ANNONS
Annons
Artiklar > Instagram testar ny design - slutet för stillbild?

Instagram testar ny design - slutet för stillbild?

Till vänster nya Instagram, till höger nuvarande designen.

 

Stillbilden på Instagram nedprioriterat i ny design.

Meta, som är moderbolag till Instagram och Facebook, går inget vidare. Konkurrerande appen TikTok blir bara större och större, medan tillväxten för Metas plattformar stagnerar gällande antal användare och enligt vissa siffror minskar de. Dessutom går företaget inget vidare på börsen.

Detta får såklart Meta att reagera. Instagram vill närma sig TikTok innehållsmässigt med mer inriktning mot stories, videor och reels. Men att en app ska vara bred och ta olika format innebär naturligtvis en del kompromisser och ändringar. Det verkar främst drabba stillbilden.

För några veckor sedan fick utvalda Instagram-konton ny design, undertecknad inkluderad. Stillbilder ska kunna visas i större format, men ändringarna man genomfört i testversionerna är att den vita ytan ovan och under bilen, där bland annat användare, platsinformation och bildtext visades, nu får huvudtonen från själva bilden. Texten ligger ofta i bilden. För att se en längre bildtext räcker det inte att som i dag att scrolla nedåt, här ska man klicka fram den. Även scrollningen mellan inlägg har påverkats, den är långsammare och känns ryckig.

Bilderna får en mörk ton i över- och underdelen, vilket naturligtvis stör esteten och påverkar visningen för de fotografer som vill nå ut med sina bilder. Bilden är långt från originalet. Exponeringen ser helt enkelt annorlunda ut, ungefär som när man lägger på en vinjettering i ett bildbehandlingsprogram.

På Instagram och framför allt Twitter har många lyft sina åsikter och plattformen har fått mycket kritik. Dels för att man väljer ut ett antal konton som blir försökskaniner för nya formatet utan att man tillfrågas, men framför allt att ändringarna enligt majoriteten inte är bra. Instagram svarar heller inte på sina användares frågor och man går ut med väldigt lite information.

De som drabbas mest är konton inriktade på stillbild; som fotografer, grafiker och illustratörer. Frågan är också hur större modekonton ska reagera. Om det var svårt att kontrollera färger och ton innan är det omöjligt i testversionen.

Än är det inte helt klart hur eller om förändringarna kommer att genomföras. 



Publicerad 2022-05-27.

24 Kommentarer

Finn Calander 2022-05-27 21:02  
Jaha. Då blir det slut med Instagram för min del om dessa "förbättringar" av plattformen genomförs. Att härma sån skit som TikTok. Twitter har jag sagt upp. Instagram blir tydligen nästa. Och Facebook är ju inget vidare heller egentligen ... fast lämnar man där (om det alls går?) så finns man väl inte längre.
Gustafjansson.se 2022-05-28 08:18
Jag har ett facebook-konto där jag tagit bort alla kontakter och endast använder för 1 grupp.. Är inne där 2 gånger i månaden. Instagram har jag tagit bort helt för 2-3 månader sedan. Otroligt skönt att slippa "content-hettsen"! Kan varmt rekommendera det!
Sebastian Skarp 2022-05-27 21:06  
Jag fick också köra denna testlayout och den var verkligen inte bra! Det absolut största problemet är just texten över bilden där halva bilden har en mörk toning över sig. Totalt meningslöst att första bilden med detta. För tillfället har jag fått tillbaka den gamla designen, men det är väl bara en tidsfråga innan de pushar ut den nya sämre designen till alla permanent. Man kan väl åtminstone hoppas att de tar till sig en del av kritiken och fixar några saker... men förmodligen inte...
Svar från Calle S 2022-05-27 21:08
Ja, jag har hört att en del fått tillbaka den gamla designen. Jag har dock fortfarande den nya.
Bilden tonas även om det inte är text i den.
MNB 2022-05-27 22:26  
Det är ändå en bedrift hur dom lyckas att försämra Instagram hela tiden. Problemet är att det finns ju inget alternativ...
rikitikitavi 2022-05-27 22:54  
Trist. Jag började så smått gå över till Flickr igen. Har alltid tyckt att det var bättre. Det ända jag tyckte Instagram gjorde bättre var att det var mer direkt feedback, men å andra sidan vet jag faktiskt inte om det är så himla positivt. Typ allt annat jag vill ha av en plattform för att dela och lägga upp bilder finns där och här. Så det ända som finns kvar där är som något slags "marknadsföring " och med det lilla formatet och sättet dom nu gör det på är det rätt dåligt för att folk ska betrakta ens och andras bilder.
Det ända jag saknar nu på Flickr är en krets av människor som diskuterar och är lite mer aktiva i de olika grupperna. Men för att betrakta och fixa och dona med sina bilder har det allt jag behöver :)
Gustafjansson.se 2022-05-28 08:23
Kan varmt rekommendera Glass! Har varit där sedan augusti-ish. Då va den i beta. Men nu finns den för iOS och web-version. Än så länge måste man dock ha ett apple-id, men det ska försvinna under sommaren. Väldigt trevlig stämning och mycket trevlig webversion. Teamet bakom är 3-4 stycken, men appen och tjänsten uppdateras hela tiden. Kostar 300kr/år ungefär, men du slipper reklam, algoritmer och all annan mög! Endast stillbild också.
Jag kör ett 365-projekt där sedan 1 november när jag skaffade min Leica. Varierande kvalité då jag tar dagsfärska bilder varje dag och vissa dagar är bättre än andra :D
https://glass.photo/gj_frames
David Elmfeldt 2022-05-28 09:16
Ja den är vackert formgiven. Personligen är jag inte så förtjust i det där med att lägga en bakgrund som tar upp ton i bilden (ungefär som det man testar på insta nu). Det är smart för det "håller ihop" designen men jag tycker det förtar lite av bildens egna värde.
denstorre 2022-05-28 11:01
Jag tror inte att en köpeapp kommer att slå igenom stort, eller ens kommer att komma i närheten av Instagram. Kanske bland mer seriösa fotografer men inte den stora massan.
Det kan tyckas snålt, men folk väljer sällan betaltjänster om det finns gratis-alternativ. Framförallt inte unga eller gamla. Folk i karriären kan tycka det är meningsfullt, men då tappar man mycket glada amatörer.
Det är synd, för Glass ser riktigt trevlig ut och Instagram verkar under en längre tid inriktat sig på filmklipp.
MNB 2022-05-28 13:43
Håller helt med. Nog för att seriösa fotografer kan betala en avgift.

Men alla andra som bara vill använda instagram för att fota sin vardag för t ex vänner och släkt som kanske inte bor i närheten. Dom kommer aldrig betala 300kr. Majoriteten av dom som använder instagram är just den målgruppen skulle jag säga.
rikitikitavi 2022-05-29 15:46
ok tack, har inte sett den, kanske värt att kolla upp då :)
Gustafjansson.se 2022-05-30 06:56
Nej, Glass kommer inte bli en bred app för gemenman. Men jag tänker att man får ändå ingen organsik spridning på Instagram. Då kan man lika gärna använda något som ger något också. Och i mitt tycke så ger Glass mer än Instagram. Samt att man kan uppleva fotona i mediet i fullscreen på telefon, surfplatta och dator. Jag följde nästan bara fotografer på Instagram ändå, tänk om man kunde följa samma fotografer på Glass och då kunna se deras foton i högre upplösning, utan reklam, i fullskärmsläge på alla enheter, utan algoritmer. Lite så jag tänker. :) Sen om det är en bra marknadsplats för dig som fotograf, kanske inte, men man kan ju bygga en portfolio där som man kan skicka till vem som helst.
janc 2022-05-31 05:51
Kanske lite av ett sidospår men jag tittade på Glass och när jag tittar på en tjänst jag inte känner till brukar jag ofta föröka få ett grepp om företaget bakom. Men i det här fallet finns bara en mailadress och en copyright på saten som säger "Glass Labs Inc" där den närmaste träffen verkar vara ett investmentbolag / fond. Vet du vilket företag om driver tjänsten?
janc 2022-05-31 06:17
Jag skulle beskriva det som att Instagram jämfört med t.ex Flickr är betydligt "spretigare" vad gäller typ av användare och till vad det används. En nackdel på många sätt men en fördel på det sättet att kontaktytan (eller vad man ska kalla det...) blir större och framför allt inte lika förutsägbar vilket innebär att jag nås av bilder jag inte skulle letat upp och når personer som aldrig skulle finnas på en ren fotosite ( typ Flickr, Fotosidan, Oggl, 500px....)

För övrigt funderar jag på att börja följa betydligt fler fotografer här på Fotosidan...
Gustafjansson.se 2022-05-31 11:20
Jag är faktiskt lite inne på ditt spår Jan, med att använda Fotosidan lite mer som bilddelningsplattform. Har inte kommit längre än att delta i första deltävlingen av den nya cupen dock. :)

Vad gäller Glass så vet jag inte vilket företag det är som ligger bakom det. Men det är 3 personer som utvecklar det och har gjort det vid sidan av under de senaste åren. Det är alltså inget "Meta"-företag som gör detta utan en handfull fotografer som bygger den plattform de själva saknar. Som du säkert läst på sidan så är det en betydligt trevligare miljö rent användaåmässigt än de stora bolagens varianter. Inga algoritmer, kronologiska flöden, ingen like-hets. Man kan visa uppskattning med en knapp, men dessa syns bara mellan den som uppskattat och den som laddat upp fotot. Skaparna är delaktiga i tjänsten och jag får flera gånger i veckan en kommentar eller uppskattning av i alla fall en av grundarna, Tom Watson, som är väldigt aktiv på Glass, samt Twitter. :)
Gustafjansson.se 2022-05-28 08:29  
Är så glad att jag lämnat detta sjunkande skeppet!
mats lindfors 2022-05-28 18:33  
Instagram har i mitt tycke aldrig varit riktigt bra på att visa bilder. Omöjliga att förstora, frilägga och se liggande. Jag har aldrig förstått varför så många seriösa fotografer kämpat så hårt på den usla plattformen. Och nu kommer den tydligen att bli ännu sämre för stillbild. Hoppas då att de många duktiga fotografer som lämnade Facebook för Insta kommer tillbaka så att jag kan få njuta av deras bilder igen. Facebook har en bra bildvisning. Två klick och man kan njuta ostört av en bild över hela skärmen på iPad. Till och med liggande bilder går att se fullstora liggande.
wiggen 2022-05-29 00:37
Så veldig enig i det du skriver. Veldig irriterende at man ikke kan se bilder i et annet format enn denne lite smidige varianten til Insta hvor det er de som bestemmer din kunstneriske "frihet". Men hvilken plattform kan anbefales....? Jeg syns Facebook er fryktelig uoversiktlig. Jeg trodde lenge at min datter, som lærer firmaer å bruke disse plattformene, kunne hjulpet meg.... men der blir det nok som med skomakerkjerringa. Hun måtte gå barbent.
denstorre 2022-05-29 13:12
Jag tycker iofs att det kan vara lite befriande att folk inte kan pixelpeepa saker. Det är lite som att ställa ut eller hänga upp bilder på väggen. Folk som skulle plocka fram lupp eller förstoringsglas och börjar prata om microoskärpa får inte mycket utrymme i verkliga livet.
mats lindfors 2022-05-29 13:32
Magnus, att vilja se bilder fullstora på t.ex. en iPad är väl inte pixelpeeping? Du verkar ha missförstått mig.
denstorre 2022-05-29 18:32
Jag menade mest att möjligheten att förstora inte alltid är något som man ska hålla som något positivt. Men visst, jag kan hålla med om att man borde kunna titta på dem i full skärm på iPad:en.
janc 2022-05-31 05:57
Man ska komma ihåg Instagrams historia här tycker jag.... Ursprungligen en tjänst som bara fanns på mobilen och som bara visade kvadratiska bilder. Det kan man givetvis tycka vad man vill om men att allt där utöver lagt till efter hand är nog en del av förklaringen (tror jag).
PMD 2022-05-29 20:24  
Instagram? Det är väl det där nya som är som Twitter, fast för folk som inte kan läsa?
:-)
janc 2022-05-31 05:40  
Ja det var en riktigt usel ändring, i alla fall ur ett stillbildsperspektiv. Har lite svårt att se ur vilket perspektiv den skulle vara positiv men man får väl anta att det finns ett sådant...
martinot 2022-07-08 17:13  
Instagram? Ingen större förlust.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar