Annons

Nybörjarfråga om beauty dish

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej!

Jag har mest sysslat med naturfoto men är mer och mer nyfiken på studiofoto. Har testat på en del i studio med studioblixtar med softboxar och paraplyn. Nu tänkte jag testa nästa roliga tillbehör - en beauty dish. Det finns ju olika storlekar och liksom för softboxar/paraplyn tänker jag att regeln "större yta => mjukare ljus" borde gälla även beauty dish (även om beauty dish ger hårdare ljus än en softbox av motsvarande storlek). Men min fråga då: jag ser på Scandinavian Photo att de har en 44 cm med 55 graders spridning, och en 44 cm med 70 graders spridning - hur påverkar denna skillnad ljusets karaktär? Samma yta, men olika spridning. Vad är fördelar respektive nackdelar med dessa alternativ? Är det så enkelt att mindre spridningsvinkel helt enkelt ger mer styrning, lite likt skillnaden mellan softbox och paraply? Kanske den mindre (55 grader) passar bättre för ansiktsporträtt, medan 70 grader passar bättre för halv-/helkropp?

Nja, kanske inte riktigt så, men nästan. Det handlar alltså om spridningen av ljuskäglan, så det är hur stor yta man belyser på ett visst avstånd.

En beauty dish placerar man ganska nära, och tanken bakom är att lysa rakt framifrån mot ansiktet, för att få ljuset att avta över huvudets och kindernas rundning. Det är en speciell karaktär på ljuset. Själv har jag aldrig gillat den.

Det är alltså en rund ljuskälla med "hål i mitten", lite grann som ringblixten, men man fotograferar inte genom den, utan vid sidan av eller under den. Det är en reflektor med en skärm över själva ljuskällan, så att det är kanten som lyser. Den ger en annan skuggbild än en lampa som skickar ut starkast ljus från mitten.

Många använder den mer som vilket mjukljus som helst, exempelvis för Rembrandt-ljus, men då kommer inte den speciella karaktären fram, utan den är mer som ett vanligt mjukljus.

Karaktär och utlysning påverkas av avståndet, och så liten som knappt en halv meters diameter ska man ha på kanske en meter till en och en halv för att den speciella karaktären av beauty dish ska komma fram.

Nja, kanske inte riktigt så, men nästan. Det handlar alltså om spridningen av ljuskäglan, så det är hur stor yta man belyser på ett visst avstånd.

...

Karaktär och utlysning påverkas av avståndet, och så liten som knappt en halv meters diameter ska man ha på kanske en meter till en och en halv för att den speciella karaktären av beauty dish ska komma fram.

Så skillnaden med 44 cm diameter och 55 graders spridning kontra 44 cm diameter och 70 graders spridning är att den senare så att säga belyser en relativt större yta för varje ökning av avståndet, än den tidigare? Alltså att ytan och därmed karaktären ändras mer på den senare om man flyttar båda exempelvis från 1 meter till 1,5 eller 2 meter till motivet. Håller man den riktigt nära motivet, som ju är tanken med den typen av ljusformare, så är skillnaden mellan alternativen ändå rätt liten, eller?

Det är det vanliga, ljuskällans storlek är densamma så mjukheten är identiskt men den ena "spiller" mer ljus. Den med mindre är lättare att bara belysa tex. ansikte men inte skjuta lika mycket på överkroppen. Lite samma effekt som ett "grid" har.

Tänk på att det nästan är ett måste med en bom till stativet då du vill ha dishen såpass nära.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto