Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Facebook fortsatt ingen kanal att satsa på som fotograf

Facebook fortsatt ingen kanal att satsa på som fotograf

Lyssningen på poddar ökar.

 

2019 gjorde vi spaningen "stå över Facebook - satsa på Instagram, blogg och podd" och det verkar varit tre av fyra rätt så här fyra år senare. Facebook tappar ytterligare men vill du nå pensionärer så är det rätt kanal. Poddar ökar rejält och sen 2019 så har TikTok tillkommit som är stark kanal bland framförallt yngre tjejer. Formatet blogg är däremot helt dött. 

Som fotograf så gäller det att välja vilken kanal man skall satsa på för att få uppmärksamhet. Att finnas i sociala medier är utan tvekan viktigt då 85 procent använder sociala medier varje dag. Användandet är högt men det varken ökar eller minskar jämfört med 2022.

Poddlyssnandet har ökat från 2022 (43%) till 2023 (48%). Även lyssnandet på podd varje vecka och varje dag har ökat i samma omfattning. Podd är en kanal som ligger jämnt mellan män och kvinnor vilket är lite ovanligt när det gäller sociala medier. Poddlyssnandet har ökat allra mest bland 80-talisterna. För Fotosidan Poddradio så märker vi också ett svagt ökande. Vi ger rekommendationen köp.

Youtube är en kanal där de fotografer som lyckas kan få riktigt stora följarskaror. Spaningen är att det blir svårare och svårare att nå ut i kanalen och skall man ha någon chans så bör man ha sin kanal på engelska. Samtidigt är Youtube favoriten bland sociala medier hos svenska folket. Var fjärde svensk har Youtube som favorit. Som kanal så varken ökar eller minskar användandet år 2023. Vi ger rekommendation behåll.

Facebook är fortsatt en gigantisk plattform men som kämpar med att behålla användarna. Färre använder Facebook år 2023 men kanalen är stark bland äldre och pensionärer. Spaningen är att det är i grupper och chat-funktionen Messenger som gör att folk hänger kvar på Facebook men att de två funktionerna inte lämpar sig som kanal att marknadsföra sig i. Vi ger rekommendationen sälj.

Plattform Twitter (numer X) har sen några år haft ett antal "skeppet sjunker, alla bra har slutat, det är ingen ide att vara här, jag har flyttat Y (tex Mastodon eller Bluesky Social)" och detta ökade när Elon Musk köpte plattformen. Men klagosången verkar inte ha förankring i statistiken då andelen som använder Twitter år 2023 (20%) har ökat jämfört med år 2022 (18%). Tillväxt sker även på vecko- och daglig nivå. Det är framför allt fler män som har börjat använda Twitter år 2023 men noterbart är att endast 3 procent av svenskarna har Twitter som favorit bland sociala nätverksplatser. Vi ger rekommendationen sälj.

Instagram varken ökar eller minskar år 2023 men är den kanal som bäst lämpar sig bäst för fotografer, just för att det är bilder som delas. På Instagram är det fler kvinnor (74%) än män (54%) som är aktiva. Dilemmat med Instagram är att stillbilder numer inte premieras utan rörligt pushas hårdare i användargränssnittet, vilket skapar kritik bland fotografer. Instagram ägs av Meta (som äger Facebook) och Meta är inte intresserad av vad fotografer tycker är bäst utan Metas mål är att inte tappa trafik till TikTok (där rörligt är avgörande). Även om Instagram blivit svårare att nå ut på så finns det ändå exempel på fotografer som lyckas. Ett exempel är Magnus Berggren som vann Eisa Maestro. Han har sedan 2019 skapat ett konto med nästan 80 000 följare. Vi ger rekommendationen Köp.

LinkedIn är en kanal som kan vara intressant. Linkedin kan betraktas som en skolkatalog över vem som jobbar på vilket företag och är man aktiv så kan man skaffa sig rejäla följarskaror. 4 av 10 som arbetar använder Linkedin och betydligt fler i privat sektor (47%) än i offentlig sektor (32%) är på Linkedin. Linkedin används mest av personer födda på 70-, 80 och 90-talet. Kvinnor födda på 90-talet minskar sitt användande av Linkedin medan de jämnåriga männen istället ökar sin användning. Vi ger rekommendationen Öka. 

Slutligen kikar vi på TikTok, en kanal som känns främmande för medelålders och uppåt. Många har nog aldrig besökt kanalen, men det är en kanal som trots allt ökar. Tiktok är populärast bland tonårsflickor men det är endast 5% som har den som favorit. Vår rekommendation är ett försiktigt köp (det kan finnas luckor att fylla).

Summering för 2024
Glöm Facebook och satsa på Instagram och poddar. Youtube kanske. Linkedin öka. TikTok är svårbedömt.



Publicerad 2023-10-12.

20 Kommentarer

Frekeman 2023-10-12 14:53  
Intressant statistik. Fotografi på Facebook är inget jag vill bevandra mig med – där vill jag inte se fotografi och foton, möjligtvis nån uppdatering från nån fotograf jag följer. Istället vill jag använda Facebook för att hålla kontakt med vänner/bekantskaper (många av dessa är dock fotografer). Så fort jag får en uppdatering att nån fotografvän har publicerat nåt foto i en fotogrupp så blockerar jag den gruppen bums.

Instagram med sina uppenbara svagheter att presentera bild på ett bra sätt är precis som ni skriver ändå den kanal som är bäst att för att hålla sig ajour med vad som händer med fotografi man är intresserad av. Och att marknadsföra sin fotografi. Man får också ta del av fotografi men också av info om evenemang och dylikt som kan intressera en. Givetvis måste man se till att man följer rätt saker och konton.

Att få publik till en egen blogg verkar vara svårt och kräva mycket jobb. Det är nog YouTube som man ska satsa på om man skall göra sig ett namn. Kanske är det lika svårt/lätt att skriva en blogg som att filma sig själv när man snackar om nåt? Men, förmodligen en mycket större publik i det senare fallet skulle jag gissa!
MNB 2023-10-12 16:35  
Det är trist att det inte finns en bra plattform för stillbilder. Instagram har väl aldrig egentligen varit bra, men det är där ”alla” finns.

Men sedan dom gjort om sin algoritm för tusende gången och bara pushar rörligt innehåll, så är det inte direkt lättare att bli upptäckt eller hitta andra intressanta att följa baserat på rekommendation.

Det känns som att det finns ett behov av en vettig plattform för stillbilder. Jag hoppas att det kommer något framöver.
A I Nikolis 2023-10-12 17:24
Om jag nu ska vara djävulens advokat: Instagram är bra för fotografer just eftersom den INTE enbart är gjord för fotografer. Detta gör att vi når ut till "vanliga" personer med våra bilder. Vi kan använda platstaggar eller hashtags för att blanda in våra proffsiga bilder i flödet av "vanliga" bilder och selfies som andra tar. Detta gör ju att vi kan nå ut till potentiella kunder bättre.

Nätverk som är gjorda enbart för fotografer finns ju redan, t.ex 500px eller 1x, men dessa har ju effekten av att vara ekokammare där bara fotografer nätverkar sinsemellan snarare än att nå ut till kunder och vanligt folk. Ett nytt socialt nätverk enbart för fotografer skulle antagligen ha samma problem.

Så nej, jag tycker nog redan Instagram är väldigt optimalt, bortsett från deras större fokus på videor.
Frekeman 2023-10-12 18:15
@Alexander: håller med. Bra skrivet. Personligen så tycker jag att Instagrams push av rörligt material har minskat. Det främsta jag stör mig på är att om man inte lägger till vita kanter så kan man inte kontrollera hur bilden beskärs. Det finns appar för ändamålet dock så det är inte hela världen. Många fotografer verkar dock inte bry sig och ser det mindre bra ut för dem.
lonian 2023-10-12 20:07
Gällande vita kanter.
Jag laddar upp mina bilder genom datorn och lägger svart runt bilderna. Laddar upp dem i 2000x2000 pixlar så är jag säker att hela bilden blir med och centrerad även om bilderna inte är fyrkantig från början.
MNB 2023-10-12 20:16
Fast skrev inte att det är ett nätverk för fotografer som det finns ett behov av. Utan ett för stillbilder. Som instagram var förr, men med bättre fokus på hur bilderna presenteras.


Allt är relativt men alla är inte intresserade av att producera videos bara för att försöka synas. Meta vill ju bli TikTok och allt handlar om videos numera. Gör man inte videos så är man körd eftersom algoritm i princip bara pushar för det.

Visst man kan se det som en form av reklam för sig själv. Men det är ju stillbilder man vill syssla med.

Det hade varit en sak om man hade ett val. Men nu är det snart mer eller mindre som att man likaväl kunde hängt på TikTok.
Sten-Åke Sändh 2023-10-13 00:42
Men Alexander N, det handlar väl inte bara om att nå ut heller. Det är väl också i högsta grad en fråga om hur man vill nå ut. Jag gick med i Instagram bara för att jag behövde komma i kontakt med mina släktingar i USA och det funkade den bra till men i övrigt är det ju en fullständigt usel applikation layoutmässigt vad det verkar. Mycket lite stöd för exv. design och layout.

... men det kanske är så att folk använder tredjepartsverktyg för sånt??
Frekeman 2023-10-13 01:37
@Sten-Åke: jo, nog tycker jag att det mest handlar om att nå ut med Instagram. Det går att någorlunda smidigt komma runt det automatiska beskärningen som ibland ställer till det. Sen har man tillgång till en värld av fotografer och ”normala” människor att visa sin fotografi för och knyta kontakter med. Facebook är för mig mer personligt och jag vill inte besudla mina vänners feed med min fotografi. Har inga problem att göra det på Instagram efter den appen är främst till för foto. Enkelheten och begränsningarna är mest till fördel överlag – avancerad layout och högupplöst kan man syssla med annorstädes!
A I Nikolis 2023-10-15 19:56
Sten-åke inte helt säker på om du menar layout på själva profilen eller i bildposterna. Håller med om att det vore trevligt att kunna anpassa profilen mer samt att det vore enklare att lägga in bilder i rätt format (typ 3:2 utan att behöva lägga till kanter). Dessa kompromisser är ändå ganska små jämfört med fördelarna med hur mycket lättare det är att nå ut till folk.
Sten-Åke Sändh 2023-10-16 00:25
Nä jag menar i huvudsak möjligheten att lägga in kontext kring bilderna. Jag gillar verkligen inte Instagram och har nog svårt att fatta att folk tycker den applikationen är något att ha egentligen.

Nå ut kan man göra på många sätt. Jag når ut även genom att jag underhåller ca 25 olika infofält också i XMP. De gör ju att man kan hitta en hel del av mina bilder vid vanliga sökningar i en browser, vare sig de legat i en portfolio eller använts i någon av de bloggberättelser jag skrivit.
lonian 2023-10-12 20:09  
Är med i en nikongrupp på facebook och tycker det är kul att se vad som laddas upp där.
gunnargren 2023-10-12 21:25  
Hade varit intressant att se hur LinkedIn står sig. Själv kör jag bara mot företag, och även om jag inte fått något jobb direkt den vägen vad jag vet, så tänker jag att syns för rätt personer när jag lägger upp inlägg där genom att mina kontakter är potentiella kunder som tex reklambyråer osv. Även om jag inte kanske får direkt jobb den vägen, så märker jag att trots allt får en del trafik till min webbplats när jag bloggar och delar det på LinkedIn, och förhoppningsvis komma högre upp på google. Men annars för egen del så gissar jag att jag får säkert 70% av mina jobb genom kontakter eller rekommendationer.
Svar från David Elmfeldt 2023-10-13 08:20
Bra input! Jag har uppdaterat texten med Linkedin. Vi tror på öka i den kanalen.
Ibis 2023-10-12 21:29  
Själv kan jag tycka att man som fotograf bör tänka och känna efter ett extra varv vad man vill åstadkomma med sitt fotograferande; som yrke eller någon sorts försörjning, eller mer ett eget konstnärligt uttryck.

I det förstnämnda är det absolut viktigt att jaga följare och exponering men då behöver man böja och slava sig inför algoritmerna och jaga det ”populära” för stunden.

I det senare kan du gott göra precis vad du vill. Jag har själv återgått mer och mer till min egen hemsida/galleri. Inte en blogg utan mina egna favoriter i ett enkelt galleri. Går inte att kommentera på, följa eller knappt interagera med annat än att se.
Bussmicke 2023-10-13 00:47  
Facebook är totalt Värdelöst ställe att visa något på, saker drunknar bland allt annat skit på nolltid. Vem orkar sitta där och scrolla sig trött för att se något?
mats lindfors 2023-10-13 12:04  
Det hade varit roligt att få veta lite om på vilka enheter som används vid tittandet. Datorskärm, platta eller mobil. Vad jag förstår så dominerar mobilen stort nu, vilket inte kan vara till stillbildens fördel på nästan något sätt. En stående bild på en mobil verkar att ha blivit den nya bildstandarden, eller har jag fel?

De fotografer som inte blir hjälpta, utvalda och lyfta av algoritmerna på socialmedia lär knappast lyckas där. Jag läste någonstans att bara 1% väljs ut. Det låter väldigt tufft.
PMD 2023-10-14 21:46  
Intressant att poddar är populära medan bloggar inte är det. Beror det på att analfabetismen ökar?

I en blogg kan man visa bilder, vilket man inte kan en podd så en blogg borde väl vara bättre än en podd för en fotograf som vill visa bilder?
A I Nikolis 2023-10-15 19:53
Handlar nog mer om att poddar går att samla i en app för att lyssna medan bloggar är på enskilda sidor som folk måste leta sig in på.

Generellt så blir ju allting mer centrerat på sociala medier. Fotografer har ju betydligt mer besökare på sociala medier än på sina egna hemsidor.
PMD 2023-10-15 20:19
Även bloggar går att samla i en app, t.ex. Firefox, Safari, Chrome eller Edge.
mats lindfors 2023-10-15 21:40
Bloggar går alldeles utmärkt att samla och läsa i Feedly. Det gör jag varje dag.
Yeye 2023-10-23 21:34  
Kommer ni att skriva en artikel om andra plattformar som Vero, Flickr, Plates, Behance, Exposure, Youpic, Tumblr, Steller Stories och Trover så att man får lite bättre koll på var man borde synas? (Har knappt koll på en enda av de som jag listade)

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar