Annons

Proffsfoto

Artiklar > Inga fler EF-objektiv från Canon

Inga fler EF-objektiv från Canon

Under en pressträff nyligen med Fotosidan och några andra europeiska fototidningar berättade Canon att de inte har planer på att utveckla några fler EF-objektiv. Men de kom med en brasklapp.

I höstas kom ett officiellt uttalande från Canon att de skulle fortsätta utveckla EF-M och EF-objektiv, men inte EF-S-objektiv.

Under en pressträff om nya Canon Eos-1D X Mark III berättade Richard Shepherd, Pro Product Marketing Senior Manager på Canon Europe, att Canon inte kommer att utveckla fler EF-objektiv, såvida inte marknaden kräver det. 

Med andra ord så kommer Canon att fortsätta tillverka EF-objektiv, men koncentrera sina utvecklingsresurser till objektiv för spegelfria kameror. Det innebär i så fall att EF 400/2,8L IS III och EF 600/4L IS III med största sannolikhet är de sista EF-objektiven som utvecklats. Vi som hoppats på ett EF 24-70/2,8L IS eller ett EF 85/1,2L III får antagligen ge upp dessa drömmar.

Om vi tittar tillbaka i historien, till då Canon bytte objektivfattning förra gången (från FD till EF), så var övergången brutalare. De befintliga EF-objektiven från 1987 och till idag går alla att använda på de nya spegelfria kamerorna med hjälp av adapter. När Canon introducerade EF-systemet 1987 så kunde bara några av FD-superteleobjektiven användas med Eos-kamerorna förutsatt att man skaffade en 1,26 gångers telekonverter.

Men Canon gjorde ett undantag för FD-fotograferna. Många modefotografer fortsatte använda proffskameran Canon new F-1 efter att Eos-systemet introducerades. De såg med avund på det nyutvecklade objektivet EF 200/1,8L USM. Efterfrågan var så stor att Canon utvecklade ett FD 200/1,8L. 

Tyvärr går det inte att använda de nya RF-objektiven på Eos-hus med EF-fattning. Men om efterfrågan är tillräckligt stor så kanske kan någon teknik som utvecklas för RF-objektiven resultera i något nytt EF-objektiv.

På Canons webbmuseum kan du se alla Canon-objektiv som producerats.



Publicerad 2020-01-09.

20 Kommentarer

Tonyeagle 2020-01-09 23:35  
Och där gick den mångåriga drömmen (och garanterade storsäljaren) om ett 400/5,6 IS i kras (det sprack som ett byxarsel!) Då får man hoppas (kanske i 15 år till) på en croppad snabb spegelös med IBIS så man kan använda sitt 400:a med bildstabilisering (Vägrar sälja det bästa 400/5,6 som tillverkats även om jag inte använder det numera pga brist på bildstab.)
Svar från froderberg 2020-01-09 23:52
Jag skulle tro att Canon anser att EF 100-400/4,5-5,6L IS II är efterträdaren till 400/5,6L.
PMD 2020-01-10 00:15
Ja, och framförallt version II.

Finns det något jämförande test av Canon EF 400mm f/5.6L USM och EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM nånstans? The Digital Picture har sitt jämförelseverktyg men jag tycker att det är lite ojämnt i kvalitet.
Tonyeagle 2020-01-10 00:16
Jag tror det också. Synd att den är så mycket tyngre (Har själv haft den och den är ungefär 35% tyngre vilket är lite synd om man vill ha en lätt kombo.)
PMD 2020-01-10 00:17
@Tony: det kanske kommer ett sådant objektiv i RF-fattning?

Eller en RF-kamera med IBIS i framtiden, men varför med mindre sensor?
PMD 2020-01-10 00:20
@Tony: Tyngre är förvisso tråkigare. Jag funderande länge för många år sen om jag skulle köpa 400/5.6 eller 100-400/4.5-5.6 (version I) och kom till slut fram till att om jag inte kan hålla kamera+objektiv stadigt så skulle det inte hjälpa att 400/5.6 är skarpare.
Tonyeagle 2020-01-10 00:40
Var väl så jag själv funderade då jag lade 400/5,6 på hyllan. Har dock behållet den, och nu med tanke på att canon kanske kommer med ett hus med IBIS så lär jag väl behålla den ett tag till (på hyllan eftersom den blivit ersatt av 300 PF+1,4x med nikon d500)
Jan Olof Härnström 2020-01-10 07:58
Med supertelen är väl optisk stabilisering att föredra framför antiskak i sensorn.
Krille 2020-01-10 09:26
Per Danielsson: Du kan ju jämföra MTF-kurvorna på Objektivtest.se.

Canon EF 400 mm f/5,6 L USM: https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-400-mm-f56-l-usm-test/

Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6 L IS II USM: https://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-100-400-mm-f45-56-l-is-ii-usm-test/

Zoomen är lika skarp som det fasta 400 mm telet.
PMD 2020-01-10 13:02
Tack! (Jag borde ha kommit ihåg att leta där själv. :-)

Zoomen ser ut att vara aningen bättre, t.o.m, om jag har tolkat kurvorna rätt.
Cygni 2020-01-11 14:03
Eller både och som Olympus har. Deras 300mm har IS som jobbar ihop med IBIS i kamerahuset. Helt jäkla fenomenalt!

Canon borde kunna göra något liknande tycker man.
Flash Gordon 2020-01-13 17:10
För Canon får jag leva med att de inte har mer än IS. Vilket skiljer mycket mellan olika objektiv.
MedFuji X-H1 har jag tillgång till väldigt bra IBIS som jobbar ihop med OIS i objektiven. Jag kan ta skarpa bilder i dåligt ljus med den kameran på 1/30 med 100-400 som motsvarar ett 600 mm.
Med mitt Canon 100-400 finns det inte chans att göra det.
Fast att byta det till en version 3 kostar cirka 25 00 kronor. Det gamla får duga. Använder inte det objektivet särskilt ofta. Och behöver jag den brännvidden väljer jag istället Fuji.
Jan Olof Härnström 2020-01-10 08:04  
- Canon kommer inte att utveckla att fler EF-objektiv, såvida inte marknaden kräver det.

Och vad skulle det vara?
Det är väl i stort sett ristat i sten att det inte kommer några nyutvecklade EF/EF-S objektiv.
Bokeh 2020-01-10 09:31  
Det var väl väntat, har Nikon slutat utveckla sina F gluggar också?
Jonathan Björklund 2020-01-10 23:31
Dem släppte en ny F-glugg för ett par dagar sen.... 120-300 f/2.8
Flash Gordon 2020-01-11 17:07  
Det skulle vara intressant att veta vad som det pratas om i styrelserummen.
Objektiv som brukade kosta 10 000 kr kostar nu 20 000 eller mer. Jo de är visserligen bättre och det beror på datakapacitet och inte på kostnaden för att producera dem.
Allt handlar om man vill hålla uppe vinsten.
Det kommer leda till att vi som användare kommer uppgradera allt mer sällan.
Detta är en en spiral som leder åt fel håll.
Svar från froderberg 2020-01-11 17:45
När jag pratade med Nikons produktstrateg för objektiv i några timmar så återkom han ständigt till hur lång tid ”return of investment” tar. Vissa objektiv måste de ha för att ha ett komplett system, men i övrigt så försöker de satsa på objektiven som snabbt ger tillbaka pengarna och börjar gå med vinst.
Jan Olof Härnström 2020-01-11 19:29
Ja, det svider att RF-objektiven är så dyra i jämförelse.
De behöver säkert sälja hus nu till att börja med och RP-huset eller ett RP-kit är förhållandevis billigt.
RF 24-105 har ett rimligt pris tycker jag. Den är bättre än motsvarande EF.
bach7617 2020-01-12 08:50
Men tänk vad många fina EF objektiv som kommer finnas på andrahandsmarknaden om några år...
Någonstans betyder det väl att Canon känner att kvaliteten på RF är bättre och att en storskalig satsning med större volymer kan göra priset mer konkurrenskraftigt?
Flash Gordon 2020-01-12 14:33
Det finns rykten om att det kommer en 5D MKV. Canon säljer ju fortfarande fler dSLR kameror än spegellösa. I iallafall enligt den statistik jag kan komma åt.

Objektiven tillverkas väl i batcher så Canon har nog lager nog för en god tid framöver.
Bussmicke 2020-01-14 05:03  
Hoppas verkligen inte att EF-M läggs ned också?!?!?!?!?
Svar från froderberg 2020-01-14 10:45
Inga objektivserier läggs ner. Men det kommer inga nya EF-objektiv. EF-M är spegelfritt och Canon släppte nyligen M6 Mark II, så antagligen kommer fler EF-M-objektiv. Mer tveksamt med EF-S.
Bussmicke 2020-01-15 15:13  
Å där gick drömmen i kras om ett nytt EF 28-300 L med zoomning som 100-400 II L och inte skjutzoom...

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar