Prylnytt
Efter tre och ett halvt år uppdateras Sonys baskamera, allroundmodellen A7, från version tre till fyra.
Sony A7 IV bjuder på 33 megapixel jämfört med 24 megapixel i föregångaren A7 III. Båda kan ta 10 bilder per sekund och filma i 4K.
Två stora skillnader mellan versionerna är att A7 IV fått det nya menysystemet och en fullt vridbar pekskärm (3 tum och 1.030.000 bildpunkter). Den elektroniska sökaren har 3,690.000 bildpunkter med 120 uppdateringar per sekund.
Autofokusen har också uppdaterats med teknik från flaggskeppet A1. Det innebär bland annat att autofokusen har Real-Time Eye AF och kan känna igen ögon på både djur och människor. Bilstabiliseringen har vässats till att klara 5,5 stegs kompensering.
Mer avancerade videofunktioner
Andra förbättringar är att 4K-video nedsamplas från 7K och kan lagras med med 10 bitars datadjup och 4:2:2-färg. Det går att välja Super 35-utsnitt för 4K-video om man önskar och då kan man få 60 bildrutor per sekund. Den som vill filma slowmotion kan göra det i Full-HD med hjälp av 120 bildrutor per sekund. Det går att lagra med H.264- eller H.265-komprimering, Long-GOP eller All-intra.
Nytt för video är också en funktion som kompenserar för zoomar som lider av focus breathing, det vill säga varierande bildutsnitt under fokusering.
Bilder och video kan lagras på dubbla SD UHS-II-minneskort. En av kortplatserna kan även användas med CFExpress A-kort.
Sony har arbetat en hel del med att få till snabb. och smidig överföring av bildfiler, både trådlöst och via kabel. Kameran har en USB-C-anslutning som ger snabbdataöverföring för USB 3.2 och och 10 Gbit/s nätverk. Wifi-funktionen har uppgraderats till att klara 5 GHz.
Kamerahuset väger 658 gram och liknar sina föregångaren, men med de förbättringar av knappar som gjorts under tidens lopp. En nyhet är en omkopplare mellan stillbild och video under programratten och en rec-knapp på toppen av kamerahuset. I blixtskon finns en datakontakt för tillbehör som mikrofon och ljudmixer.
Det rekommenderade priset är 30.000 kronor inklusive moms. I paket med zoomen Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS (SEL2870) är priset 32.000 kronor.
25 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hade ju verkligen hoppats på att den nyutvecklade sensorn skulle ha en snabbare readout än den gamla sensor som sitter i A7III, Z6II och S5 men så verkar det ju inte vara och rolling shutter är t o m sämre än på A7III (visst, lite fler pixlar men ändå)
Den klarar bara 4k60 i crop mode och endast ca 5 fps med okomprimerad RAW. Har lite svårt att förstå prisökningen måste jag säga.
Skämt åsido så tror jag denna kamera skulle funka perfekt för en som jag som nästan aldrig använder serietagning. Filmar gör jag knappt heller men jag hade nog tyckt att de kunde fixat rolling shutter-problemen.
Det jag tycker skulle vara bra är att få den nya AF:en. Sånt kan aldrig bli för bra. Vill gärna ha 33 MP. 24 MP är lite klent tycker jag. Perfektion är standard numera. Det jag skulle vilja veta är hur ofta den mäter AF och exponering per sekund.
Tycker det känns lite surt att den är långsammare än föregående modell när i princip all hårdvara i den är ny, speciellt när konkurrenterna nu är så mycket snabbare.
Men en sak håller jag med om som tidigare sagts och det är varför man inte utnyttjar kamerans vänstra övre del bättre. Med tanke på att dessa kameror numera innehåller så oerhört många konfigurerbara funktioner och att dessa inte alltid ryms på knappar eller i på displayens konfigurerbara platshållare, så vore det säkert välkommet.
Sedan alla dessa som alltid verkar yra om den typ av vikbara skärmar som A7IV nu tydligen ska få: en sån är i princip en deal breaker för mig. För en fotograf som inte vill synas är den vikbara skärmen väldigt mycket bättre. Mer sårbar är den också.
För många som tar video handhållet med A7IV och andra Sony-kameror kan nog denna teknik göra mycket av denna skärpediskussion till en icke-fråga för väldigt många både proffs men framförallt icke proffs. Det är synd ibland att allt kring kameror - inte minst här på Fotosidan - av tradition och ohejdad vana är så fast i hårdvaran. Det är ju faktiskt i mjukvaran det hänt rätt fantastiska saker de senaste åren när det gäller den tekniska bildkvaliteten både för stillbild och video. Jag tror dessutom att algoritmerna i exv. Catalyst kommer förbättras framöver. Tänk bara hur otroligt mycket bättre Eye Focus blivit generellt sedan den statiska Eye Fokus-funktionen dök upp redan i A7r för evigheter sedan och möjligen i Olympus ännu tidigare om jag inte minns fel.
Jag tycker dock det är väldigt konstigt att de fortfarande inte använder toppdelen till vänster om sökaren till någonting.
Det du säger negeras ju helt av mängder av fotografer som just köpt små smidiga kompakta och relativt lätta Fuji. Där kan man istället påstå att de övriga lämnat W.O. till Fuji och det innefattar även Sony som länge skött sin A6xxx-serie med vänster hand.
I övrigt har jag heller aldrig begripit mig på detta om att det skulle vara ett ergonomiskt problem med stira objektiv på små kamerahus. Jag har haft mitt rätt stora och tunga Sigma 150-500mm på rätt många Afrika-safaris med NEX 7, A6300 och olika A7:or och jag har aldrig överhuvudtaget ens ägnat detta en enda tanke. Det är ju liksom inte kameran man bär objektivet i.
Jag väntar fortfarande på enn FF-kamera med en formfaktor som Sonys A6xxx-serie eller en Leica M. Jag har aldrig förstått varför jag ska behöva stå ut med detta fåniga lilla fejkprismahus som enbart är till besvär när jag vill ha en liten gatufotokamera med mitt pyttelilla Sony Zeiss 35/2,8, för att vid behov ha den i fickan.