Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Elfte september-attackerna 20 år

Elfte september-attackerna 20 år

20 år sedan 11-septemberattackerna - se bilderna.

I dag lördag är det 20 år sedan USA utsattes för den största terrorist-attacken någonsin mot sitt hemland. Terrorattacker är mer eller mindre vardag runt om i världen. Men inga attacker har fått så stor betydelse rent politiskt och samhällsmässigt som elfte september. I spåren följde ett flertal krig, skärpta restriktioner och ett säkerhetspolitiskt efterspel som påverkat mycket.

Ett flertal byråer och medier samlar bilder och annat material från tisdagen som förändrade världen.

Minns du vad du gjorde när du fick reda på terrorattacken? Skriv gärna i kommentatorsfältet.

AP

Reuters

CBS News

USA Today

News AU

Boston Globe

National Geographic

Independent

ABC News

ABC 7

News 18

Fox News



Publicerad 2021-09-11.

27 Kommentarer

rikitikitavi 2021-09-11 09:06  
Ja den där dagen glömmer man aldrig . Minns att jag studerade fotografi då i Värmland och satt i mitt student rum när jag såg det på tv. Det kändes overkligt minns jag. Och världen kändes plötsligt lite mindre och än mer otrygg . Och dom sagt mycket blev aldrig sig likt igen på något sätt.
/Martin
Makten 2021-09-11 09:25  
Jo, det var väl först då man vaknade ur sin indoktrinerade dvala och insåg att det faktiskt fortfarande på fullt allvar finns grottmänniskor som bara vill förinta allt som gör mänskligheten mänsklig. Det som då tedde sig helt obegripligt är nu begripligt och man har insett att dessa grobianer förstör och har förstört tillvaron för hundratals miljoner tänkande människor runtom i världen, mest hela tiden. Nu finns de på grund av naiva puckon till politiker även i Sverige och ingenting tyder på att de har tröttnat på att vilja rasera världen.
Arne Bivrin 2021-09-11 09:55
Ja, det finns grottmänniskor och grobianer i världen som aktivt jobbar för att förstöra för människor som bara vill leva i fred. Vilka grobianerna är kanske inte alltid är så enkelt att definiera. Betänk till exempel USA som med pengar, vapen och träning stöttat Saudiarabien, Saddam Hussein i kriget mot Iran, talibanerna när Sovjet försökte inkorporera Afghanistan i sin maktsfär. Ju större skillnad i avstånd och kultur, desto lättare att avhumanisera människor. Grobianer finns över hela jorden.
Makten 2021-09-11 10:58
Japp, men under rådande politisk korrekthet är allt i grund och botten den vite mannens fel, och särskilt USA:s. Att anklaga islam och islamism för något går inte för sig.

Edit: Det är rätt komiskt att etablissemanget varit jättearga på USA:s närvaro i Afghanistan, tills Trump bestämde sig för att ändra på det. Och eftersom Trump per definition är dum så vände etablissemanget på steken och plötsligt var det dumt att lämna Afghanistan. Damned if you do, damned if you don't. Det handlade bara om att hata USA i största allmänhet.

Själv ser jag alla dessa konflikter som bevis på att det inte fungerar att blanda kulturer som är tillräckligt avlägsna. De gör sig bättre på egen hand. För någons rätt är någon annans fel.
The_Crow 2021-09-11 19:22
”Själv ser jag alla dessa konflikter som bevis på att det inte fungerar att blanda kulturer som är tillräckligt avlägsna”.

Jo men vi lägger ansvaret för världens lidande o oro på ”avlägsna kulturer” o dess insläpp i västvärlden.
Du låter som en riktigt mysfarbror.
Fy fan Martin H
Makten 2021-09-11 20:07
Marcus: Var vänlig och lägg inte ord i min mun, tack. Jävligt omysigt att hitta på saker som ingen skrivit och sen döma någon efter sin egen vantolkning.
The_Crow 2021-09-11 21:43
Martin H: Menar du; lägg inte dina egna ord i din mun?

För det var ju just ett citat ifrån just dig.
Makten 2021-09-11 22:21
Marcus: Du skrev: "Jo men vi lägger ansvaret för världens lidande o oro på ”avlägsna kulturer” o dess insläpp i västvärlden."

Ingenting av vad jag skrivit kan annat än medelst obefintlig läsförståelse och/eller illvilja tolkas som citatet ovan. Du angriper alltså en ståndpunkt som aldrig framförts. Kulturer kan nämligen, hör och häpna, vara avlägsna _varandra_, alltså sett från båda håll. Detta har ingenting med geografi att göra.

Här kan du lära dig om detta argumentationsfel så att du slipper göra bort dig igen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
PMD 2021-09-12 00:38
Det går visst att anklaga islam och islamism för något. Speciellt bra går det att anklaga islamism för att vara en fascistisk rörelse, helt enkelt för att det är en fascistisk rörelse.

Islam är inte fullt lika illa, men det är en religion och därför definitionsmässigt irrationell (precis som kristendom, judendom och alla andra religioner).
The_Crow 2021-09-12 01:27
Martin H;
Okej, jag hör o häpnar.
Västvärlden var nog en ”feltolkning”…
Du lägger orden fria för tolkning men de ska då ske utan samröre med all annan text som du skriver om den vite mannen skuld o politisk korrekthet. Att man minsann inte får skrika på Islam?
Btw; Hur fick du det till att jag satte citattecken över hela mitt första inlägg?

Sen länkar du med trygg vana nån Wikipedia sida som du lagt på flik i webbläsaren.
Jag borde kanske spegellänkat Wikipedia om härskarteknik och varför inte nån historiesida (som också tar upp religion, vita män, patriarkala strukturer osv)
Makten 2021-09-12 07:45
Marcus: Återkom när du lärt dig läsa. Jag lägger inte mer tid på en som inte klarar det mest grundläggande som krävs för att föra en diskussion.
Makten 2021-09-12 08:25
Per: Jag är helt enig, men du förstår säkert vad som skulle hända om du framförde det där som offentlig person. Du skulle bli fullständigt lynchad av media och etablissemang med epitet som "rasist", "främlingsfientlig" och lustigt nog förmodligen också "fascist".
The_Crow 2021-09-12 12:53
Martin H; Nej det måste ju vara tufft när ditt bästa argument är en länk till en halmdocka…
Makten 2021-09-12 13:30
Tvärtom, det är väldigt lätt när dina inlägg är mitt främsta argument. Alla som är läskunniga ser att du har hittat på åsikter som jag aldrig uttryckt. Var nu snäll och besudla inte mina aviseringar med din dynga mer. Du tillför inget.
The_Crow 2021-09-12 15:14
Martin H;
-Tillför- Martin, var precis det jag gjorde. Jag lät inte ditt jävla ordbajsande gå omärkt förbi. Men fortsätt du att länka halmgubbar o prata med speglar.
David Elmfeldt 2021-09-12 15:38
Lägg av. Jag kommer behöva moderera. Jag vill helst slippa sånt. Jag har inget emot debatten men låg nivå med personangrepp funkar inte.
Johan Pihl 2021-09-13 13:11
Jag tycker att Martin för ett helt logiskt resonemang utifrån sina personliga och legitima åsikter i den här frågan. Tråkigt att man inte kan få göra det utan att behöva bli påhoppad och kallad för nedsättande öknamn, från personer som uppenbarligen inte klarar av att höra åsikter som inte stämmer överens med sina egna.

Hur som helst. Jag minns själv också den elfte september för 20 år sedan, hur jag fick reda på terrorattacken. Att jag satt, ovetandes, hemma hos en bekant och jammade gitarr, då hans flickvän kom hem och berättade nåt om flygplan som kraschat in i World Trade Center. Vi slog på TV'n och såg häpet på de extrainsatta nyheter som sändes, och vi kunde inte riktigt förstå vad det var som hade hänt. Tog lång tid att ta in och processa dessa hemskheter. Den dagen glömmer jag förmodligen aldrig.
Lars Ove Pehrsson Koll 2021-09-11 09:47  
Inside job in US military or Industry group. Bad Hollywood theater scenes!
kiwi 2021-09-11 11:17
Lust att utveckla?
Lars Ove Pehrsson Koll 2021-09-11 12:18
Thanks, I'm not interested, it's going to be a long conspiracy theory here, do not like the Patroit Act. Refrain from it. I agree with many American architects and Finnish bomb experts, definitely. Sorry.
kiwi 2021-09-11 13:19
Too bad. I was curious about what you had to say about »Bad Hollywood theater scenes«, as it implied that not only was this an inside job but the plane crashes were faked as well. Would've been interesting to hear you explain the multiple camera angles and tens of thousands of witnesses. ;)
Måns H 2021-09-11 12:47  
Jag satt i bilen på nåt tjänsteärende och tog mig tillbaka till datorn på kontoret. Aftonbladet hade lyckats hålla igång sin sajt och visade då andra planet slog in.

"We have entered the third millennium through a gate of fire" sa Kofi Annan, då FN:s generalsekreterare.

Sen höll Sverige tre tysta minuter för offren. Jag ombads hålla i ceremonin på min statliga arbetsplats. Våld föder våld sa jag som anade att allt skulle bli värre om USA skulle starta ett krig mot terrorn i stället för att ta kamp mot kriminaliteten med rättsliga metoder. Jag klarade inte av tre minuter. I Sverige har vi en tyst minut. "En stund av tystnad" fick räcka.
David Elmfeldt 2021-09-11 14:32  
Fotosidan var i sin linda och vi hade ett möte med Nikon (tror det var Nikon-Lasse) på ett kontor i gamla stan. Minns inte om mötet störs av infon eller om vi inser faktum när vi kommer ur mötet.
alfin 2021-09-11 18:24  
Jag arbetade för Ericsson i Kina vid tillfället och satt vid min dator hemma i Shanghai och kollade börskurserna i Stockholm när plötsligt börsen började falla rakt ner till synes utan anledning. Gick in i vardagsrummet och satte på CNN samtidigt som de visade det andra planet som flög in i den andra skyskrapan av World Trade Center.
PMD 2021-09-12 00:33  
Jag satt och jobbade vid min dator när någon kollega sa nåt om en stor flygolycka i New York. Jag började genast titta på cnn.com och insåg att det inte var en olycka. Snart gick det inte att titta på cnn.com pga överbelastning.
Ventures 2021-09-12 13:22  
Ögonblicket är en milstolpe i den moderna historien. De flesta minns nog väldigt tydligt var man befann sig när man nåddes av nyheten. Själv satt jag i ett konferensrum i Kista med en israelisk leverantör. Han reagerade starkt och började genast undersöka möjligheten att resa tillbaka. Själv satte jag mig framför datorn och i nyhetsflödet sågs flygplanet krascha in i byggnaden om och om igen.
Idag känns "nyhetsvärdet" om händelsen lågt eftersom man redan har alla detaljer i minnet. Vi vet ju vad som hände sedan.
Att se bilderna igen lockar inte alls.
MattiasL 2021-09-13 19:34  
Jag pluggade konst på folkhögskola, och höll på med snickeri när min klasskamrat och då blivande, nu före detta partner kom in och sa: "eh, World Trade Center finns inte mer". Vi gick ut och såg nyhetssändningarna. Allt var ganska abstrakt, då jag inte hade någon relation till New York. Nu är det annorlunda. Jag känner en överlevare, och ett barn som min styvson tog danslektioner med när han var liten omkom på ett av de kapade planen.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar