Annons

Proffsfoto

Artiklar > Ljusstarka telen från Samyang

Ljusstarka telen från Samyang

Samyang lanserar ett ljusstarkt 135 mm teleobjektiv i två versioner, för stillbild och video.

Samyang MF 135/2,0 ED UMC är konstruerat för småbildsformatet (fullformat), men fungerar även med mindre sensorer som aps-c och micro four thirds. Totalt kommer objektivet i 10 olika kamerafattningar för Canon EOS, Canon M, Nikon, Pentax K, Sony A, Sony E, Fuji X, Samsung NX, Four thirds och Micro four thirds. Samtliga har manuell fokusering.

Eftersom Samyangs längsta brännvidd i videoserien av objektiv, fram till nu varit 85mm, så har en önskan om teleobjektiv varit stor från många användare.

Objektivet innehåller ED-glas och har samma färgåtergivning som övriga Samyang-objektiv. Skillnaderna mellan stillbilds- och videoversionen är att den senare har tandning för användning med fokuseringshjälpmedel. För stillbildsobjektiven anges ljusinläppet f/2 och för videoversionen ljusgenomsläppet t/2,2.

Under första kvartalet kommer objektiven ut i handeln. Videoversionen Samyang V-DSLR 135 mm t/2,2 har ett rekommenderat pris på 4.999 kronor. Stillbildsversionen Samyang DSLR 135mm f/2 är prissatt till 4.750 kronor utom för Nikon. Priset för nikonverisonen är 5.250 kronor.



Publicerad 2015-01-12.

13 Kommentarer

toXXy 2015-01-12 12:00  
Är det någon mer skillnad än ljusinsläppet och tandningen för fokus?
Undrar eftersom jag både filmar och fotar med min 70D.
Så är det ingen mer skillnad borde väl bildkvalitet etc bli lika med båda objektiven vid samma ljudinsläpp?
Svar från froderberg 2015-01-12 12:04
Optiskt ska de vara identiska. Ibland har videoversioner steglösa bländare, men jag inte hur det är med den saken i det här fallet.
toXXy 2015-01-12 12:06
Tack för svaret :)
Excessus 2015-01-12 12:29
Det är ingen skillnad i ljusinsläpp. Transmittans och bländare är olika defintioner.
Falumas 2015-01-27 21:16
Det hela är mycket konstigt, fotografer ska vara intresserade av skärpedjup och filmare av ljusinsläpp. Förhoppningsvis kommer den dagen när tillverkarna anger bägge för alla objektiv. Det finns många fotografer som fotograferar rörliga ting som är mer intresserade av t-värdet än skärpedjupet och förmodligen en och annan filmare som är mest intresserad av skärpedjupet.
horvendile 2015-01-12 12:06  
Trevligt! Borde på ett ungefär motsvara 85/1,4 på Nikon DX, vilket är en kombination jag saknat sedan jag bytte till FX.
Dock självfallet begränsande att inte ha AF. Dryga 5 kkr är väl inte oskäligt i sig om optiken är bra, men samtidigt brukar Nikons (förvisso uråldriga) 135/2 gå för typ 7 kkr begagnad har jag för mig. Kanske orättvist att jämföra nytt med begagnat, men ändå en realitet för den köpsugne.

Nå, ska ändå bli intressant att se tester.
jkm 2015-01-12 13:24
Borde väl bli ett 200mm f 2,8 på DX?? Cirkus... Eller tänker jag fel? Ha det gött!
horvendile 2015-01-12 14:04
Du tänker inte snett, det är jag som förklarar dåligt.
Vad jag menar är att jag på DX hade ett 85/1,4 (nå, jag har det fortfarande) och att jag gillade den kombinationen. Motsvarande kombination på FX är ungefär 135/2. Så om jag skaffade en 135/2 skulle jag få ungefär samma resultat på FX som jag fick med 85/1,4 på DX.
jkm 2015-01-12 18:58
Jag fattar... Hade oxå ett AF Nikkor 85 1,4, perfekt för konserfoto. Körde det på en D 300. Avyttrades när jag bytte system. Saknar det ibland... Ha det gött!
sceptic 2015-01-13 08:22  
Canon 135 f/2 får smisk...
http://lcap.tistory.com/entry/Samyang-135mm-f2-vs-Canon-EF-135mm-2-L
Den här ser lovande ut, speciellt för undertecknad som nöjer mig med MF. Blir till att sälja av mina gamla 135 och göra plats för den här i stället.
oscarv 2015-02-06 14:37
Det skiljer några tusenlappar till Canons modell. Det kan det lätt vara värt för att få AF på tele.
sceptic 2015-02-06 18:09
Förvisso, men 4000 kr skillnad (lägsta pris på prisjakt, ex frakt) dvs nästan dubbla priset, är ju inte försumbart.
oscarv 2015-03-07 14:58
mitt Samyang 85 missade sätta skärpan 9 av 10 ggr trots att den var chippad med "confim chip" så helt värdelöst att inte ha AF på kort tele
sceptic 2015-03-10 07:22
Focus confirm med MF-objektiv på DSLR är värdelöst, där håller jag fullständigt med. Kravet för att få punkten att indikera fokus (alltså när kameran tycker att fasskillnaden är tillräckligt låg) är lägre än om kameran använder AF-objektiv. Jag har själv använt drösvis med MF-objektiv på DSLR och upplevt precis samma sak som du. En adapter jag använde kunde faktiskt "lura" kameran att ett MF-objektiv var AF, vilket gjorde att focus confirm blev mer "konservativ" och skärpan satt oftare. Eftersom jag kör spegellöst med förstorat bildutsnitt i sökaren och/eller focus peaking så har jag inga problem att sätta skärpan exakt (dock förutsatt att det jag vill fota står still, så AF har definitivt en fördel för rörliga objekt).

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar