Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
nikon 1 j4 eller 35mm systemkamera?
- Trådstartare rikard_a
- Start datum
MattiasL
Aktiv medlem
De har lite olika fördelar och nackdelar. Jag kan tyvärr inte tala för Nikons 1-system, men använder spegelreflex från Nikon parallellt med spegellöst från Panasonic. Fördelen med spegellöst begränsar sig för mig till storleken, men det är en så pass viktig sak, att jag nästan uteslutande plåtar spegellöst numera.
Nackdelar är den jämförelsevis hiskeliga batteritiden och i viss mån bildkvaliteten med den mindre sensorn, men det sistnämnda är ett mindre problem än man kan tro, särskilt när bilden kommer ut på papper.
Nackdelar är den jämförelsevis hiskeliga batteritiden och i viss mån bildkvaliteten med den mindre sensorn, men det sistnämnda är ett mindre problem än man kan tro, särskilt när bilden kommer ut på papper.
eskil23
Aktiv medlem
Jag har en D7100 som huvudsaklig kamera och en J3 som komplement när jag behöver en mindre kamera.
Den mest märkbara skillnaden är att Nikon1-kamerorna har märkbart sämre dynamiskt omfång. Hårt ljus och djupa skuggor fixar den inte. Skuggorna blir kolsvarta eller näst intill och det hårt belysta blir utfrätt. Det går att få ut mycket mer ur en sådan bild med D7100:an.
En annan nackdel med den mindre sensorn är att den klarar höga ISO-tal sämre och därmed fungerar sämre i dåligt ljus.
Sist men inte minst så är ergonomin sämre. Reglagen är i princip en menyknapp och ett scrollhjul med pyttesmå genvägar för blixt, självutlösare och exponeringskompensation. Den är inte heller särskilt grepvänlig. Med små objektiv som kittobjektivet 10-30 mm så går det att hålla den mellan tummen och pekfingret, men med större objektiv på så blir den väldigt svåranvänd. Med FN1-adapter och vanliga Nikon-objektiv kräver den nästan stativ.
Om du allvarligt funderar på en spegellös systemkamera så titta på en micro four thirds i stället för Nikon1.
Den mest märkbara skillnaden är att Nikon1-kamerorna har märkbart sämre dynamiskt omfång. Hårt ljus och djupa skuggor fixar den inte. Skuggorna blir kolsvarta eller näst intill och det hårt belysta blir utfrätt. Det går att få ut mycket mer ur en sådan bild med D7100:an.
En annan nackdel med den mindre sensorn är att den klarar höga ISO-tal sämre och därmed fungerar sämre i dåligt ljus.
Sist men inte minst så är ergonomin sämre. Reglagen är i princip en menyknapp och ett scrollhjul med pyttesmå genvägar för blixt, självutlösare och exponeringskompensation. Den är inte heller särskilt grepvänlig. Med små objektiv som kittobjektivet 10-30 mm så går det att hålla den mellan tummen och pekfingret, men med större objektiv på så blir den väldigt svåranvänd. Med FN1-adapter och vanliga Nikon-objektiv kräver den nästan stativ.
Om du allvarligt funderar på en spegellös systemkamera så titta på en micro four thirds i stället för Nikon1.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Instämmer med det som sagts. Jag hade V1 ett tag. Nikons 1 system kan faktiskt fokusera snabbt i bra ljus men i dåligt ljus så är AF seg. ISO 800 är för mig max ISO med kameran. Positivt är att EVF sökaren inte släpar ens i sämre ljus men blir mörk istället - samma gäller förstås TFTn på baksidan. Nikon 1 är bra somersättning till en kompakt med bra bildkvalitet jf med de flesta kompakter och snabbare autofokus (AF). Däremot, ämnar man syssla med mer kreativ fotografering så begränsas man av dålig ISOprestanda, sämre dynamiskt omfång, begränsat objektivutbud och långsam AF i dåligt ljus. Nikon 1 kameror faller mycket i pris från nylsnsering till utförsäljning och man bör titta på en utgående modell.
Vill man fota sport i bra ljus får man en del för pengarna med 1 serien likaså är det bra familjekameror, men f ö klarar man sig längre med kameror med större sensorer - spegellöst eller med spegel (DSLR).
Vet inte om det fortfarande är så, men mig veterligt har V kamerorna fördelen av mekanisk slutare med synkhastighet på 1/250 sek medan J och S har elektronisk slutare bara med synk på 1/60 sek. Detta är en avgörande fördel vid upplättningsblixt utomhus speciellt med tankte på det begränsade dynamiska omfånget. Skall du ha en 1 kamera - titta på en beg V1 eller V2 och inte J eller S.
Vill man fota sport i bra ljus får man en del för pengarna med 1 serien likaså är det bra familjekameror, men f ö klarar man sig längre med kameror med större sensorer - spegellöst eller med spegel (DSLR).
Vet inte om det fortfarande är så, men mig veterligt har V kamerorna fördelen av mekanisk slutare med synkhastighet på 1/250 sek medan J och S har elektronisk slutare bara med synk på 1/60 sek. Detta är en avgörande fördel vid upplättningsblixt utomhus speciellt med tankte på det begränsade dynamiska omfånget. Skall du ha en 1 kamera - titta på en beg V1 eller V2 och inte J eller S.
rikard_a
Ny medlem
Tack för era inputs.
Får överväga hur jag ska göra. ..
Kommer fotografera inomhus idrott och vilja stega i filmer och fota sekvenser. ..
detta i kombination med landskap och porträtt (familjebilder). ..
Kan nog bli en begagnad systemkamera då jag vill få de objektiv och filter jag vill ha inom min budget.. .
Får överväga hur jag ska göra. ..
Kommer fotografera inomhus idrott och vilja stega i filmer och fota sekvenser. ..
detta i kombination med landskap och porträtt (familjebilder). ..
Kan nog bli en begagnad systemkamera då jag vill få de objektiv och filter jag vill ha inom min budget.. .
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Oj då, inomhusidrott ställer höga krav och blir en materialsport - pengarna skenar iväg fort. Är detta prioriterat? I så fall pratar vi gärna fullformat med professionell autofokus. Ett sådant kamerahus och 70-200/2,8 - allt begagnat - hamnar på 20.000:-. Med lite lägre krav kanske man kan klara sig med 10.000-12.000:-.
rikard_a
Ny medlem
Kanske var lite diffus där hehe. ..
Ska filma/fota rörliga moment inomhus på avståndet
1-3 meter.. Vet att några har gjort detta med en nikon 1 j1. ..
kvalitén blev dock inte som jag skulle vilja ha. ..
Jag kommer dock vara främst utomhus och fota landskap och natur.. .
//Rikard
kvalitén blev dock inte som jag skulle vilja ha. ..
Jag kommer dock vara främst utomhus och fota landskap och natur.. .
//Rikard
eskil23
Aktiv medlem
På det avståndet borde det funka om man sätter en LED-ljuspanel i blixtskon. På längre håll så blir det dock besvärligare.Kanske var lite diffus där hehe. ..
För det funkar nästan vilken hyfsat modern kamera som helst.Jag kommer dock vara främst utomhus och fota landskap och natur.
Men om man ska fortsätta att jämföra Nikon1-kameror med fullformatskameror (vilket är en rätt ojämn jämförelse) så har Nikon1 fortfarande sämre dynamiskt omfång och ISO-egenskaper. Dessutom är objektivutbudet rätt begränsat. Det finns bara ett vidvinkelobjektiv att tillgå och det är 1Nikkor 6,7-13 mm f/3,5-5,6 VR. För längre brännvidder så går det att använda vanliga Nikon-objektiv med FN1-adapter och då blir ju utbudet genast större. Å andra sidan blir det lätt klumpigt. Jag skulle i så fall titta på Nikon1 V2 eller V3 eftersom de är de enda Nikon1-kameror som har ett riktigt grepp. Dessutom har de elektronisk sökare. Jag tror dock fortfarande att Panasonics eller Olympus micro 3/4 är bättre än Nikon1 om inte storleken är jätteviktig.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Kan man förinställa fokus (vilket man kanske ändå bör göra vid filmning i sämre ljus så att fokus inte jagar) så klarar man sig nog med spegellöst. Är filmning viktigt och man vill ha spegellöst skulle jag föreslå Sony Axy00 serien (alltså fyrsiffriga sonymodeller = spegellöst) eller Panasonic. Panasonic har fördelen av avsevärt större objektivutbud.
Annars, om liten storlek inte är viktigt får man bättre autofokusprestanda per krona för stillbild med en vanlig DSLR från Nikon, Pentax, Canon, Sony. Bäst filmning överlag har nog Sony och Canon, men alla duger för de flesta amatöranvändarna.
Annars, om liten storlek inte är viktigt får man bättre autofokusprestanda per krona för stillbild med en vanlig DSLR från Nikon, Pentax, Canon, Sony. Bäst filmning överlag har nog Sony och Canon, men alla duger för de flesta amatöranvändarna.