Nyheter
Filmdöden sprider sig. Tidigare i år meddelade Fujifilm att de skulle höja priserna på sina filmer. Nu har de beslutat sig för att lägga ner flera filmsorter.
Intressegruppen Traditional FILM Photography på Facebok har publicerat ett nyhetsbrev från Fujifilms marknadsavdelning där företaget deklarerar att följande filmsorter ska läggas ner:
Provia 400X 135-36
Provia 400X 120
Neopan 400 135-36
Neopan 400 135-36 (5-pack)
Velvia 100F 135 Long roll
Sedan tidigare är Neopan 400 i 120-formatet nedlagd. Därmed försvinner Neopan helt ur sortimentet.
68 Kommentarer
Logga in för att kommentera
För mig som fotograferar med mellanformat/storformat och med film, papper, objektiv och framkallare m.m. med sina egna "personligheter", gör att jag kan välja vad som är optimalt för det jag vill när jag vill.
För mig är digitalt perfekt när jag snabbt vill ta bilder för att visa någon eller ladda upp på forum. Perfekt också för tjejer som vill visa sin "today's outfit" på sin blogg.
Vet inte hur kliniskt digitalt egentligen är. Sensorer har en tendens att kleta ihop fina detaljer som löv och grässtrån på lite avstånd, medan film istället kan ge detaljer på molekylnivå, som även om man inte kan se molekylerna, ger en vackrare återgivning.
http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg
Digitalt är så klart också bra för dem som annars bara lät sin kamera med film ligga mellan jular och födelsedagskalas. Digitalkameror, Nintendo DS och små mp3-spelare har givetvis sina användningsområden. Snart använder dock de flesta mobiltelefoner med digitalkamera, kul spel, internet och mp3-spelare i ett.
Film kan jämföras med ett hus med träfasad, och digitalt med ett hus med underhållsfri plåtfasad.
http://gbg.yimby.se/Publishing/FileStore/ba5551dc-e202-456e-a30c-f1b12df97385.jpg
Det där är en typisk "kommunistkommentar". Den som inte vill använda film behöver faktiskt inte använda film, så någon önskan om att filmsorter försvinner är tämligen meningslös.
Dina möjligheter att digitalt ta "hundra jättebrusfria fantastiska bilder" påverkas inte ett dugg av hur många filmsorter som finns på marknaden.
(Edit: Äsch, jag glömde grundregeln på nätet: mata inte trollet.)
På sidan http://farm7.staticflickr.com/6218/7004764313_bf06ab975a_o.jpg är det snarare sensor/negativ-storlek du jämför än en skillnad mellan film och digitalt.
Men alla kan göra misstag, de e förlåtligt! Jag menar, att plötsligt skriva nå't så här bra utan att mena det! ;) ;)
Hur som helst, många hakade på fällan! :) Så skärpning analogfotografer! ;) Va i stället stolt över att göra nå't som inte ligger i den kommersiella mittfåran! Å bry er inte om sådana här kommentarer! Låt de 98% fota digitalt! Va generös mot oliktänkande även om det e en stor grupp! :)
Fan va klantigt att dra i gång den här bajsstormen.
Jag kan ta kornfria jättebra bilder med film och jättedåliga digitala bilder med fult elektroniskt brus. Om bilder blir bra eller dåliga beror inte alltid på utrustningen. Det går ju att ta bra bilder med leksakskameror som Holga och liknande. Det beror ju på vad man är ute efter. Carl Zeiss Planar eller Tessar är ibland alltför knivskarpa.
Någon kommenterade att göra sin egenfilm. Det gör jag redan när jag våtplåtfotograferar :-)
Mvh
NE
Jag skulle gärna hugga mig med en slö yxa i benet om det gjorde att dessa filmsorter fanns kvar. Och då har jag inte ens använt just de aktuella filmerna.
Äh, inget att vara nostalgisk över. Klart man kan gilla det och tycka det är roligt med hantverket och det kan väl ha ett viss konstnärligt värde, men hysa respekt för... Näh.
Min son som brinner för alla möjliga gamla grejer, lyssnar på vinyl osv övertalade mig att vi skulle damma av ett par av alla analoga kameror jag har kvar. Sagt och gjort, två rullar film inköptes, Minolta Dynax 7 limited och Konica Autoreflex T3 plockades fram och sen plåtade vi bilderna till det som han skapade den här filmen av. http://www.youtube.com/watch?v=cAIsepJRoZQ
Lite roligt var det, men 2 rullar 24 bilder med framkallning och digitalisering kostade 700 kr och den tekniska kvaliten var rätt usel, nästan så illa som Terje-klass.
Nostalgi, javisst. Respekt, nej.
Fotograferna du nämner använde sin tids modernaste teknik, hade de levt senare hade de använt en modernare teknik och hade de levt idag hade de varit digitala.
Jag kan väl känna stor respekt för att folk kunde cykla långa cykeltävlingar på 1920-talet på cyklar vi knappt skulle känna igen. Däremot ser jag ju ingen som helst anledning till att cyklarna de använde fortfarande borde tillverkas!
Filmfotografer anklagar ju inte sällan digitalfotografer för att bara vara tekniknördar som inte är intresserade av äkta fotografi, enligt mig är det tvärt om! Filmfotograferna använder en speciell teknik bara för sakens skull trots att kvalitén och ekonomin blir sämre medan digitalfotografer helt enkekt använder den tekniken som ger bäst kvalité och bäst ekonomi eftersom de är intresserade av bilderna i första hand.
Således går mörkrummet en mörk framtid till mötes, medans ljusrummet i form av digital efterbehandling går en ljus framtid till mötes med sina mer avancerade verktyg och möjligheter...
Om fler vore intresserade av filmfotografering, skulle vi inte ha dagens problem med att filmsorter läggs ner.
För min egen del så tycker jag att gamla kameror är fascinerande eftersom de är såna fantastiska finmekaniska små underverk. Den som är intresserad av sådant uppmanas att exempelvis titta närmare på hur mätsökaren på en Werra är konstruerad.
Men att respektera en filmrulle... Nä, det är en naturlig utveckling att gammalmodig teknik ersätts av ny och det finns ingen anledning att tycka det är så hemskt att filmen försvinner.
Sen kan man ändå använda gamla grejer för att det är roligt såklart. Finns många som använder gamla hantverksmetoder och inom foto finns det väl de som gör egna glasplåtar osv. Såklart inget fel med det, men att en tillverkare slutar tillverka film av den ena eller andra sorten är ju inget att oja sig över.
Så, det här är en "jasså"-nyhet, inte mer.
Film är knappast på väg bort bara för att lite rensas bort.
Än så länge har dom inte lagt ned tillverkningen av akvarellfärg och oljefärg trots kamerans uppfinning. Förresten, hur är det med Kodak, gick dom i konkurs eller inte?
Berit
Stillbildsfotograferandet på film har nog nått botten sedan ett tag tillbaka. Det som händer nu är att nästan all filmproduktion blir digital. Det innebär att tillverkning av filmbas får lägre volym samtidigt som maskinerna är byggda för enorm produktion och därför kräver en del manskap för att skötas.
Det finns säkert också andra stordriftsfördelar som nu förloras. Också värt att notera att den senaste/sista nya filmsorten Kodak Portra egentligen är en film utvecklad för rörlig film. Det visar lite på filmindustrins betydelse.
Givet är det som du säger, produktionen har stora fasta och låga rörliga kostnadet. På en förändrad marknad med mindre volymer, som nu, är det lättare att hantera lönsamheten med låga fasta och högre rörliga kostnader.
Säkerligen kommer vi få se flera drag för att minska de fasta kostnaderna som med nya Porta.
Jag har min kamera kvar, men jag räds inte utvecklingen i kameravärlden, för gör man det så stagnerar allt. Mina senaste kameror (3 st.) som är digitala, slår det mesta när det gäller täckning i låg och högdagrar, redan i den färdiga råfilen. I utskrifter på högkvalitativa papper, så vet jag knappast vad som skulle kunnat blivit bättre.
Må gott
För att uppnå den speciella känslan. Men jag gav upp den iden
När jag insåg att det är svårt att få tag på bra filmsorter samt dyrt att framkalla.
Jag har inte hängt med när det gäller film/video på senare tid.
Jag höll på med sådant på DV och Betacam SP-tiden.
Producerar man långfilmer med film idag? Eller görs allt digitalt?
I Sverige tror jag bara det finns ett ställe som kan framkalla/hantera 35-mm film.
De som har lite synthkoll vet att analogklassikern Korg MS-20 återutgavs i dagarna. Helt analog. Efterfrågan har varit så stor att de som bokade en synth i april beräknas få vänta till jul. Analogsyntharna förväntas få en fet återkomst nästa år med nya modeller och remakes. Hur gick det till sensor-nerds?
Jag har inväntat att Nec ska återproducera 8bit Nintendo med Super Mario. :)
Hade varit kult om Sony släppte sin gamla BVP 7 tillsammans med BVW-5 (en Beta SP kamera, modell grym och bra, men ljussvag.
Det är kul med analiga grejor.
Jag ger digitala kameror tio år... sedan har de flesta av oss tröttnat på slit och slänget.
;-P
Till utställningen kom en av de mest kända fotograferna i området, och han konstaterade ganska snart: Jag ser, att inte du heller gått över till det digitala.
Tablå…
Jag konstaterade för honom, att allt var digitalt, men fortfarande funderar jag över vad han menade.
Själv gör jag bilder, som jag tycker om. Om de framställts digitalt eller analogt är skit samma, bara jag gillar bilden.
Jag är glad att slippa slabba i mörkrummet, men ni som fortfarande vill göra det, så gör det.! Blir ni lyckligare av det, så är ju allt väl, men att försöka pådyvla folk att det analoga är överlägset, är fullständig bullshit.
Förresten, jag förutsätter, att ni även kör T-ford, eller…
BTW Göran, varför svartvitt, när det finns färg? Kör du T-Ford också?
It doesn't smell var Sally Mann's replik, när man frågade henne om hennes förhållande till det digitala.
Visst tar vi idag massvis usla digitala bilder, men också några bra. Igår tog vi - inte lika många men - betydligt sämre instamaticbilder.
Jag är nu gammal, och var med i yrkeslivet redan på 1960-talet och minns Facits nedgång och fall. Senare, när gökurstillverkarna köpte Hasselblad, gjorde de om Facits misstag.
Det handlar alltså om utbud och efterfrågan. En vara som inte efterfrågas klarar sig inte på marknaden.
Man kan inte göra fler filmer än vad som efterfrågas, och idag är efterfrågan synnerligen liten, vilket givietvis betyder, att utbudet minskar, samtidigt som priset stiger, innan produktionen helt upphör.
Att tro på en återgång till analoga bilder, är att tro på jultomten.
Utvecklingen går hela tiden framåt, och vi har ingen chans att hindra den, men den som säger, att analogt framställda bilder är bättre än digitalt, eller tvärsom, har fel. Båda har för- och nackdelar, men vill man fortsätta att slabba i mörkrummet, och dra in mörkrumsångerna, så är det den resandes ensak.
Tycker man dessutom att bilderna blir bättre än de digitalt framställda, så gäller det att snabbt som tusan köpa på sig massvis med film. Den kommer nämligen på sikt att försvinna. Det är ett marknadsekonomiskt axiom.
Jag hoppas och tror att film kommer att fortsätta finnas som en liten nisch precis som vinylskivor som fortfarande pressas, om än i liten skala.
Den analoga fotograferingen är idag ett medvetet konstnärligt val för att nå ett visst uttryck. Det är också ett konsthantverk. Det finns fortfarande folk som målar tavlor trots att det finns Adobe Illustrator och skrivare. Det finns fortfarande personer som skulpterar trots att det finns digitalt styrda fräsar och 3D-skrivare. Det är helt enkelt inte perfektion de söker.
Jag hoppas att det även i framtiden ska gå att köpa film och fotopapper likt annat konstnärsmaterial. Men antagligen är de befintliga fabrikerna hos Kodak och Fujifilm byggda för enorm produktion och inte lönsam vid mindre produktion. Det är nog inte omöjligt att andra börjar tillverka filmerna på licens i mindre maskiner.
Det skulle bara väldigt intressant att veta hur många som plåtar analogt världen över.
PS.
Jag blir glad när jag ser att fotobutiker forfarande förvarar filmen nära kassan, inget dom går in i nåt lager och hämtar. Jag tycker det vittnar om att det trots allt är rätt många som fortfarande köper film, även om sorterna inte är så många. Detta är iof i Stockholm, jag antar att det är svårare i mindre städer.
Hur som helst skulle det vara bra om man jagade kommentar direkt från fuji i stället för att vi tror och tycker här.
What's the fuzz...
och Jansäter jag förstod sarkasmen (synd inte fler gjorde det)
Att Fotokemikas/Adox i Kroatien gamla filmer skulle försvinna var ingen överraskning. Maskinerna var från 1950-talet och behövde miljoninvesteringar för att renoveras. Synd att det också gjorde att ett av de bästa papperena genom tiderna (Emaks K888/Adox Nuance warmtone) också försvann. Att klassiska Forte också försvann var heller ingen överaskning. Gigantisk maskinpark från 1930-talet (gamla Kodak) som var anpassade för en marknad som inte längre finns. Deras filmer var heller inga höjdare, utan det var fotopapperet som var något att ha. De som överlevt är de som har mindre maskinparker eller de som i tid anpassat sig för den mindre marknaden (se Ilford).
Den stora nedgången är nog mest på färgfilmsidan vad jag kunnat förstå. Det är på svartvitsidan som den analoga fotografin fortfarande har sina specifika egenskaper som också gillas av användarna. Själv använder jag digitalkamera när bilderna ska vara i färg. Överlägset det analoga i det mesta som jag ser det. Men när det kommer till svartvitt är det många som fortfarande tilltalas mera av det resultat som man kan få fram, både vid digitalisering av filmen och slutarbetet i datorn eller helanalogt i mörkrummet.
Själv ser jag en stor fördel att direkt (utan mixtrande eller trixande) kunna få den speciella tonskalan med stor kontrast i mellanregistret och lägre i skuggor/högdagrar, speciellt vad gäller 135- och 120-film. Gillar även strukturen (i olika varianter och tydlighet) som det analoga svartvitfotot ger. Var nyligen och så Helmut Newtons bilder på Fotografiska och gillade speciellt den grafiska analoga strukturen i hans bilder. Att lägga på korn i efterhand i en digitalt fotograferad bild blir inte samma sak tycker jag personligen, av de bilder jag sett att döma. Där byggs inte bilden av silverkristallernas struktur utan det blir mera som något man lägger på som ett raster. Samma sak om man lägger på ett kornraster på en kornlös bild fotograferad med storformatsfilm, det blir inte samma sak som att fotografera med 400 ISO småbild. Eftersom bildens upplösning och uppbyggnad är beroende även av kornstrukturens utseende och storlek får man inte samma resultat, det är min erfarenhet.
Mvh Berit, som inte är speciellt teknikintresserad.
Mvh Berit