Ljus
Lite tankar om vad som är viktigt att tänka på vid foto-
grafering för att vi skall bli så nöjda som möjligt med våra bilder vi fotograferar.
När man är intresserad av någonting i själ och hjärta så är det mycket lättare att få fram det i bild. Exempelvis tas dem bästa jaktbilderna av hängivna fotografer med intresse för jakt. Likaså tas dem bästa bilderna av andra äventyr av hängivna special-
intresserade fotografer. Det kan därför vara lämpligt med några goda fotoråd för oss som vill börja fotografera våra egna äventyr.
Kameran
Visst går det att ta mycket bra bilder med enkla kameror. Men det är att föredra att använda systemkamera. I takt med att man blir mer och mer erfaren att ta bilder så begränsas man ej av att inte kunna förverkliga sina bildideer med en systemkamera.
Vilket filmformat man väljer på sin utrustning är ett personligt val. Själv föredrar jag med många andra småbildsformatet med 135 film. Det är mycket lätthanterligt att ta med sig ut på äventyr. Min vän Sune har nyligen när detta skrivs gått över till mellanformat. Men som sagt det är upp till var och en vad man väljer.
När det gäller objektiv till småbildsformatet är dagens zoomobjektiv mycket bra i prestanda. Ett par zoomobjektiv till kameran kan t ex vara ett på runt 28-80 mm och ett på runt 80-200 mm. Med dessa klarar man så gott som det mesta i bildväg. En blixt kommer också att vara nödvändig i vissa situationer.
När det gäller filter för objektiven bör ett Uv- eller skylightfilter sitta på varje objektiv. Ett par filter till bör införskaffas som är mycket användbara. Dessa är polarisationsfilter, varmtonsfilter 81 A eller B. Det finns filter för specialeffekter,men dessa kanske i många fall oftare förstör mer av bilden en tillför den något bra.
Filmval
Det är att föredra diafilm i valet av film. Förklaringen är den att den ej påverkas av något annat än exponeringen i kameran. När det gäller negativ film som skall kopieras till pappersbilder, kan maskinkopieringen ibland påverka slutresultatet på den färdiga kopian, om motivet skiljer sig från det normala. T ex om motivet är och skall vara mycket mörkt eller ljust. Mitt eget val blir därför diafilm.
Dagens filmer är mycket skarpa oavsett filmkänslighet. Men jag arbetar oftast med låg- och normalkänslig film typ ISO 50 – ISO 100.
Fotograferingen
Tre saker är bra att minnas för att ta en bra bild, dem är följande
1. Vad skall bli ditt
motiv
2. Koncentrera
uppmärksamheten till ditt motiv
3.
Renodla
Den här enkla tre-stegs-metoden är hemligheten för varje lyckad bild som skall fotograferas. Tänk på dessa tre steg varje gång du tittar i kamerasökaren och innan du trycker ner avtryckaren.
Kom ihåg
1. Bestäm i förväg vad som skall vara
motivet i din bild.
2. Organisera bilden för att dra
uppmärksamheten till motivet.
3.
Renodla bilden genom att utesluta det som distraherar bildbetraktarens ögon från ditt motiv.
Använd slutartiderna och bländaren kreativt i ditt bildskapande. Snabba slutartider för att frysa rörelser i motivet eller långa tider för att t ex få ett strömmande vattendrag att likna penselmålat vatten. Bländaren används för att åstadkomma litet eller stort skärpedjup i bilden. Det går att isolera ett motiv mot en oskarp bakgrund med en stor bländaröppning t ex f/4. Eller så kan man få skärpa från förgrund till oändligt med en liten bländare t ex f/16.
Man lär sig mycket av att titta kritiskt på andras bilder och utöka dem tekniska kunskaperna. Låt inte tekniken frälsa dig. Teknik är inte allt i fotograferandet men det är bra att behärska det tekniska så att det sitter i ryggmärgen. Självklart ger en bra kamera bra kvalitet på bilderna om du behärskar tekniken men grunden ligger i ditt sätt att se bilder. Det är genom fotograferandet man utvecklar sin förmåga. Kameran är din sammarbetspartner.Ni skall känna varandra så väl ni två, att ni blir ett tillsammans. Den skall vara din förlängda arm. Du måste veta hur du får de resultat du vill ha.
Hur hittar man motivet
Äventyrsfotografering kan göra en överväldigad av intryck. Man blir exalterad av ljuset, miljön, händelserna hela scenariot. Bilder flyger omkring i ditt huvud av motivmöjligheter. Intrycket förstärks av hörseln, smaken, doften, upplevelsen, och man reagerar med alla dessa sinnen. Du kan inte vänta med att börja fotografera. Kameran åker upp och man är igång att ta bilder.
Men vänta ett tag, varför blev inte mina bilder så bra som jag trodde från detta äventyr?
Problemet är inte vad du såg, man reagerade med alla andra sinnen. Man kan inte uppleva intrycken av smaken, doften, hörseln, upplevelsen, på samma sätt som när man var i händelsernas centrum. Du kan endast se på ett fotografi med ditt visuella intryck. Fotografiet är endast en bit av en filmruta. Helt utan dem andra sinnena som var förknippade med motivet.
Om du vill att en bild skall representera dem intryck av ett äventyr och upplevelser du hade. Så reagera enbart med ditt visuella sinne i kamerasökaren. När du tittar genom kamerasökaren, låtsas att du tittar på en inramad bild fotograferad av någon annan. När man är kapabel att så här isolera och analysera med enbart det visuella intrycket, så kommer dina bilder att överensstämma med dina övriga intryck av äventyrsupplevelserna.
Egen fotostil
Vill du hitta din egen fotostil gör bilderna efter ditt eget huvud och inte efter hur du tror att andra vill ha dem. Våga prioritera motivet. Tänk efter vad du vill berätta med bilden. Var inte rädd för att i viss mån tillrättavisa personer i bild, för att nå fram med ditt budskap i bilden.
Utveckla ditt självförtroende för att inte ge upp för andra fotografers kritik. Bestäm själv om du tycker om dina egna bilder och på vilket sätt du kan göra dem bättre. Den förmåga du utvecklar kan du sedan bruka till att uttrycka hur du själv ser människor, platser, händelser och äventyr.
Våga experimentera. När du hittat din fotostil fortsätt experimentera. Tillåt dig misslyckas någon gång, men glöm ej självkritiken.
Exempel
Att fotografera Raggarlivet och få den rätta bilden, för att känslan för mig skulle sitta kvar från detta äventyr, då filmen blivit framkallad, så är närbilden på killen som kammar sig i raggarbilens backspegel den bilden som krävdes.
Den har allt av tre-stegs-metoden 1 Raggarna är
motivet. 2 Dra
uppmärksamheten till motivet. Han kammar sig i en för övrigt behaglig triangelformad bildkomposition. 3 Bilden är
renodlad från störande element.
Det är inget fel att ha översiktsbilder i en bildserie från ett äventyr. Men lägg ner lika mycket energi även på dessa när det gäller tre-stegs-metoden. I mitt bildexempel här på raggarbilen med allt folk har jag ej lyckats enligt mig.
Text: Björn Möller
Heljestrandsgatan 20 B
633 44 Eskilstuna
Tel: 016-136219
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Du är fantastisk, men det vet du redan :) Och jag älskar den blåa bilen.. Den bilden är underbar :)
/ Emelie Arveheim
Till slut ska man ju inte glömma värdet av ett bra stativ och graduerad gråfilter...
Hur som helst bra initiativ med din artikel.
/David