Annons

Proffsfoto

Artiklar > Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus.

Beteckningen "G2" indikerar att objektivet tillhör Tamrons nya moderniserade objektivprogram. Objektivet har blivit vädertätat och Tamron uppger att alla rörliga delar i det nya objektivet har förbättrats, bland annat har zoommekanismen fått ökad följsamhet och precision.

Motljusskyddet har fått en ny låsmekanism som gör det enklare och snabbare att skruva på, och minskar risken för oönskad vinjettering på grund av felmontering.

Oavsett om objektivet har fattning för Canon eller Nikons så har G2-versionen snabb elektromagnetisk bländarstyrning istället för mekanisk, vilket uppskattas både vid actionfotografering och videoinspelning.

För att kunna förbättra autofokushastighet och öka effektiviteten hos bildstabiliseringen så har objektivet utrustats med två microprocessorer. Den ena ansvarar för autofokusen och den andra är kan koncentrera sig på bildstabiliseringen, som når upp till 5 stegs dämpning av skakningsoskärpa.

Liksom andra nya SP-objektiv har Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 metallskal och en aluminiumring nära bajonetten. Ett antal gummipackningar gör objektivet mer motståndskraftigt mot damm och väta. Frontlinsen har flourbehandlats för att bättre motstå fett, smuts och repor.

Den optiska kontruktionen består av 17 linselement i 12 grupper. Här ingår tre linselement av XR-glas, två av LD-glas och fyra asfäriskt formade, som tillsammans förhindrar uppkomsten av kromatisk aberration.

Objektivets autofokus kan finjusteras med tillbehöret Tap-in Console.

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 börjar levereras i augusti. Det rekommenderade priset är 13 995 kronor.


Publicerad 2017-06-30.

22 Kommentarer

Hans Österlind 2017-06-30 11:00  
Jag undrar om det korta vridavståndet mellan 24-35 på zoomringen har negativ inverkan på hanteringen? Det är just i den delen av zoomområdet som bildvinkeln ändras mest per millimeter och vridning av zoomringen räknat. Detta är iaf störande på min 18-70 men mindre på 16-85. Kan vara viktigt eftersom jag funderar på byte från dx till fx lite smått nu när begpriserna på fx kommer närmare min budget.
Jan Rönnlund 2017-06-30 11:37  
Sådär ja.
Intressant i massor.
Hade först fundering på att köpa Nikon original men kanske dags för att vara otrogen igen då.
Rimligt pris och mycket för pengarna.

Den kom i rätt tid denna gång.
Cambo 2017-06-30 16:03  
Sigmas kommande väger ett hekto mer men det blir intressant att se övriga jämförelser och tester. Priset blir ungefär detsamma.
lonian 2017-06-30 23:23  
Tråkigt på vikten.
Undrar vad en 24-70 F4 skulle kunna väga.
PMD 2017-06-30 23:35
unoengborg 2017-07-01 06:50
Ja, eller knappa kilot (som det står i texten). Ganska normalt för den här typen av optik.
Orky 2017-07-01 07:20
Uno, var står det att ett 24-70/4 skulle väga knappa kilot? Jag hittar att Tamrons 24-70/4 kommer att väga cirka 900 gram men jag hittar inte stycket om vad ett motsvarande objektiv med bländare fyra skulle väga.
Svar från froderberg 2017-07-01 10:09
Canons EF 24-70/4 väger 600 gram, så däromkring torde en Tamron 24-70/4 också hamna på.
PMD 2017-07-01 10:59
Ja, jag länkade till ett test av det objektivet i mitt inlägg ovan, men numera ser man ju inte att det finns en länk i texter.
unoengborg 2017-07-01 13:32
Ah såg inte att han beskrev 4 varianten, och i så fall var nog inte gissningen så dålig
alf109 2017-07-01 17:30  
Magnus, eller någon annan: Vet ni varför man gick ifrån de tidigare vanliga 28-70 till 24-70? Det verkar som att just dessa 4 mm gör det mycket svårare att göra optiken skarp vid alla brännvidder. Kommer ihåg Nikons 28-70/2,8 och debatten om just detta när de gick över till 24-70/2,8.

Själv skulle jag verkligen vilja ha en bra normalzoom som man inte behövde blända ned och gärna med ett format och en vikt mindre än en småbil.
Svar från froderberg 2017-07-01 17:40
Jag kan bara spekulera. 24 har länge varit en etablerad brännvidd bland pressfotografer. Att öka i teleändan är inte så viktigt eftersom många fotografer även har en telezoom. För mig finns det sällan anledning att skruva på något vidvinkligare än 24 mm, så 24-70 + 70-200 är en utmärkt kombo för mig.

Canon hade tidigare en 28-80/2,8-4L, men flytande maxbländare är inte så populärt på proffsobjektiv, så de utvecklade en 28-70/2,8. Nästa steg blev 24-70/2,8. Antagligen spelade tanken att kombinera med 70-200 i valet, men också att kunna behålla f/2,8 över hela området samt att Canon tidigare hade APS-H-sensorer (1,26x) på sina digitala proffskameror. 24-70/2,8 kom just när Canon gick från analogt till digitalt.

Canon har lyckats bra med kantskärpan i sin senaste 24-70/2,8. Nikon har förbättrat sig i sin senaste version, men är inte riktigt lika bra som Canon, om jag kommer ihåg rätt.

Tamron 28-75/2,8 är skarpt utan att vara tungt. Dessutom är det billigt. Kompromissen är att objektivet är plastigt, har långsam AF samt att kraftig distorsion och vinjettering.
Krille 2017-07-01 21:37
Dagens 24-70/2.8 zoomar är skarpare än 28-70/2.8 zoomarna som både Canon och Nikon erbjöd strax innan digialfotograferandet tog fart. Så jag tycker inte att det finns särskilt mycket att sakna, möjligen den lägre vikten som dessa kortare zoomar hade. Men som Magnus skriver så kan man i så fall välja det utmärkta Tamron 28-75/2.8.
alf109 2017-07-01 23:57
Om man går in på photozone och kollar är det ganska uppenbart att Nikons 28-70/2,8 är skarpare framför allt i kanterna än även den senaste Nikon 24-70/2,8 och även vad det verkar än Canons motsvarighet. Min misstanke är att det är betydligt svårare att gå ned till 24 mm och jag kommer ihåg att det var ganska mycket missnöje när Nikon kom med sin första 24-70/2,8 där många sa och skrev att den tidigare 28-70/2,8 var betydligt bättre.

Visst jag kan förstå att framför allt pressfotografer vill ha 24 mm (även om jag inte förstår varför, de flesta har väl även en 16-35 eller motsvarande?) men jag tror att man offrade en hel del för att få de extra 4 mm.
Krille 2017-07-02 00:25
Nu har jag inte kollat på Photozone men jämför du samma brännvidd eller 24 mm med 28 mm? Jag har testat både den nyaste Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR och den gamla Nikon 28-70mm f/2.8 och det finns inte på kartan att den gamla gluggen skulle vara i närheten av hur den nya presterar. Att det är svårare att bygga en ljusstark normalzoom med 24 mm brännvidd istället för 28 mm står utom tvivel men det skiljer väldigt många år mellan de här båda konstruktionerna.

Nikons nya 24-70mm f/2.8 är det bästa jag någonsin testat. Och jag har plöjt igenom en hel del objektiv under mina år på tidningen FOTO och även efteråt.
alf109 2017-07-02 00:40
Du menar alltså att photozone har fel när det gäller dessa gluggar?
Kan du hänvisa till några seriösa tester där man ser MTF-kurvorna för respektive gluggar vid olika brännvidder?

Märk väl: Jag säger inte att du har fel, men det blir väldigt ofta tyckande om sådant här och anhängarna av det ena eller andra brukar ofta låta lite som religiösa fanatiker där vad man vill blir mer sant än vad man objektivt kan visa.

Jag hoppas att du kommer ihåg debatten som var när nikon bytte ut sin 28-70 mot 24-70? Och visst har optikutvecklingen gått framåt en del, men hur man skall bygga optik har man vetat i minst 100 år, det är samma lagar som gäller idag även fast tillverknings och beräkningsmetoderna gått framåt.
Krille 2017-07-02 01:00
Du kommer att kunna se MTF-kurvor av Nikon AF-S 24-70mm f/2.8 E ED VR om någon vecka, på Objektivtest.se. Den gamla 28-70/2.8 har vi inte publicerat där ännu och möjligen blir det heller aldrig av eftersom det finns så många andra nyare och mer spännande gluggar att lägga tid på. Men du hittar säkert testet i tidningen FOTO, komplett med MTF-kurvor, om du jagar gamla nummer på biblioteket.
Beträffande objektivtillverkning så går det inte att jämföra dagens beräkningsmetoder, slipningar och tekniker med vad som användes för flera decennier sedan. Det har faktiskt hänt mycket på det området. Moderna objektiv är överlag betydligt bättre än gluggar som tillverkades så nyligen som för bara 20 år sedan. Det är den digitala utvecklingen som har tvingat fram mer avancerade optiska konstruktioner. Förbättrade datorsimuleringar, nya glassorter och sätt att tillverka bland annat asfäriska linser har gjort det möjligt att reducera bildfel och öka skärpa, kontrast och upplösning långt över vad man förr trodde var möjligt, särskilt med svåra objektiv som ljusstarka vidvinklar och zoomar.
Hans Österlind 2017-07-02 08:05
Det vore roligt att höra vad ni har att säga om det som sägs i den här artikeln.
https://www.lensrentals.com/blog/2017/02/things-you-didnt-want-to-know-about-zoom-lenses/
Krille 2017-07-02 10:10
Vad som sägs i den artikeln är helt korrekt och samtidigt inget nytt. Zoomobjektiv svårare att korrigera och få skarpa ända ut i kanter och hörn än fasta brännvidder och har större exemplarvariation. Men dagens zoomar är påtagligt mycket bättre än deras äldre motsvarigheter.
Hans Österlind 2017-07-02 11:28
Ja precis. Frågan som poppar upp är ju är om exemplarvariationen är större än prestandaskillnaderna på olika objektiv om man nu skulle ta extremfallen mellan två jämförda gluggar. Jag menar, kan ett väl och lyckosamt sammansatt 18-55/16-85 konkurrera med ett måndagsexemplar av ett 24-70? Självklart då på överlappande bländare och brännvidder, eller är det helt osannolikt?
Krille 2017-07-02 15:08
Extremt osannolikt. Tillverkarna har egna kontroller av sina dyrare objektiv och exemplarvariationen är inte alls så stor som somliga tycks tro.
Grevture 2017-07-02 16:52
Alf: Jag kan tyvärr inte bidra med MTF-kurvor, men jag håller helt med Christian: jag använde själv gamla AF-S 28-70 och kör sedan många år med första generationens AF-S 24-70. Visst var gamla 28-70 ett bra objektiv - för sin tid. Men för mig känns det obegripligt att 28-70 skulle kunna upplevas som bättre än den 24-70 som ersatte den - den generella skärpan upplever jag generellt rätt likartad, medan motljusegenskaperna, kontrasten, oskärpeteckningen, närgränsen, och skärpan nära närgränsen, de kromatiska felen och fokushastigheten alla är tydligt bättre. För att sedan inte tala om vi jämför den nya AF-S 24-70 (som jag testade för FS när den dök upp).

Läs gärna vad Björn Rörslett skrev om objektiven, han gillade verkligen 28-70:
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS28-70ED
men tycker ännu bättre om den 24-70 som ersatte den
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AFS24-70FX

Att både Canon och Nikon för många år sedan växlade från 28-70 till 24-70 beror nog först och främst på starka önskemål från många av kunderna. Området 24-28 gör objektivet mer mångsidigt, i synnerhet i trånga utrymmen. Tidpunkten när det skedde var nog när tekniken gjorde de möjligt att få till en 24-70 som presterade minst lika bra som de tidigare 28-70-objektiven gjort.

Vill du komma ned i storlek och vikt får du nog leva med lite mindre maxbländare - där vore de ju trevligt med en 24-70/4 för Nikon så som Canon har - eller leva med mindre ljusinsamling genom att gå ned i sensorstorlek.
PMD 2017-07-02 19:30
Eller stå ut med variabel ljusstyrka. Nikon har ett 24-85/3.5-4.5 som är helt OK.
snap01 2017-07-05 08:54
Det är en budget zoom som inte lirar i samma liga som denna som ska konkurrera med nikons egna PRO zoom 24-70. Jag funderar mer på att köpa sigmas nya 24-70 art o med tanke på hur bra sigmas art optik är så kommer säkert den bli riktigt bra. Kan vara intressant o se test mellan sigma o tamron versioner.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar