även till den gamla A7R.
Ja okej, men Sony har rykt upp sig lite vad gäller FW, och överraskade med att uppdatera RX100V till RX100VA, samma processorkraft som till den nya RX100VI med 200mm zoomen, så där fins numera 2 varianter med den ljusstarkare 24-70 zoomen med tillägget då av ett A.
Fast det är ju inte en FW-uppdatering utan en hårdvaruuppdatering med en helt ny processor och ett nytt menysystem - det går i sedvanlig Sonyanda inte att få det nya menysystemet från VA till V, utan man måste köpa en helt ny kamera (och får då också en del annat nytt på köpet). VA får heller inte alla funktioner som VI har vad gäller filmning (t.ex. S-Log3 eller HLG).
Jag skulle inte hålla med om att Sony ryckt upp sig vad gäller FW så där värst mycket jämfört med tidigare, även om det förstås är bra att de då och då faktiskt kommer med uppgraderingar som faktiskt gör lite större skillnader![]()
Fast det är ju inte en FW-uppdatering utan en hårdvaruuppdatering med en helt ny processor och ett nytt menysystem - det går i sedvanlig Sonyanda inte att få det nya menysystemet från VA till V, utan man måste köpa en helt ny kamera (och får då också en del annat nytt på köpet). VA får heller inte alla funktioner som VI har vad gäller filmning (t.ex. S-Log3 eller HLG).
Jag skulle inte hålla med om att Sony ryckt upp sig vad gäller FW så där värst mycket jämfört med tidigare, även om det förstås är bra att de då och då faktiskt kommer med uppgraderingar som faktiskt gör lite större skillnader![]()
Men med 2.1 FW så har det alltså hänt och tillsammans med A7 III som ju har en betydligt vassare AF än A7 II och en betydligt ljustarkare sensor än denna och så har det här blivit fantastiskt bra. För även om jag redan med A7 II fick stöd för A-mounts och LA-EA3 så stöddes varken Eye Focus eller Lock on AF fullt ut. Dessutom klarade inte hårdvaran (sensorn och den signalhantering man hade då) att göra min Sigma 150-500 rättvisa. A7 II:an har inte de egenskap A7 III har som gör att fokus fixar att fokusera även med detta objektiv i relativt dåligt ljus. A7 II:an fixade heller inte att vare sig sätta Lock on AF eller Eye Focus på 500mm. Det gör nu min A7 III:a utan problem.
D...………. jag kan själv gå i god för Sigmas 150-500mm zoom.......