Annons

Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Tänkte lära mig lite om bildbehandling (har mycket att lära om fotografering också :) ) och då kan det ju vara bra att ha en bildskärm som är bra.
Eftersom jag är helt grön vad det gäller bildbehandling kanske jag inte behöver köpa det vassaste?
Är hela kedjan viktig, dator - grafikkort - skärm (storlek) - kalibreringsutrustning eller jag klarar mig med en bra skärm?
Som nybörjare, ser man skillnad på kalibrerad och okalibrerad skärm?
Kör idag med laptop med 22" led tv.
/Jonas

Dator och grafikkort påverkar inte färgåtergivningen så länge man använder HDMI/DVI-D eller displayport vilka alla skickar signalen digitalt till skärmen. Om man vill gå "all the way" så gäller DisplayPort och 10-bitar per kanal men det är lite överkurs.
Så bra skärm och en kalibreringsutrustning som mäter rätt är det viktigaste.
Förslag på skärm: https://www.dustinhome.se/product/5010663786/ultrasharp-u2713h
Förslag på mätverktyg: http://www.xrite.com/i1display-pro

Nu går det kanske att hitta en 24" skaärm eller billigare kalibrator men med viss reservation för att kvalitén på billigare kalibreringsverktyg kan vara ojämn.

När det gäller dator för övrigt så är en skaplig CPU gärna quadcore + 8-16GB minne att föredra då bildbehandling tar liet beräkningskapacitet och bildfiler med lite lager för justeringar kan lätt bli lite stora.

För att jobba med bilder så krävs inte ngn raketdator på ngt sätt.
Faktiskt inte ens grafikkort, det duger med det inbyggda. Tror det heter ngt med 4000 om man köper en i7 processor.
Video däremot är betydligt tyngre för datorn.

När det gäller skärm så är det lite klurigare. Du kan egentligen ha vilken skärm som helst. Problemet är när dina bilder visas på en annan skärm eller att du skall skicka iväg bilder för att få hem bilder på papper eller en bok.
Troligtvis så ser andra dina bilder på sina kalibrerade skärmar med tydligt färgstick och/eller som lite taskigt exponerade om din skärm är lite fel. Och de är mycket sällan rätt från fabrik.
Bilderna som kommer hem i brevlådan kommer inte att se ut som de på skärmen. Nu finns det ju tjänster som automatjusterar bilder men det är ju en annan sak.

O nästa steg, låt säga att du har fixat bilder i Lightroom i 3 år och så köper du en dag en finare skärm och kalibrerar denna. 3 års arbete i papperkorgen...

När jag köpte skärm så fick jag ett råd: Undvik TN-skärmar.
Jag lånade en kalibrator och det ger en stor skillnad i utseendet.
Mitt råd idag: Undvik TN-skärmar, köp en kalibrator om du inte kan låna/dela med en kompis.

Hej!
Tack för alla svar.
Jag är med på resonemanget gör rätt från början, men det tar hårt på veckopengen :)
Förslaget ligger på ca 8-8500kr och just nu känns det som rätt mycket.
Ser gärna billigare förslag eller det är här det börjar så det är bara att gilla läget?
/Jonas

Jag gav drygt 2000 kr för min skärm.
Den duger men den är givetvis inte lika bra som Tonys förslag på Dell U2713H.
Det är säkert en jättefin skärm.

Går man in på prisjakt.se och väljer bildskärm så kan man sortera ut efter en massa parametrar.

Vad har Du för ambitionsnivå? Hur mycket pengar det är "värt" att lägga kan bara du svara på men hur du svarar på frågan ger ju lite fingervisning...

Tänker du dig en framtid som proffs eller att foto/bildbehandling kommer bli ditt huvudsakliga fritidsintresse är det rimligt att hosta upp slantarna från start, det sparar du nog på i längden.

Om du vill lära dig för hobbybruk kan du självklart komma undan mycket billigare. Jag har själv en Asus pb248 (24 tum) som kostade runt 3000 och den fungerar utmärkt (till mig med ganska låg ambitionsnivå ska tilläggas). Det finns flera liknande modeller från andra tillverkare som är mer eller mindre likvärdiga. Vill du ha större skärm blir det dyrare.

Kalibrering (och/eller profilering) är bra att göra men inte så livsnödvändigt som proffs och avancerade amatörer gärna får det att låta ibland. Jag har under många år fått fullt acceptabla färger (med det menar jag minimal eller liten skillnad i färg på skärm och pappret) på printar. Använde då, den säkert tveksamma, metoden att ställa in skärmen efter testbilder från det fotolab jag använde. Har sedan något år en kalibreringsmojäng och det är onekligen bättre, hur mycket är svårt att säga. Återigen handlar det om Din ambitionsnivå.

Kalibrering (och/eller profilering) är bra att göra men inte så livsnödvändigt som proffs och avancerade amatörer gärna får det att låta ibland.
Sannolikt den mest nödvändiga (om än inte livsnödvändiga) åtgärden man kan vidta, om man vill ha koll på sin bildbehandling!

Eftersom din budget är begränsad så skulle jag först föreslå samma skärm som ovan men som 24tum, dvs Dell U2413 http://www.dustin.se/product/5010667079/ultrasharp-u2413
Den är 2000kr billigare än motsvarande 27tum. Jag använder en sådan och tycker det räcker gott med 24 tum. Båda är "wide-gamut" som klarar nästan hela AdobeRGB färgrymden.

Vill du spara ännu mer pengar kan du kika på skärmar som klarar sRGB färgrymden istället.
Om du huvudsakligen kommer ladda upp dina bilder på webben kommer dessa skärmar troligen vara helt okej.
Ett exempel är http://www.dustinhome.se/product/5010601425/ultrasharp-u2412m (klarar 96% av sRGB)
En kalibrator kommer du nog vilja ha för att vara säker på att de färger du ser är "korrekta". Enligt uppgift från användare här på fotosidan skiljer resultatet efter kalibrering synligt från fabriksinställningarna, även om skärmen är ny och fabrikskalibrerad.
Jag gissar att du klarar dig gott utan att byta grafikkort, åtminstone till en början.

Tja, hos dustin:

Dell UltraSharp U2412M - 1 990 kr
Dell UltraSharp U2414H - 1 990 kr
Dell UltraSharp U2413 - 3 990 kr
Dell UltraSharp U2713HM - 3 990 kr

U2413 är bra för sitt pris och går att hårdvarukalibrera med i1 Display Pro (och ingen annan kalibrator). Vill man ha större är U2713H den som har samma funktionalitet, men då blir det dyrare (U2713HM har inte lika stort färgomfång och kan inte hårdbarukalibreras).

Dell UltraSharp U2413 - 3 990 kr
Dell UltraSharp U2713HM - 3 990 kr

Lägg märke till att den billiga 27-tummaren ovan inte är samma som den tidigare föreslagna (dyrare) 27-tummaren. U2713HM är en 100%-sRGB-skärm och den tidigare klarar nästan hela AdobeRGB, därav skillnaden i pris.
Dell har en lite lurig namngivning så det gäller att vara uppmärksam.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto