Nyheter
Simon Johansson gillar det tidlösa och fascineras över svartvitt - det motsvarar ju inte hur verkligheten ser ut.
Sune Jonsson-stipendiet för ”framstående dokumentärfotografiska gärningar” delas i år ut till Simon Johansson söndag 24 april på Västerbottens museum i Umeå. Priset är 10 000 kronor.
Simon en frilansande fotograf och skribent i Stockholm. Han har tidigare fått flera arbetsstipendium från Sveriges Författarfond och projektbidrag från Konstnärsnämnden. 2021 fick han The Bruce Gilden Prize. Han har även mottagit ett antal priser för sina böcker.
Bilderna i artikeln är från Across the Bridge som handlar om vardagslivet i en liten by på Öland.
Foto: Simon Johansson
Vad betyder Sune Jonsson-stipendiet för dig?
- Väldigt mycket. Han var en stor fotograf och en duktig berättare. Det är mycket hedrande att anses gå i hans fotspår.
Foto: Simon Johansson
Berätta om hur och varför du började fotografera.
- Jag var frilansjournalist och tyckte ofta att de fotografer jag jobbade med inte såg samma bildmöjligheter som jag såg. Så jag köpte en billig digitalare och skarvade för en uppdragsgivare att jag inte bara skrev, jag var fotograf också. De trodde mig och jag fick fota mitt första reportage. Det var väldigt nervöst, men det funkade och de blev nöjda. Jag fortsatte att plåta för den kunden och så småningom, när jag fått ihop en hyfsad portfolio, även för andra. Det här var i början på 2000-talet. Jag började inte med egna projekt förrän långt senare.
Foto: Simon Johansson
Vilka andra fotografer har inspirerat dig?
- Det är klart att de svenska mästarna alltid finns i bakgrunden. Anders Petersen, Christer Strömholm, Lars Tunbjörk för att nämna några.
Foto: Simon Johansson
Hur vill du beskriva din stil?
- Tidlös och dokumentär.
Foto: Simon Johansson
Varför väljer du svartvitt?
- Svartvitt är både vackert och tidlöst. Det tidlösa är också något jag tänker på när jag plåtar. Jag försöker undvika tidsmarkörer så långt det går. Sen är det ganska fascinerande att svartvitt är ett påhitt, det motsvarar ju inte hur verkligheten ser ut.
Foto: Simon Johansson
Berätta om din bok Across the Bridge.
- Across the Bridge är min första bok. Det är dokumentära bilder som skildrar vardagsliv på Öland. Bilderna är fotade under några år i Dyestad och Sättra som är två små byar på Ölands östra sida. De flesta av människorna på bilderna är bybor. Jag var länge sommar-ölänning i Dyestad och under 2009-2014 då bilderna i boken är tagna halvtidspendlade jag mellan Stockholm och Öland.
Foto: Simon Johansson
Har du gjort fler böcker?
- 2018 kom min andra fotobok, ”A Familiar Place”, som handlar om vardagsliv i Stockholm. Min tredje bok, “The Young Ones”, kom 2019. Den handlar om barn och deras världar.
Foto: Simon Johansson
Vad har du för projekt på gång?
- Jag håller på med en fortsättning på Across the Bridge som ska avsluta mitt långvariga Ölandsprojekt. Jag har mycket material som inte användes i första boken som jag håller på att gå igenom och redigera just nu. Jag planerar även att åka tillbaka till ön för att fota nytt. Eftersom det ska bli en bok så jagar jag finansiering och det tar mycket tid. Jag håller även på med ett Italien-projekt som jag inte riktigt vet var det tar vägen ännu. Jag har hittills varit två vändor i Rom och Neapel och ska tillbaka till Neapel nu i maj.
Foto: Simon Johansson
Vad vill du ge för råd till de som vill utveckla sitt fotograferande?
- Jag upprepar det gamla slitna rådet att gå nära. När du tycker att du är tillräckligt nära – ta ett steg till. Ta kontrollen över fotosituationen, det är du som bestämmer. Och fota mycket! Fota hela tiden.
Foto: Simon Johansson
Vad använder du för utrustning?
- Jag håller det väldigt enkelt. När jag tar frilansuppdrag använder jag en Canon Mark IV med ett Canon 50 mm 1.4 för porträtt och ett Canon 16-35 mm 2.8 för reportage. På uppdrag tar jag även med mig en Canon Speedlight-blixt. I mina egna projekt använder jag en Fujifilm X-Pro2 med ett Fujifilm 23 mm. X-Pro2:an har jag alltid med mig.
Foto: Simon Johansson
Foto: Simon Johansson
Foto: Simon Johansson
Foto: Simon Johansson
Foto: Simon Johansson
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh Bob
Vänligen
Stephen
Man ser tydligt att många av bilderna är "fejkade" att se ut som film, då skärpan är mycket högre än vad det pålagda kornet skulle tillåta om det var film. Kanske något att labba med. ;-)