Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: Samyang AF 85/1,4 FE

Test: Samyang AF 85/1,4 FE

Bra skärpa på avstånd. Samyang AF 85 mm f/1,4 FE är imponerande skarpt redan vid maxbländaren. Till skillnad från många äldre porträttobjektiv så är skärpan dessutom mycket bra även på långa avstånd, som i den här gryningsbilden över Stockholm. I relativt svagt ljus som på bilden är en maxbländare på f/1,4 hjälpsamt även för stadslandskapsfoto. Bilddata: Samyang AF 85 mm f/1,4 FE vid f/1,4, 1/400 sek, ISO 400, Sony A7 III

 
Plus

Samyang bygger upp ett riktigt intressant utbud med autofokusobjektiv för Sonys spegelfria kameror. Vi har testat ett av de senaste: AF 85 mm f/1,4 FE.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2019-11-12.

11 Kommentarer

Flash Gordon 2019-11-12 12:45  
Nu är jag inte Sony användare. Fast vad jag ser är att Sony verkar köra samma strategi som de som säljer skrivare. Det vill säga att sälja första hårdvaran ganska billigt och sedan räkna med att tjäna pengar på allt kunden köper senare. Detta är en gammal strategi och gäller även för skogsmaskiner för att ta en extrem.
En Canon EF 85/1,4 IS som är en av de bästa porträttobjektiv som går att köpa kostar 16 000 kr. Sony vill för sina jämförbara alternativ ha betydligt mer.
Tycker det är suveränt att Sony nu får seriösa utmanare som ger Sony användare alternativ till Sonys mjölkande av marknaden.
Astroscapist 2019-11-12 14:31
Du får ta och jämföra rätt här nu.
Exempel: Sony tar 29kkr för 70-200 som Canon tar 33kkr
Deras 24-70 kostar hos Canon 28kkr och Sony 25kkr
Källa: Cyberphoto
Svar från Grevture 2019-11-12 15:52
Mats: Jag skulle nog säga att alla systemkameratillverkarna numera jobbar efter ungefär samma strategi ... Finns det någon som inte försöker "mjölka" marknaden?

Och vilka modeller i Sonys kamerautbud är det som (jämfört med andra märken) faller i kategorin "ganska billigt"? :-)

Jag skulle rent generellt hävda att alla priser (på kameror, objektiv och tillbehör) gått upp en hel del senaste 5-6 åren, det efter att ha legat stilla väldigt länge före dess. Och att i stort sett alla kameratillverkare, inklusive Sigma och Tamron, gått in för att sälja färre men dyrare objektiv.

Samyang är ju ett av få undantag från ovanstående, och det gäller nog oavsett vilket kameramärke man kombinerar dem med :-)
Flash Gordon 2019-11-12 16:57
Får erkänna mitt misstag. Sitter full investerad med både Canon och Fuji objektiv. Har bara köpt ett 85/14 IS och ett Tamron 35/1,4 på senare tid. De var inte vansinnigt dyra.

Tittade igenom vad mina 10 L-objektiv skulle kosta i ny version och blev mörkrädd.
Skulle få sälja bilen för lite mer skärpa.
Ni har rätt jag har inte hängt med på prisutveckligen.
ztenlund 2019-11-14 12:07
"Du får ta och jämföra rätt här nu.
Exempel: Sony tar 29kkr för 70-200 som Canon tar 33kkr
Deras 24-70 kostar hos Canon 28kkr och Sony 25kkr
Källa: Cyberphoto"

Om man ska jämföra rätt så får man i så fall vänta och se vad som händer med priset på RF, för dessa priser är ju priser direkt vid introduktion. Tittar vi på EF-objektiven, som ju fungerar fint med adapter om man till äventyrs har en R-kamera, så är det 22 respektive 20 kkr. Men man ska nog absolut räkna med att priserna på RF kommer vara högre. Man kan dock notera att det de senaste åren vhar arit en uppenbar strategi att inte sänka de ordinarie priserna, utan att köra återkommande kampanjer på temat cashback, inbyte, Blahablaha Day osv.

Sedan har ju den svaga kronan drivit upp priserna ytterligare, utöver marknadsbiten. Mitt 70-200/4 är 30-40% dyrare nytt till ordinarie pris än när jag köpte det när modellen var ganska ny...
jkm 2019-11-12 14:26  
WOW! Imponerande upplösning och släpp. Stockholmsbilden verkar ju innehålla tonvis av detaljer. Kan bli ett trevligt tele på Jazzklubben på en av Sonys A 6XXXX serie kameror. Ha det gött!
Svar från Grevture 2019-11-12 15:54
Jo, det borde kunna vara ett kul objektiv för scenfoto. Men förvänta dig inte riktigt samma blixtsnabba följande fokus som med de avsevärt dyrare originalobjektiven från Sony :)
Sten-Åke Sändh 2021-08-05 14:57
Glöm inte Sonys hyfsat billiga och utmärkta 85mm/1,8. Hos DxO ger den t.o.m. högre värden för skärpa perceptuell upplösning än Sonys betydligt dyrare GM 85mm/1,4. Om man som jag skrivit om mitt Samyang 85mm/1,4 ändå ofta tvingas blända ner lite av skärpeskäl, så hamnar man ju i princip lika där med Sonys 85mm/1,8 och den är mycket bra i det avseendet fullt öppen. Jag tycker min Samyang 85:a är glädjemärkt på 1,4 för det är inte helt OK skärpemässigt fullt öppet men med det sagt så är bokehn på 1,4 fantastisk.

Min son köpte först Sonys GM 85:a men sålde den senare när han upptäckte hur bra G 85:an var och det till en bråkdel av både pris och vikt för GM-varianten och snackar vi upplösning så tror jag G objektivet hamnade på 55 MP perceptuellt på en Sony A7r4 medan GM objektivet mätte in på 48. Så testa 1,8 85:an också för det är ett riktigt prisvärt och bra alternativ som dessutom har fördelen av att vara betydligt smidigare och lättare än GM klumpen och möjligen Samyang 85:an också.
Makten 2019-11-12 15:02  
Hrrrm, i den första bokeh-bilden med biet ser det helt klart ut som att du använt EFCS, vilket påverkar hur oskärpan ser ut. Googla saken så ser du vad jag menar;-) Idiotiskt nog har Sony tydligen fortfarande inte kommit på nåt sätt att lösa det, vilket till exempel Fuji har (man går atomagiskt över till mekanisk slutare vid kortare tider än 1/640 sekund).
Svar från Grevture 2019-11-12 16:01
Jag minns diskussioner för 2-3 år sedan kring EFCS, bland annat att det kan ge exponeringsfenomen (ojämnt över ytan eller vad det var?) med korta slutartider. Men att det kan påverka oskärpan hade jag faktiskt inte funderat så mycket på.

Nu brukar jag för det mesta köra vanlig gammal bonnslutare (dvs helmekanisk :) men kan mycket väl ha råkat köra EFCS här.
Makten 2019-11-12 22:24
Det blir knas med oskärpecirklarna, ja. Tror det beror på att den första "ridån" (som är elektronisk) är extremt långsam jämfört med den andra, vilket gör att oskärpecirklarna blir mer exponerade i ena änden än i andra. Varför det inte gäller hela bilden kan jag dock inte förklara. Det brukar i alla fall synas som att det inte blir jämnt belysta cirklar utan "halvmånar".
Svar från Grevture 2019-11-13 10:20
Det jag minns från diskussionerna om ojämn exponeringar just det: att den elektroniska ridån var så mycket långsammare vilket gav för lite exponering i ena änden av bilden, och sedan "hann den ikapp" den mekaniska slutaren lagom i andra änden där exponeringen blev korrekt.

Samma fenomen skulle ju kunna påverka oskärpecirklarna, men med tanke på hur små de är borde skillnaden bli liten.
ztenlund 2019-11-14 12:10
Det finns lite klipp på Youtube om det här som visar lite av den påverkan som kan bli, t ex Manny Ortiz:
https://www.youtube.com/watch?v=LQTarMu_y6Y
Makten 2019-11-14 12:23
Exakt, och det blir värre ju kortare slutartiden är. Nånstans vid längre än 1/1000 syns det inte. Fuji växlar som sagt automagiskt till mekanisk slutare vid 1/640, vilket är smart.
Calle S 2019-11-12 22:59  
Verkar trevlig för porträtt, och där är supersnabb af oftast inte avgörande.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar