Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Samyangs nya makrotele

Vi har provat Samyangs nya makrotele

Samyang lanserar ett 100 mm makrotele som kommer i två versioner, för stillbild och för video. Fotosidan har fått prova det nya objektivet.

De båda objektiven delar optisk konstruktion och är manuellt fokuserade, men de är något olika utformade.

Stillbildsversionen har en bred fokusring medan videoversion har tandning för att passa med olika fokuseringshjälpmedel och steglös bländare. För stillbildsversionen anges maxbländare f/2,8 och för videoversionen ljustransmission t/3,2.

Konstruktionen består av 15 linselement i 12 grupper. Minsta bländare är f/32 och filterdiametern är 67 mm. Vikten varierar mellan 710 och 775 gram beroende på fattning.

Närgränsen är 30 centimeter vilket ger en avbildningsskala på 1:1. Det innebär att vid närgränsen så är bildytan lika liten som sensorn.

Objektiven är anpassade för småbildsformatet (36x24 mm), men kan även användas med mindre sensorer. Objektiven säljs med följande fattningar: Canon EF, Canon M, Fujifilm X, Nikon F, Pentax K, Sony A, Sony E, Samsung NX, Four Thirds samt Micro Four Thirds.

I slutet av april börjar objektiven säljas. Det rekommenderade priserna är 5.095 kronor för videoversionen (V-DSLR) och 4.549 kronor för alla stillbildsversioner utom Nikon, som kostar 4.890 kronor.

Fotosidans första intryck

Vi fick låna ett förserie-exemplar av videoversionen under en dag och jämförde mot Canon EF 100 mm f/2,8L IS USM som är ett erkänt bra makroobjektiv. Samyang-objektivet väger omkring 100 gram mer och ger ett betydligt rejälare intryck. Canon-objektivet känns något plastigt medan Samyang-objektivet är byggt i metall.

Fokuseringen går mjukt med lagom motstånd. En jämförelse vid största bländaröppning ger Canon-objektivet ett krispigare skärpeintryck. Även vid ett stags nedbländning kvarstår skillnaderna. Samyang-objektivet har ett något varmare färgåtergivning.

Bilderna är nedan är utsnitt på 449x449 pixlar från en 22 megapixel-bild. Det innebär att skillnaderna i skärpa och detaljåtergivning är svåra att se vid normal användning. Vid makrofotografering är autofokus sällan nödvändigt. Därför kan Samyang vara ett prisvärt alternativ till Canons och Nikons 100 mm makrotelen.


Samyang V-DSLR 100 mm t/3,2 @ t/4


Canon EF 100 mm f/2,8L IS USM @ f/4.



Publicerad 2015-04-02.

15 Kommentarer

horvendile 2015-04-02 09:34  
Samyang gör ofta bra grejer, men det här ska alltså kosta lika mycket som Tamrons nya 90/2,8-makro, som har både autofokus och stabilisering?
Det motiverar ett "hm" tycker jag.
Toni Hermansson 2015-04-02 10:28
Canons 100 2.8 usm kostar också ungefär samma. Håller med om "hm" här. :)
Sten-Åke Sändh 2015-04-02 12:01  
Jag tycker inte det är ett hmm! Jag är tveksam till makroobjektiv med AF. Vad ska man ha det till? Med ett så kort skärpedjup som man ofta använder så funkar AF ändå inte särskilt bra. ... och med AF följer krav på snabb AF och det innebär ofta brant AF-gänga och taskig MF-precision som kompromissresultat.

Jag har ett Tamron 90mm makro av äldre årgång och det är ett jäkla rassel. Taskig brant gänga med dålig precison. Det är ett kompromisspräglat objektiv. Jag har exv. använt det nyligen för repro och irriterat mig på hur taskigt det faktiskt funkar just för att precisionen i fokuseringen är så brant och grovt, ja hackig.

I jämförelse med Samyangs 85mm/1,4 som jag just köpt så är det riktigt rackigt. Jag hade även ett äldre 24-135mm Tamron med precis samma kännetecken och egenskaper vid manuell fokusering så mitt 90mm makro var inget olycksfall i arbetet. Inga mer Tamron för mig i alla fall.

Det som Samyang gjort bra är att de anpassat de manuella objektivens fokusering till kraven på korta skärpedjup fullt ut så precisionen är fantastikt bra i jämförelse med exv. Tamron-objektiven jag har och haft. Den mekaniska kvaliteten är ljusår bättre och kollar ni exv. på DxO:s testresultat med 85:an och Nikon D800E så ser ni att den kombon hamnar på 30 plats i sammanräknad score och det bland över 7000 testade kombon, så Samyang kan verkligen göra prisvärt glas och står bara efter en enda serie objektiv och det är Zeiss Otus som lirar i en liten egen liga.

5000 spänn för det är ju rena klippet och jag kommer köpa ett direkt jag kan och jag vet att det kommer vara skitbra grejor. Det har glunkats om det dubbla priset och det hade varit högt men jag hade inte varit främmande för det heller för så bra tycker jag att 85:an är även om den kostade knappt 3000:-. Jag tycker det är otroligt att koreanerna lyckats lyfta sin kvalitet till dessa nivåer och det är en av de mest intressanta saker som skett på objektivmarknaden de sista åren.

Att de gör modeller till snart sagt varenda fattning av betydelse är ju inte heller fel och det gör ju att vi t.o.m. fått ett bra tillskott objektiv till Sonys FF-fattningar, vilket inte minst är välkommet till E-fattningen och A7-plattformen.
Merlin 2015-04-02 12:30
En fördel med AF kan väl vara att man kan använda objektivet till annat än bara macro? Men jag håller med om att Samyang är riktigt intressant och skön känsla i dom med metall och gedigen byggkvalitet. Ett riktigt bra drag av koreanerna.
Toni Hermansson 2015-04-02 12:52
Jag använder ofta AF på mitt EF 100 2.8 USM, t.ex. vid marknära foto av blommor med live-view, då det kan vara mycket svårt att bedöma fokus manuellt (min kamera saknar vridbar skärm). Även vid icke-makro-motiv är det mycket användbart. Den manuella precisionen är också god. Vad jag menade med mitt lilla "Hm" var att om Samyang erbjuder mindre funktionalitet men för samma peng som alternativen kanske det inte blir så många ex sålda. Är kvaliteten högre än alternativen kan jag dock förstå det.
horvendile 2015-04-02 12:56
Precis som föregående talare är inne på: stabilisering och autofokus ökar väsentligt objektivets användningsområde.

Sedan har jag inget emot Samyang; jag har tidigare haft objektiv från Samyang och varit nöjd. Om någon välgrundat kommer fram till att det här är objektivet för dem så protesterar inte jag. Men jag tror att de med den prissättningen har placerat sig i försäljningsmässig uppförsbacke.
Anders F. Eriksson 2015-04-02 13:55
Om objektivet bara ska användas för makrofotografering kan jag möjligen hålla med om att nyttan med AF inte är så stor, men de flesta moderna makroobjektiv är mycket bra för mycket annat där både AF och stabilisering hjälper till (och stabilisering är inte så dumt för handhållet makro heller).

I övrigt håller jag med om att Samyang gör många fina objektiv nu (undantaget deras spegeltelen som sägs vara riktigt kassa).
PMD 2015-04-02 20:02
Sten-Åke skrev: "Jag är tveksam till makroobjektiv med AF. Vad ska man ha det till?"

Jag använder AF på mitt makroobjektiv när jag fotograferar humlor. Utan AF skulle jag knappast få en enda skarp bild. Med AF får jag en och annan skarp bild.
Sten-Åke Sändh 2015-04-03 00:43
Jag har försökt använda AF vid makrofoto med mitt Tamron 90 makro men det fixar det ofta mycket korta skärpedjupet dåligt. Det jagar oftast och man missar bilder. I det fallet är det smidigare att "gunga in skärpan" med 90 grader uppfälld display utan att vrida på fokusringen om man först gjort en grovinställning.

Det är klart att om man bara ska ha ett 100mm objektiv till allt så får man kompromissa. Det är det jag säger att jag inte vill, för då får jag som med mitt Tamron en betydligt rackigare manuell fokusering än med ett Samyang och det vill jag absolut inte ha för det har jag verkligen lärt mig vid det här laget. Om huvudanvändning däremot är som porträttobjektiv så förstår jag valet helt men inte alls annars.
PMD 2015-04-03 01:36
Den gamla modellen av Tamrons 90mm makro är nog inte framtidens modell varken när det gäller bra manuell fokusering eller träffsäker AF. Den nya versionen tycks vara betydligt bättre.

Mitt Canon 100mm f/2.8L IS USM har riktigt bra manuell fokusering, och handlar det om fotografering av stationära motiv så grovfokuserar jag manuellt och gör som du, dvs "gungar in" fokus.

Dessutom har det autofokus som är användbart ibland, samt bildstabilisering som är användbart i stort sett jämnt.
(Bildstabilisering kan man i och för sig få även med Samyangobjektivet om man har valt rätt kamerahus).

Ett helt manuellt makroobjektiv skulle jag nog inte köpa nytt idag.
tjompen 2015-04-04 01:44
Jag har Tamrons 90 för Pentax och autofokusen sitter som en smäck. Har jag kameran på stativ kör jag live view och manuell fokus. Känner inte igen beskrivningen att det skulle ha dålig precision eller vara hackigt. Till allt annat använder jag AF. Låter en del men träffsäker och snabb på Pentax K-3.
Peter Eskilsson 2015-04-02 12:45  
Sony A? Minsann? Hoppet lever...
Canikopen 2015-04-08 12:22  
Ptja..när kommer någon test av stillbildsverisonen eller kan man utgå ifrån att videoverisonen är identisk förutom ljusstyrkan? Dock att i min värld blir en variant med en annan ljusstyrka ett helt annat objektiv om man nu fotograferar stillbild och vill matcha objektivet mot sitt eget setup. Resultatet kanske blir annorlunda?
Anders F. Eriksson 2015-04-08 12:26
De har samma ljusstyrka och är optiskt identiska. Skillnaden är att i videovärlden anges ljusstyrkan annorlunda.
Canikopen 2015-04-08 12:31  
OK! Tackar för infon!

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar