Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon satsar på ljusstyrka

Nikon satsar på ljusstyrka

Nikon presenterar ett nytt kort porträttele för proffsen, Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED, och låter  gamla Nikkor AF 105 mm f/2 DC gå i pension.

Nikon har två äldre porträttelen för proffsbruk, AF 105 mm f/2 DC och AF 135 mm f/2 DC. Bägge introducerades i början av 90-talet  och har den gamla långsamma och högljudda skruvfokuseringen där det är omständligt att byta mellan autofokus och manuell fokus. I synnerhet 105 mm-objektivet har dock varit omtyckt. Det är skarpt, det ger en trevlig bildvinkel och det kan ge ett mycket tunt skärpedjup med mycket snygg oskärpa som dessutom kan mjukas upp en aning ytterligare med DC-funktionen.

Men nu kommer alltså en ny variant,  AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED. DC-funktionen är borta, men i gengäld har objektivet fått ett steg större maxbländare. Vikten har ökat med tre hekto och det nya objektivet väger strax under kilot.

AF-S Nikkor 105 mm f/1,4E ED är uppbyggt av 14 linselement i 9 grupper, varav 3 i ED-glas plus att några element har nanocoating som dämpar interna reflexer och frontlinsen har fukt- och smutsavvisande fluorbeläggning. Bländaren har nio lameller och är elektroniskt styrd Filterdiametern är 82 mm.

Exempelbilder från Nikon på objektivets bokeh.

Målgruppen är enligt Nikon i första hand yrkesfotografer som arbetar med saker som porträtt och mode. Tanken är att objektivet skall ge både mer och snyggare oskärpeteckning än AF-S 85/1,4. När Nikon beskriver objektivet pratar de om hur tredimensionella motiv återges, om hur övergången från fokus till ofokuserat ser ut. Sådant här kan låta flummigt, men det är sådant som porträttfotografer är noga med när de väljer objektiv. Till karaktären skall det nya objektivet vara likt AF-S 58 mm f/1,4G som introducerades för några år sedan. Lyckas det med det så kan det nog bli omtyckt.

Nikon har senaste åren moderniserat sin uppsättning av fasta ljusstarka proffsobjektiv: AF-S 24/1,4, AF-S 24/1,4, AF-S 58/1,4 och AF-S 85/1,4 är alla relativt moderna. Nu har alltså den gruppen fått en ny medlem som i alla fall minskar "gapet" mellan AF-S 85/1,4 och AF-S 200/2 som bägge är uppskattade av dem som vill ta porträtt där bakgrunden försvinner i en mjuk oskärpa. För den som kör med APS-C-kameror blir det nya objektivet i alla fall lite av en motsvarighet till 200/2 på småbild (fullformat).

Foto: Nikon

Men förmodligen kommer objektivet i huvudsak användas på småbildskameror där det blir ett längre alternativ till 85/1,4. Vi misstänker att bröllopsfotografer är en grupp som blir nyfikna. Priset är högt, men jämför du med ett AF-S 200 mm f/2 som också är vanligt i sådana kretsar så framstår nya 105 mm f/1,4 som litet, lätt och inte alls dyrt.

Objektivet börjar säljas 25 augusti, introduktionspriset i Sverige ligger på 23 790 kronor inklusive moms.

Nikon berättar dessutom att de nu i mitten av juli passerade nivån 100 miljoner tillverkade Nikkor-objektiv.


Publicerad 2016-07-27.

21 Kommentarer

ztenlund 2016-07-27 09:57  
Har du läst på sniskan på listan över objektiv Photosyntesis? :) AF 105/2D DC kom 1993. AF 135/2 DC kom 1990 och fick några år senare D-funktion. Däremot finns det enligt den sidan ett hopp i serienumren 2006.

Som ersättare betraktat är det ju lite magstarkt prismässigt. Det är ju dubbelt så dyrt... I och för sig en inte okänd trend, men det hjälper inte mig som helst skulle vilja ha något som liknar 85/1,8:orna, fast 105 mm. Canon har ett som jag aldrig sett någon skriva om, så jag vet inte hur det är, men uppenbarligen går det i alla fall. Förmodligen för udda eftersom alla rusar efter 85 mm, men jag tycker att 105 mm stämmer bättre i 3:2-format.
unoengborg 2016-07-27 12:12
Om du vill ha bra bokeh med lite längre brännvidd till lågt pris försök hitta en begagnad Nikon 70-200/2.8.
Nackdelen är att den skrämmer livet ur folk som inte är vana vid att bli fotograferade. Den är ju inte direkt liten
skurken 2016-07-27 14:16
Jag tycker att 105/2.8 Micro-Nikkor är ett utmärkt porträttobjektiv med den extra bonuseffekten att man kan ta detaljbilder av ett ansikte, tex ett öga eller liknande. Mycket skarpt och med VR!
Svar från Grevture 2016-07-27 14:29
Martin S: Det retfulla är att jag från början skrev att de bägge DC-objektiven var "runt 25 år gamla", men fick sedan för mig att stoppa in årtal och som du misstänkte läste jag slarvigt i objektivlistan och tänkte uppenbarligen inte riktigt på vad jag skrev... :-)
Svar från Grevture 2016-07-27 14:33
Mikael: Makro-105:an är ett användbart porträttobjektiv, men det har definitivt inte samma känsla i bilderna som en 105/2 DC (eller för den delen den ännu äldre Ai/Ais 105/2,5). Makroobjektiv har ofta rejält med upplösning (vilket naturligt är en hög prioritet för dem), medan porträttobjektiv är annorlunda prioriterade och där man lagt mycket krut på saker som oskärpeteckning och övergångar mellan skärpa och oskärpa.
ztenlund 2016-07-29 09:52
Uno: Visst fungerar det, men jag har en 70-200/4 för att hålla ned vikten till en rimlig nivå. 2,8:an är i tyngsta laget att bära med sig spontant tycker jag och en 105/2 DC kostar ju faktiskt mindre begagnad (när man väl hittar en). Visst, man kan ju ha båda två, men lite disciplin på prylnörden bör jag nog hålla. :)
skurken 2016-07-29 15:36
Jag har aldrig testat 105/2.0 DC eller 135:an men hyser inga tvivel på att du har rätt där Martin Agfors. Däremot har jag en 85/1.8G som är riktigt trevligt, dock hamnar jag titt som tätt i den sitsen att jag inte kommer så nära som jag vill när jag vill ha riktigt tajta utsnitt. Närgränsen är för dålig och jag använder då ofta 105 Makron istället. Vet inte om DC gluggarna hade bättre närgräns? Skulle vara roligt att prova en sådan någon gång!
Svar från Grevture 2016-07-29 16:27
Mikael: Det där är faktiskt ett vanligt irritationsmoment på många 85:or.

Gamla AF 105/2 DC har en närgräns på 0,9 meter, gamla AF 135/2 DC har 1,1 meter.
skurken 2016-07-29 17:38
Lite synd kan man tycka, att man inte kommer med en ny DC version. Visserligen är ju varje ny glugg en kostsam historia och det dröjer säkert innan man når break even. Men porträtt är ju en väldigt populär genré och om man nöjde sig med en 105:a, som ju var den mest populära, så tror jag att det blivit ett eftertraktat objektiv.
Personligen skulle jag hellre köpa ett AF-S 105/2.0 DC än ett AF-S 105/1.4.
Svar från Grevture 2016-07-30 00:49
Mikael: Jag tror själva DC-tekniken överlevt sig själv, dess effekt var ju hur som helst väldigt subtil och idag kan man med största sannolikhet uppnå ännu snyggare oskärpa utan en sådan extra konstruktion. Kort sagt, jag tror ett nykonstruerat AF-S 105/2 DC hade blivit ännu dyrare än det här objektivet, och förmodligen hade inte DC-konstruktionen ens bidragit med så mycket.
rayoflight 2016-07-27 14:14  
Min manuellt fokuserade 1,8/105mm stannar kvar i kameraväskan med kompisen 1,2/50mm. Begagnade stannade kostnaden på ca 4 lakan.. Mycket för de slantarna.
Calle S 2016-07-27 15:46
Man ska ju inte ångra gamla grejer man sålt, men fick jag göra något osålt hade jag gärna behållt min 105/1,8. Storfavorit. Vill gärna ha en ny 105/1,4, men det är en del pengar.
MattiasL 2016-07-27 21:28
Jag har gjort samma misstag som du Calle. 2,0 DC kanske droppar lite i pris nu....
Makten 2016-07-28 20:29
Själv föredrar jag 105/2,5 alla gånger över 105/1,8 då den sistnämnda är komplett värdelös i motljus och dessutom har avsevärt fulare bokeh. Men visst, ibland är det trevligt med den extra ljusstyrkan:-) Vad gäller skärpa är de i stort sett likvärdiga på samma bländare.

Det enda jag kan sakna hos 1,8:an var den oerhörda byggkvaliteten. Bland det bästa jag varit med om, inräknat även moderna Leica och Zeiss.
Calle S 2016-07-29 11:28
Bokeh, skärpesläpp och sådana diskussioner existerade knappt på 80- och tidiga 90-talet när jag använde 105/1,8 som mest:-)
Svar från Grevture 2016-07-29 14:42
Calle: Det var nog ett diskussionsämne då med, men mer i en mindre krets av riktigt petiga fotografer. Bland mellanformatsfotografer (i sig ett mindre urval fotografer) har nog sådana diskussioner alltid varit vanligare.

Man kan nog också lite elakt säga att med tanke på hur mycket bildfenomen som film i sig självt stod för så framstod inte objektivens styrkor och svagheter som lika viktiga på den tiden :-)
lonian 2016-07-28 02:43  
Varför blir det citronformade bokeh bollar mot sidorna av bilden?
Tycker inte personligen det är attraktivt i bilden.
joakim d 2016-07-28 09:00
Det är rätt så vanligt för den här typen av objektiv och är inget val utan en konsekvens av att man projicerar en cirkel (bländaröppningen) på en rektangel (sensorn) och då blir cirkeln utdragen mot kanter och hörn. Så har jag förstått det i alla fall.
Makten 2016-07-28 20:33
Nja, det har inte med projektionen i sig att göra, utan är en konsekvens av att öppningen helt enkelt inte är rund om man tittar in i objektiven från baksidan, med lite vinkel (edit: fast när jag läser ditt svar igen så inser jag att du menar samma sak, så du har rätt!). Det kallas mekanisk vinjettering och beror på att frontlinsen (ingångspupillen) är "lite för liten", enkelt sagt. Tänk dig ett papper med ett cirkulärt hål i. Tänk dig sedan att du lutar pappret. Då får öppningen just denna citronform och det är exakt samma fenomen.
Att göra ett objektiv i den här klassen utan mekanisk vinjettering skulle säkerligen fördubbla storleken, för att inte tala om priset. Det är helt enkelt inte värt det.

I stort sett alla objektiv över ~50 mm brännvidd på småbildsformatet, beter sig på detta vis i någon mån. Det minskar med ökad brännvidd och/eller lägre ljusstyrka, eftersom infallsvinkeln mot sensorn då inte kommer att "klippa av" bländaröppningen på samma sätt mot hörnen.
Under 50 mm krävs på spegelreflexkameror en ickesymmetrisk konstruktion som gör att bokehn ser ganska annorlunda ut. Där får man istället andra konstiga former hos oskärpecirklarna utåt hörnen, som oftast är ännu fulare.
Svar från Grevture 2016-07-29 12:39
Hej Martin!

Jag hoppades att du skulle kommentera det där. Jag var själv på väg att skriva att det nog ofta ser ut så med ljusstarka teleobjektiv, men var inte riktigt säker på orsakssambanden där :-)

Jag minns att min gamla 135/2,0 DC gav liknande citronformig oskärpa, men jag tror däremot inte 200/2 har så mycket av det - men där har de ju tagit till rejält med dimensionerna (med åtföljande vikt och prislapp) så där är väl den mekaniska vinjetteringen inte så märkbar.
lonian 2016-07-29 16:33
Klipps det av om man använder en crop sensor kamera eller förflyttas de bara närmre mitten då?
Svar från Grevture 2016-07-29 16:57
Att använda en mindre sensor innebär att saker i den projicerade bilden som hamnar utanför sensorn inte kommer med - de klipps bort. Vilket gör att man ofta upplever mindre problem med fallande kant-/hörskärpa, vinjettering m m. Generellt sett: sensorn kan inte påverka hur ljuset färdas igenom objektivet eller hur det projiceras bakåt. Den bara fångar upp det som den träffas av.
Makten 2016-07-30 21:20
Martin A: Att 200/2 inte ger så mycket mekanisk vinjettering beror nog främst på att bildvinkeln är såpass snäv, inte att man så att säga "tagit i mer" för att minska problemet. Fördubblar man brännvidden med samma ingångspupill så får man som du vet en fjärdedel av ljusstyrkan (2 steg). Samtidigt halverar man bildvinkeln, och om objektivet är någorlunda symmetriskt, även vinkeln som ljuset lämnar bländaröppningen med.

Man bör få samma mekaniska vinjettering om man helt sonika skalar upp objektivet, vilket i 200:ans fall ju hade medfört ljusstyrka f/1,4. Men ljusstyrkan är nu ett steg lägre och därför blir vinjetteringen motsvarande ett steg mindre, minst. Sen tillkommer förstoringsgraden som torde kapa ytterligare ett steg eftersom man "beskär" genom en bildcirkel som är mindre i förhållande till brännvidden. Så förmodligen är skillnaden ungefär två steg i praktiken.

Det är för övrigt samma fenomen som gör att bokehn blir snyggare vid ett visst skärpedjup och bildvinkel, ju större film- eller sensorformatet är.
Damm på sensorn 2016-07-28 08:33  
Vart ligger nöjet med skarpt öga och suddig näsa?
joakim d 2016-07-28 09:02
Som fotograf är det bättre att ha ett skarpt öga och en suddig näsa än tvärtom :)
Svar från Grevture 2016-07-28 09:31
Ibland vill man faktiskt av olika skäl ha så tunt skärpedjup. Det är en möjlighet många porträttfotografer uppskattar att så att säga ha i verktygslådan de gånger det bidrar med något. Exempelbilden är nog mer tagen för att vara illustrativ än att det skulle behövas så tunt skärpedjup i just det fallet.
bebi 2016-07-31 08:31  
105 DC/2,0 är mycket objektiv för pengarna och den har en säker plats i laget tillsammans med 200/2 och 50/1,2 känner jag mig säker vad det gäller mjuk fin oskärpa i de flesta situationer.
Auto fokus är ingen prio för min del då jag nästan alltid kör manuellt men visst suger det när man läser om denna nya lins som förmodligen är snäppet bättre på de flesta punkter.
Min gissning är att prislappen för ett begagnat 105 DC kommer att gå upp en aning nu när man får upp ögonen för fördelarna mot tex ett micro 105 och att tillverkningen läggs ner.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar