Annons

Dålig svärta, mörkrumskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Jag köpte en mörkrumsutrustning för ett par veckor sedan här på Fotosidan, som jag är väldigt nöjd med.

Det följde med en hel del papper med utrustningen, och jag har nu gjort en del printar.

Det som slår mig är att svärtan blir rätt dålig. Den blir inte svart utan mörkgrå.

Jag har förstått att svärtan blir bättre med Fiber-papper än med RC och att selenium-toning kan hjälpa till att få den där riktigt djupa svärtan. Pappret som följde med är säkert också utgånget, vilket jag naturligtvis inte säger något om (säljaren var generös nog att skicka med det det tillsammans med en mängd annan utrustning som inte var medannonserat, så ingen skugga på honom, tvärtom!).

Dessutom är jag, så klart, i ett väldigt tidigt utvecklingsstade när det gäller mörkrum, så jag gör säkert inte allt optimalt och är tacksam för den hjälp jag kan få när det gäller att reda ut alla variabler, och vad jag rimligen kan förvänta mig för resultat...

Till att börja med ; pappret som följde med är Ilford Multigrade III RC de Luxe. Vad jag förstår är det en gammal variant, det nya heter IV. Hittar inget datum på förpackningen, men det är ju säkert utgånget för ett tag sedan. Kan det påverka?

Test med oexponerat papper ger ingen beslöjning annat än möjligtvis marginellt, men påverkar pappers ålder även svärtan?

Jag har provat med diverse kontrastfilter, för att se om jag kan öka kontrasten. Jag har också överexponerat i förstoringen för att se om det bara är så att filmen får för lite ljus, men det blir ändå inte bättre än mörkgrått.

Framkallar en minut enligt anvisning för RC-papper (Ilford Multigrade-framkallare, 1+9). Framkallaren är fräsch och blandas direkt innan jag kör igång.

Så min grundfråga är egentligen vad jag kan förvänta mig med grundförutsättningarna , och finns det något jag kan göra för att bättra på svärtan (t.ex. ökad framkallning eller något annat trick)? Kan seleniumtoning hjälpa i det här läget för att förbättra svärtan, eller är det bara att inse att pappret inte duger och reservera användningen av det för lek och experiment och köpa nytt, fräscht papper för att få ut en acceptabel svärta? Bör jag i så fall köpa fiber-papper direkt för att inte bli besviken igen, eller blir det stor skillnad med fräscht papper?

Har du kollat temperaturen på framkallaren?
Vad händer om du låter bilderna ligga i längre än rekommenderat?

Fortsätt att exprimentera med RC papper då det är billigare än fiber samt att rc är både snabbare och enklare, i alla steg. Fiber kräver längre tid i de olika baljorna och kräver längre skölj samt att man måste plana bilden efter att den torkat.

När du prövade med filter ökade du då exponeringstiden? Filtret tar ju en del ljus.

Känner inte till pappret så är det blankt eller matt? är det matt så kan du ha exponerat på fel sida då blir det oftast en tråkig grå kontrastlös bild. Det har hänt mig mer än en gång att det blivit fel sida :)

Jag köpte en mörkrumsutrustning för ett par veckor sedan här på Fotosidan, som jag är väldigt nöjd med.

Det följde med en hel del papper med utrustningen, och jag har nu gjort en del printar.

Det som slår mig är att svärtan blir rätt dålig. Den blir inte svart utan mörkgrå.

Jag har förstått att svärtan blir bättre med Fiber-papper än med RC och att selenium-toning kan hjälpa till att få den där riktigt djupa svärtan. Pappret som följde med är säkert också utgånget, vilket jag naturligtvis inte säger något om (säljaren var generös nog att skicka med det det tillsammans med en mängd annan utrustning som inte var medannonserat, så ingen skugga på honom, tvärtom!).

Dessutom är jag, så klart, i ett väldigt tidigt utvecklingsstade när det gäller mörkrum, så jag gör säkert inte allt optimalt och är tacksam för den hjälp jag kan få när det gäller att reda ut alla variabler, och vad jag rimligen kan förvänta mig för resultat...

Till att börja med ; pappret som följde med är Ilford Multigrade III RC de Luxe. Vad jag förstår är det en gammal variant, det nya heter IV. Hittar inget datum på förpackningen, men det är ju säkert utgånget för ett tag sedan. Kan det påverka?

Test med oexponerat papper ger ingen beslöjning annat än möjligtvis marginellt, men påverkar pappers ålder även svärtan?

Jag har provat med diverse kontrastfilter, för att se om jag kan öka kontrasten. Jag har också överexponerat i förstoringen för att se om det bara är så att filmen får för lite ljus, men det blir ändå inte bättre än mörkgrått.

Framkallar en minut enligt anvisning för RC-papper (Ilford Multigrade-framkallare, 1+9). Framkallaren är fräsch och blandas direkt innan jag kör igång.

Så min grundfråga är egentligen vad jag kan förvänta mig med grundförutsättningarna , och finns det något jag kan göra för att bättra på svärtan (t.ex. ökad framkallning eller något annat trick)? Kan seleniumtoning hjälpa i det här läget för att förbättra svärtan, eller är det bara att inse att pappret inte duger och reservera användningen av det för lek och experiment och köpa nytt, fräscht papper för att få ut en acceptabel svärta? Bör jag i så fall köpa fiber-papper direkt för att inte bli besviken igen, eller blir det stor skillnad med fräscht papper?

Hej !

Tid och temperatur,
2 min framkallning ev något längre, ( typ 3min ),
längre än så ska det inte framkallas.

Temperaturen ska vara över 18 C, helst 20-22, använd termometer.

Jag hade problem med att det kallnade, så jag gjorde en
varmhållningsplatta av en trälåda med några glödlampor och en dimmer.

-----

Dax för test, gör några provlappar så du får en tonskala mellan grått till svart, öka
tiden tills det inte blir svartare. Nu har du max svärta för materialte, den kommer att
bli lite olika beroende på valt filter, testa flera filter.

Du använder givetvis ny framkallre, dvs får oöppnad koncentrat eller
nyblandat pulver ? Om inte så finns det i affären.
Är inte denna helt ok så är det meningslöast att gå vidare.
Ev medärvd framkallere kan kanske vara ok, men väldigt misstänkt.

----------

Jag har fått för mej att dålig maxsvärta i regel beror på
framkallaren, slöjning dvs grå bilder på åldrat papper
om allt annat är ok.

----------

Mökrumsljus testas genom att ta ett ( utan mrljus på) papper och belysa tills
en knappt märkbar ton, och sen täcka över en del , belysa med m-ljust i 5 min
och sedan framkalla i mörker, ser man ingen skillnad så är det ok.

Att bara täcka över och belysa med m-ljus ger inget utslag, utom om
ljuset är väldigt kass, anledningen 'är att materialet behöver en
"startsträcka" inna det blir någon svärtning.

--------

Selentoning kan göra underverk, men kanske inte om det upplevs som grått
innan toningen.

//MW

Tack för era svar...som det låter så borde jag alltså kunna förvänta mig en OK svärta med det jag har.

Följande parametrar har jag, med er hjälp, kunnat utesluta, om jag uppfattat rätt:

- Pappret är blankt, så felvänt kan uteslutas.
- RC-papper bör kunna ge acceptabel svärta
- Papprets ålder påverkar inte svärtan i nämnvärd grad, så så länge ingen beslöjning så är det OK.
- Kontrastfilterna jag använder ska ge samma exponering från 00-3,5, däröver ska dubbla tiden användas, så de torde också kunna uteslutas.
- Framkallaren är fräsch (nyinköpt för tre veckor sedan, tillblandad inför varje gång i mörkrummet)

Så då torde det med andra ord handla om min teknik, och vad jag gör rätt / fel.

Så, mitt nästa steg blir således att testa med strippar belyst för att ge hela tonskalan från mörkaste svart till vitaste vitt, d.v.s. från obelyst till löjligt lång tid...

Jag kommer att göra tre st strippar, framkalla den ena 1 minut, nästa 2 minuter och den sista 3 minuter.

Med det testet borde jag ju få ett bra hum såväl papprets kondition som vilken framkallningstid som krävs för att kräma ur svärtan.

Antar att det bästa torde vara att göra detta med ett kontrastfilter som ger medel till hög kontrast, typ 3? Eller är det bättre att köra det testet helt utan kontrastfilter?

Återigen, tack för att ni gett mig er tid, återkommer med resultat :)

Gå in på Photax.se och ladda hem deras pdf "den lilla mörkrumshandboken" jättebra tips för nybörjaren

Edit: den heter visst "en hobby för dig" och finns under faktasidorna

Hej

Gnugga bilden för hand under framkallningen där du vet att svärtan ska vara bra.
Det kan utesluta en massa andra tänkta fel.

Har du kollat temperaturen på framkallaren?
Vad händer om du låter bilderna ligga i längre än rekommenderat?
Det är i princip skit detsamma vad du har för temp.
Börja med att blanda o hälla upp baden så har det ca rumstemp när du startar.
Kallt är inte bra.

Tiden spelar givetvis roll.
Jag lägger endast testkopior 45s-1min, annars 1,5-3min för RC.

Nästa är att man bör inte ha RC i för länge. Ilford menar att det är över 10 min.
Själv använder jag
1,5-3min
stop 20-30s+20-30s(avrinning)
fix1 45s-1min
fix2 1min-2min men inte mer
skölj 10min
+ viktiga bilder Selen ofta mixat med HCA
skölj 10-20min

Selenium ger egentligen inte svartare.
Du kommer uppleva det svartare på ett annat sätt, mer kontrastrikt.
Svårt o förklara.
Men det byter silver till ngn selenförening (om jag kommer ihåg rätt) o blir mer åldersbeständigt.
O ytan känns annorlunda, mer hal om fingrarna kommer ihåg rätt.

Kan det va så att du jämför det med dagens digitala arbetssätt?
Det är bara dra lite i reglagen. O det gör ju folk, oftast åt helvete för mycket.
Det i sig skapar en ny norm. O dina förväntningar förvrids...

Garanterat!!!
Ett multigradepapper som är mer än 5 år påverkas.
Efter 10-15 år... minst en grad på kontrastskalan.
Så istället för 3 måste du klämma i med 4-5 i hårdhet.

Däremot om det förvarats korrekt, vilket innebär fryst, så skall det klara sig.

Vet du hur man gör korrekta testbilder/flikar?
Vad menar du med "överexponerat i förstoringen för att se om det bara är så att filmen får för lite ljus"?
Vi exponerar visserligen papper men vi talar normalt om belysningstider.

eller är det bara att inse att pappret inte duger och reservera användningen av det för lek och experiment och köpa nytt, fräscht papper för att få ut en acceptabel svärta? Bör jag i så fall köpa fiber-papper direkt för att inte bli besviken igen, eller blir det stor skillnad med fräscht papper?
Troligtvis sant att det duger till testkopior o tex kontaktkartor(även om just det kan bli dumsnålt).

Ett tag körde jag bara fiber för jag blev så förbannad när det blev repor i RCytan.
+Känslan
+snyggt
+repor
-pengar
-hanteringen kräver planing
-torktid

+special:
Köper du Ilfords Multigrade så är i princip tiderna mellan FB o RC direkt översättbara.
Du gör alltså dina testkopior på RC o endast slutkopian på FB.

Jag lägger normalt på 5% i tid för FB kopian.

Selenium ger egentligen inte svartare.
Du kommer uppleva det svartare på ett annat sätt, mer kontrastrikt.
Svårt o förklara.
Men det byter silver till ngn selenförening (om jag kommer ihåg rätt) o blir mer åldersbeständigt.
O ytan känns annorlunda, mer hal om fingrarna kommer ihåg rätt.

Hej !

Jo, svärtan blir något "svartare" i början av förloppet.
( dvs kontrasten ökar något).

Rätt gjort tyckte jag bilderna blev underbara.
(Tyvvär eller som tur är tycker inte alla som jag )

Teoretiskt så är föloppet så här ( tror jag, om inte minnet spelar spratt )
Görs i vanligt lampljus.

1) Svärtan ökar gradvis något ( 0 --- 1 min )

2) Tonen ändras

3) Svärtan sjunker smtidigt som tonen ändras.

---

Tas bilden upp innan tonen börjar förändras så brukar det
kännas som en grå hinna försvann från bilden.

Nu är det inte så enkelt, processen fortsätter en stund efter
att man tagit bilden ur badet, i regel så blir det någorlunda lika
om jag använde en tid som var ca hälften av tiden tills man såg
en förändring i badet.

Vilken ton det blev om man lät tiden gå var eller upplevdes som
lite slumpartad ( givetvis inte, men beroende på badets ålder osv ),
samtidigt som olika pappersorter gav påtagligt olika resultat.

//MW

Gammalt papper förlorar lite i kontrast, tar längre tid att framkalla, och får ofta en "slöja", som en grå hinna över hela bilden. Plastpapper når heller aldrig samma djupa svärta som de finare papperen på fiberbas. Om papperet är gammalt, kan man inte vänta sig att få bästa svärta utan att man också får slöja. Gammalt papper är sånt, och det är inte mycket att göra åt.

Och om man är van vid de bästa, papperen, som Ilfort Galerie och liknande, så blir man besviken på svärtan i nästan vilket plastpapper som helst. Den når aldrig samma djup.

Det skall gå att motverka den grå slöjan som beror på papperets åldringseffekt mha Benzotriazole.
Ring mig om du får tag på det!!!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto