Prylnytt
Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport.
Från och med januari 2018 kommer yrkesfotografer i Sverige, Danmark, Finland och Norge ha möjligheten att ansöka om medlemskap och ta del av tjänsterna. I april införs programmet i Frankrike, Italien och Belgien.
För att bli medlem måste man äga två kamerahus, varav minst ett grupp A-kamerahus. Dessutom behöver man äga tre av objektiven på den här listan. Utöver detta måste man kunna bevisa att man har ett fotoföretag eller är anställd fotograf.
Bland tjänsterna ingår sensorrengöring och kontroll av firmware vid två tillfällen per år. Man kan också få låna en backupkamera när man har en kamera på service. Som medlem får man också tillgång till Sonys helpdesk via telefon. Sony bjuder också på frakten när man skickar in prylar på reparation.
För närvarande är Sony Imaging Pro Support kostnadsfritt. Ansök här (längst ned på sidan).
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det finns istället mycket som tyder på att antalet fotografer ökar. I en branschutredning som nyligen gjorts så kom man fram till att antalet porträttfotografer dubblerats på 10 år. Det som hänt är att marknaden fyllts med en mängd semiproffs utan egen fotoateljé som tar bröllops- och familjeporträtt vid sidan om en annan anställning.
Räknar vi sedan in videomarknaden (främst A7S-modellerna) så finns det definitivt en ökad marknad. Jag hörde av chefen på Scandinavian Photo i Malmö att antalet videoproduktionsbolag i deras region ökat med flera hundra procent på några år till cirka 700 st.
Sen är ju inte proffskravet särskilt högt ställt. Det verkar räcka med att ha en enskild firma, två kamerahus och tre lite bättre objektiv.
Bra att Nikon och Canon får konkurrens om yrkesfotograferna.
Visst fins det olika typer och nischer inom fotokonsten, där kamera typer som Sony har kan passa bra, A9 kan nog få till några sportbilder också på någon idrottsarena.
Bra att service möjligheter utvecklas i alla fall och lite konkurrens är aldrig fel för oss konsumenter.
Ingen av mina spegellösa har haft minsta tillstymmelse till problem med vare sig AF eller något annat som behövt åtgärdas på verkstad och hittills har jag haft fyra sådan. Det värsta som hänt är väl att ögonmusslorna på NEX 7 och A6300 har ramlat av och försvunnit men jag kan inte säga att jag saknar dem för de var av rätt usel konstruktion som mest var till problem.
De kanske inte alls får särskilt mycket att göra faktiskt och hur tjänar man pengar då?? Hyra ut grejor kanske?
Gäller inte heller bara kamerahus (som faktiskt kan gå sönder, inklusive spegellösa), utan även objektiv.
Jo, sådana kan också gå sönder, speciellt "i stridens hetta" som är lite brutalare i yrkesvärlden, än för oss amatörer som nog ofta kanske är lite "snällare" mot vår utrustning.