Medier
Bildbyrån Scanpix ska integreras mer i TT-koncernen. Scanpix har redan flyttat ihop med TT och snart ska varumärket Scanpix skrotas.
Tanken är att samla text, stillbild, video och grafik under varumärket TT för att underlätta för kunderna. Det innebär att varumärkena Scanpix, TT Spektra och Grafiska Bildbyrån skrotas. Detta framgår av ett internmeddelande från vd Jonas Eriksson.
Detta innebär också en gemensam webbplats. Enligt vd Jonas Eriksson kommer man att kunna ge ett mer samlat erbjudande till sina kunder.
– Vår produkt har förändrats genom åren, säger Jonas Eriksson. Text, bild, video och grafik har växt samman för våra kunder. Och då behöver vi kunna jobba smartare för att fylla deras behov.
TT har många nyhetsmedier som kunder men har tappat intäkter från andra bildkunder som reklambyråer och företag.
Jonas Eriksson uppger att varumärkesförändringen ska vara klar under 2013.
Källa Resumé
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Dvs, dumpa priserna.
Som det ser ut i dag köper kunder/redaktioner färdiga sidor, reportage och texter från en sajt (TT-Spektra), samt enskilda bilder och videoklipp från en annan (Scanpix). De flesta dagstidningarna i Sverige har kontrakt med både TT-Spektra och Scanpix. Slås portalerna ihop kan jag tänka mig att det blir smidigare för kunderna/redaktionerna att hämta och handla material, plus att man kan få mer anpassade paketpriser.
Det låter med andra ord rätt bra tycker jag.
Kruxet är antagligen att Sverige är för litet för att ha fler än en stor media- och bildbyrå.