Annons

Proffsfoto

Artiklar > Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Fujifilm X-T4 har inbyggd bildstabilisering

Nya Fujifilm X-T4 kan ses som en efterträdare till X-H1 och storasyskon till X-T3. Den största nyheten är bildstabiliseringen, men kameran bjuder på en lång rad förbättringar.

Precis som X-T3 har X-T4 en bakbelyst CMOS-sensor med X-trans färgfilter och 26 megapixel.

Sensorn är stabiliserad, men inte mekaniskt utan via magnetupphängning. Enheten för bildstabilisering har på det sättet kunnat göras 30 procent mindre och 20 procent lättare än enheten i X-H1. Enheten ska ge 6,5 stegs effekt med 18 av de 29 X-objektiven.

I videoläge kan den inbyggda bildstabiliseringen kombineras med elektronisk stabilisering.

X-T4 har en nykonstruerad slutare som är 30 procent tystare än slutaren i X-T3. Slutaren klarar upp till 15 exponeringar per sekund och är testad för minst 300 000 exponeringar, vilket är dubbelt upp mot X-T3. Med elektronisk slutare kan man ta 20 bilder per sekund.

Med nya algoritmer uppges autofokusen ha förbättrats rejält. Antalet helt skarpa bilder vid motivföljande fokus sägs ha dubblerats. Även förmågan att följa ansikten och ögon sägs ha förbättrats avsevärt.

Ny omkopplare mellan video och stillbild. Knapparna för AF-ON, Q-meny och AE-L har flyttats runt.

Videofunktionen har vässats något så att man kan filma med 240 bildrutor per sekund i full-HD. Det gör det möjligt att skapa slow motion-sekvenser. I 4K går det att lagra 60 bildrutor per sekund med 10 bitars datadjup. Det går att lagra video på två minneskort samtidigt för ökad säkerhet.

Det finns inget traditionellt 3,5 mm uttag för hörlurar. Istället finns en USB-C-kontakt. Kamerans mikrofoningång (3,5mm tele) går nu också att växla från mikrofon till linje in om man exempelvis vill använda ljudet från ett PA-system.

Ett nytt filmsimuleringsläge har tillkommit. Det kallas Eterna Bleach Bypass. Läget simulerar den analoga processen bleach bypass där man hoppar över blekbadet vid filmframkallningen. Det ger en bild med hög kontrast och dämpade färger.

Skärmen är vridbar i två led.

För den som vill spara utrymme på minneskortet har Fujifilm tagit fram ett alternativ för lagring i råformat. Det nya läget ger förstörande komprimering (likt jpg) till skillnad mot det vanliga läget som har icke-förstörande komprimering.

Fujifilm har fått kritik för sin batterikapacitet. X-T4 har använder nya batterier (NP-W235) som klarar 500 exponeringar i normalläget och 600 exponeringar i strömsparläge. Motsvarande siffra för X-T3 är 390 exponeringar.

Säljs i svart och silver.

Fujifilm X-T4 börjar säjas i slutet av april. Det rekommenderade priset för kamerahuset är 18 999 kronor inklusive moms. I paket med XF 18-55/2,8-4 är priset 22 999 kronor. Med XF 16-80 mm f/4 blir priset 23 999 kronor.



Publicerad 2020-02-26.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från medlemmar, testbilder och produktinformation

18 Kommentarer

Larsa Andersson 2020-02-26 09:14  
Nu är det svårt att inte att uppgradera från X-T1 till X-T4. Avgörandet är IBIS och att den inte är lika klunsig som X-H1. X-T1 är fortfarande en utmärkt kamera som jag trivs med och därför skippat T2 o T3.
Brix 2020-02-26 10:32  
Ser fantastisk ut, som väntat :) Jag är dock väldigt nöjd med min X-T3 så för min del blir det ingen X-T4, även om det nya förbättrade batteriet, IBIS och att den något tjockare är saker som lockar lite :)

Förhoppningsvis så stämmer ryktet om att X-T3:an kommer få några av X-T4:ans nya funktioner och förbättringar i en framtida firmware uppdatering :)
Svar från froderberg 2020-02-26 12:10
Det är samma sensor och processor, så det är inte orimligt att X-T3 får tillgång till samma AF-algoritmer.
HenrikL2 2020-02-26 11:00  
Kan ni berätta mer om det nya råformatet och vad som skiljer sig från det tidigare där man kan välja komprimerat råformat för att spara plats? Är det ett tredje alternativ för råformat eller vad och hur stor blir bildfilen etc?
Svar från froderberg 2020-02-26 12:08
Det är en version av råformat då filen blir ännu mindre, men till priset av viss kvalitetsförlust. Kan vara bra för ex sportfoto.
HenrikL2 2020-02-26 21:23
Ok, tack 😊
DanNikon77 2020-02-26 14:13  
Hahaha, det märks att det är OS i Tokyo iår !
XT3 hade gott o väl hållt ställningarna
en stund till :-)

Mer pippifågelobjektiv istället tack!
Svar från froderberg 2020-02-26 14:24
Jag tror inte att Fujifilm siktar på OS, då skulle de släppt en 300/2,0. Men bilstabilisering är på modet, så vill man sälja så ...

Men jag håller med om att de kunde släppa något naturfotoobjektiv utöver 100-400.
DanNikon77 2020-02-26 15:03
Lugn , dom är garanterat inte klara med produktnyheterna än :-)
curtf 2020-03-01 16:35
Ja, mitt önskeobjektiv är ett 600/5,6 gärna med inbyggd 1,4x telekonverter. Min drömkombo ihop med 200/2! Men jag lär få nöja mig med att drömma....
DanNikon77 2020-03-01 18:24
Skulle bli fruktansvärt förvånad om dom inte klämmer ur sig nåt fast 300,400 eller 500 objektiv innan OS men risken är att coronaviruset har ställt till det med tillverkning o leveranser.

Är rejält nyfiken på hur bufferten kommer att uppföra sig på produktionsmodellerna av XT4 iom att den tar 15 b/s.
curtf 2020-03-01 19:57
Jag hoppas du har rätt Dan! Men ett 300 tillför inte mycket för mig som har 200at som med konvertern ju blir 280/2,8. Ett 400/4, ja kanske, idag använder jag Canons 400/4 II med 1,4x konvertern, ger mycket bra bilder ihop med X-T3, men får köra manuell fokusering eftersom Fringeradaptern inte ger tillräckligt exakt fokusering. Ett 500/4 eller 4,5? Ja tack!
Bengf 2020-02-26 16:55  
En fin kamera, vad menas med APS-C uttag istället för hörlursuttag, X-T3 hade väl hörlurs uttag till en sådan välutrustad 4K video del, och X-T2 hade man det i extragreppet.
ztenlund 2020-02-26 17:28
USB-C, inte APS-C.

USB-C är samma kontakttyp som sitter på de flesta nya mobiltelefoner för laddning och eventuellt kommunikation, och som man även där ofta är hänvisad till eftersom många tillverkare tagit bort det vanliga hörlursuttaget. Har man inte hörlurar med USB-C-kontakt får man ha en adapter precis som till Apples nyare telefoner (fast där är det Lightning istället för USB-C).

Ett separat hörlursuttag finns på batterigreppet till X-T4 om man köper ett sådant, enligt uppgift.
Bengf 2020-02-26 19:32
Okej, Tackar så mycket.
Ludvig_svensk 2020-03-01 12:30  
Synd att inte 16-80 blivit den flip som åtminstone jag hoppats. Tung, dyr och dålig kantskärpa var inte vad jag hoppats på, känns inte som att vädertätningen gör någon nytta om inte landskaps- och naturfotogaferna inte kan acceptera utsuddade hörn.
Bokeh 2020-03-05 13:40  
Ser ut att bli en fin kamera, med IBIS så har Fuji blivit ett klart intressantare alternativ för mig i framtiden.
Sven Blomquist 2020-05-03 16:41  
Efter flera år med Fuji X PRO-1 och med XPRO-2 är det dags att byta till T4. Jag har nämligen kommit på mig själv med att endast använda den elektroniska sökaren i st f den optiska som var anledningen till köpet av XPRO-1. Nu är den elektroniska sökaren perfekt i (för) mina ögon.
Hade jag varit ett par år yngre kunde jag vänta ett par år men nu blir det köp ASAP även om det kostar skjortan för tredje gången!
Fuji gör fantastiska kameror och deras JPEG bilder direkt ur kameran är bättre än jag kan åstadkomma själv från RAW.
Bokeh 2020-05-03 16:46
Kan det vara så att man ser bättre i en EVF när man blir äldre och får sämre syn? Jag upplever att jag ser bättre i en EVF på gamla dagar också.
ajoe 2020-05-05 18:59  
Man skulle ju kört en sådan där "unboxing" nu! Men det känns som nästa logiska inkarnationen av X-T-serien.

Att få effektiv IBIS på fasta objektiv var en riktig show stopper för mig.

Att helt koppla isär foto- och videoinställningar känns logiskt. Större batteri och det litet större greppet (vilket ju hänger ihop...) känns bra.

Jag kan komma att sakna T2:ans LCD som man bara kunde vinkla upp med kameran lågt placerad och jag har ännu inte lyckats att få bluetooth till androiden att fungera.

Annars känner man igen sig!
Sven Blomquist 2020-05-06 17:37  
Nu har jag fått hem en XT-4 från Götaplatsens Foto! Den blir efterträdare till XPRO-2 (och XPRO-1) så jag har bra koll på Fujifilm.
Den är till storlek mycket lik min gamla Canon F1 som jag köpte 1972. Den älskade jag väldigt länge men ersattes av en klumpig EF-kamera Canon EF 605 med autofokus.

T4-an känns just nu som den optimala för en gammal man. IBIS är just vad jag behöver numera. Den är en intelligent Rolls-Royce i fotovärlden. Jösses vilken kamera!!!

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar