Sony Planar T* FE 50 mm f/1,4 ZA är ett påkostat normalobjektiv för Sonys populära A7-serie. Bakom konstruktionen står Zeiss. Sony har också offentliggjort priserna för andra nya objektiv och tillbehör.
Sony Planar T* FE 50/1,4 ZA (SEL50F14Z) har en 11-bladig bländare för att ge cirkulär avbildning av högdagerpunkter i bakgrunden oavsett bländaröppning. Bländarringens klicklägen kan kopplas ur så att bländaren blir steg- och ljudlös, vilket är praktiskt vid filmning.
Den optiska konstruktionen består av 12 linselement i 9 grupper. Två av linselementen är asfäriskt slipade och ett består av ED-glas.
Objektivet är vädertätat och väger 778 gram. Det börjar levereras under juli. Det europeiska priset är 1 800 euro.
Sony tillkännager samtidigt priser för den kommande telezoomen FE 70-200/2,8 GM OSS (SEL70200GM) och telekonvertrarna SEL14TC och SEL20TC. Telezoomen kommer att kosta 3 000 euro och telekonvertrarna 650 euro per styck.
Sony är också på gång med en blixtsändare kallad FA-WRC1M. Den kommer att kosta 420 euro. Den matchande blixtmottagaren FA-WRR1 ska kosta 240 euro.
40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
En klassisk uppsättning man körde med om man vill ha maximal blildkvalitet med fasta gluggar.
De har ju en 16-35/4 om man behöver vidvinkel. Frågan är hur många som behöver f/2,8. Nikons 14-24/2,8 är varken lätt eller smidig. Men en 11-24/4 som Canon gjort skulle ju kunna vara ett komplement till 16-35:an.
För övrigt har väl Sony en bra 55/1,8 om tycker att den här är för dyr och tung. Skillnaden i ljusstyrka är inte så stor.
Edit----Eller Samyangs nya 50mm som kommer i höst
Specifikt för E-mount så har Sigma har dock fördelen av deras intelligenta adapter (precis som du poängterar) som kan användas inte bara för de fasta Art-objektiven, utan med AF för samtliga av Sigmas GV-objektiv.
Här kan nog Sonys nya 50 mm få en rätt tuff konkurrens om man skall se på prestanda/pris-förhållandet (man kan ju hända att de lyckas, och att det är värt priskillnaden).
Jo, skall bli spännande att se vad Samyang kan kommer med på AF-sidan (tycker de lyckats väldigt bra på MF-sidan sett till priset).
Känns dock som om fast optik på 45-55 mm inte kommer att bli en bristvara.
Sedan nej Sony har inte släppt någon bra vidvinkel till denna kamera runt 20mm om du inte tar en nödlösning med deras adapter men ska man ha top noncht så funkar inte det o man köper inte en a7 II r om man inte vill ha bra optik oxå inte nödlösningar med adapter o massa andra märken. Så vilken optik matchar tex en zeiss 21 mm till Sony utan adapter?
Kom nu inte dragande med en risig vidvinkel zoomen dom släppt.
Här har du ett gott alternativet till en _vidvinkel_ Ove: http://www.dxomark.com/Reviews/Zeiss-Loxia-2.8-21-review-Compact-yet-outstanding-optical-performance
Vad är problemet med vidvinklar? Magnus presenterade ett 50 mm objektiv, ett så kallat "normal objektiv" och du vill prata om vidvinklar... Vad vill du ha? Du söker juh efter stora kameror med mycket tyngd i, jag tror ärligt att du inte du hittar det här.
Men tala gärna om vilka sony släppt o visa en komplett serie med af i brännvidderna 20 mm 50mm 90-130mm som inte väger bly o inte är några kompromisser med adaptrar eller konv osv.
Blir du arg på _ett_ bolag om inte alla dina kriterier uppfylls nästa vecka?
Har du AF krav på ett objektiv, ~20/2.8, som samtidigt är lätt, topp-presterande, billigt som samtligt tecknar ut hela FF?
Att sony släpper bra sensorer är inget snank men dom är ingen hit på att ta vara på signalen från sensorn eller få fram kompletta optik serier. Att bygga världens minsta ff kamera o sedan inte matcha optiken till det är klantigt för sådana saker så kommer Sony nog aldrig bli ett märke för PRO eller yrkesfotografer dom kommer aldrig hela vägen fram.
Du valde att inte svara på frågorna, utan vill berätta att du har minsann kört Hasselblad på Hedenhös tid, det är jätteintressant att höra efter en artikel om ett 50/1.4 släpp med 11-bladig bländare och steg/steglös bländare från en helt annan tillverkare.
Det är ingen som vill ha tyngre objektiv än nödvändigt. Däremot så vill (iaf de flesta) fotografer arbeta med att balanserat paket och system (där känsligheten för obalans varierar emellan olika fotografer). Det innebär att man ibland vill ha ett tyngre kamerahus för att väga upp just den tunga optik som monteras på huset.
Det innebär dock inte att någon (mig veterligen) önskar tung optik i sig. Har faktiskt personligen aldrig hört talas om det.
Tyngd eller inte, så är behoven eller önskemålen olika.
Här är det från aktuella åsikter:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24423
"Tungt men det gillar jag"
"Hela objektivet andas kvalité med en tyngd och en manuell fokus ring med den rätta känslan"
Lika många som också tycker att det är negativt med tyngd.
Även om jag personligen normalt vill ha ett så lätt totalpaket som möjligt (men balanserat), så kan jag absolut förstå de som ser aspekten tyngd = inger mekanisk byggkvalitet, långsiktig hållbarhet och förtroende (även om korrelationen kanske inte alltid behöver vara precis 100% där, så kan det ibland säkert finns en viss sådan).
Det finns heller inga som hittills klarat att göra riktigt små och lätta objektiv som har både fantastisk bokeh och superskärpa. Vill man ha riktigt små och smidiga objektiv så måste man kompromissa och det är fortfarande så att de smidigaste objektiven gjordes på 70-talet då tillverkarna tävlade om att göra små objektiv. Tyvärr är dessa manuella allihop precis som Leicas varit i evigheter fram till nu. Sony försöker nu i sin GM-serie göra ljusstarka objektiv som både är ljusstarka och ger suverän bokeh och som också är tysta (för filmningen kräver det) med vad jag förstår delvis nya konstruktioner. Nackdelen med den kompromisslösheten är vikt, storlek och det kostar.
En del av dessa objektiv (inklusive detta) skulle jag aldrig vara intresserad av personligen men det beror på att jag främst väljer utrustning designad för att vara optimal på resande fot. Andra har helt andra krav och bryr sig heller överhuvudtaget inte om vad sakerna kostar bara de ger kompromisslös optisk prestanda. Andra kommer heller aldrig ha råd fast de vill, men det innebär alltså inte att möjligheten saknas för de som har pengarna.
Det börjar nu finnas ett rätt stort utbud av tillgängliga objektiv även för FF som precis som Anders skriver endast funnits i drygt två år. De hål i utbudet som fortfarande finns blir allt mindre och färre. Förr gällde det just en hyfsat ljusstark normalzoom 24-70 och längre telen. Nu finns en normalzoomn som håller måttet rent prestandamässigt och då hänger vi upp oss på designen och att det väger och är otympligt eller som sagt att det kostar. När det gäller telen så spelar nog det faktum att man måste skruva på en Sigma MC-11 -adapter för att få på dessa en mindre roll. Dessa objekltiv ärr ändå så jättestora att det borde vara det minsta problemet. Viktigare i det fallet är istället att Sigmas system faktiskt stöder alla nya finesser som finns i husen lika bra som Sonys egna objektiv. Det borde vara just det som är det viktiga tycker jag - att all funktionalitet funkar med andra tillverkares objektiv också. Då behöver det heller inte nödvändigtvis vara Sony som gör alla tillbehören längre. Nu finns 15 objektiv i alla möjliga varianter tillgängliga från Sigma också. Ofta väldigt bra grejor.
Jag har både native-objektiv och ett antal äldre manuella små objektiv. Jag tycker det viktiga är att man KAN välja en kompromiss och bära med sig minimal storlek och vikt men det är ett aktivt val man gör vid varje fototillfälle. Jag har mitt 35mm/2,8 Zeiss på nästan alltid om jag bara vill ha något så litet och lätt som möjligt ute på gatan och då har jag medvetet lämnat allt annat stort, ljusstarkt och långt hemma. Är det det ni stör er på att ni måste göra kompromisser - alltid? Jag vet ju att sedan jag helt gick över till spegellöst (har både APS-C och FF) så är kameran alltid med. Så var det långtifrån alltid med mina klunsiga tjockiskameror.
Jag tror att man måste inse att man inte alltid kan hålla sig med en kompromisslöshet i ord om man samtidigt inte vill kånka, gnälla över skrymmande grejor eller betala vad det kostar. Sen är det ju också så att även om Sony redan gjort ett antal riktigt bra objektiv rent optiskt (en del riktigt små också), så är ju just E-mount och A7-plattformen designad så att man praktiskt taget kan skruva på vad som helst i objektivväg. Det är mer än man kan göra på snart sagt vilket annat system som helst. Så det är OK att skruva på både Leica- och Zeiss-objektiv om man nu tycker det är bättre. Men väljer man Leica så får man väl stå ut med att de inte har mycket till zoomar att erbjuda trots att de hållit på sedan 1925. (Ja vem vet, de kanske t.o.m. fått till en zoom de med som inte bara är tillverkad för andra tillverkares system. De fick ju till slut även till ett AF-system fast man vant sig vid att det nog aldrig skulle ske det heller).
Det som jag menar är det mest intressanta här är inte skillnader i DR på marginalen eller brus på höga ISO i dåligt ljus utan just det faktum att sensorn har riktigt hög upplösning som gör att man har stort svängrum att beskära om man har bra objektiv som drar nytta av detta. Det öppnar för en delvis ny syn på behovet av en standarduppsättning objektiv.
När det gäller A7-plattformen har den ett antal unika "selling points" / funktioner och egenskaper, som inte finns någon annanstans idag. De senaste A7 II:orna har bildstabilisering i husen vilket innebär att jag med min A7 II:a får stabilisering för precis allt jag skruvar på inklusive gamla manuella Konica Hexanon, Pentax SMC-M, Olympus Zuiko eller varför inte både Samyangs och Zeiss manuella nya i Loxia-serien. Det gör att Sony nu kan erbjuda stabilisering ihop med våldsamt många fler objektiv än både Canon och Nikon kan tillsammans och Canon har väl f.ö inte ens stabilisering i sina populära "work horse" 24-70mm/2,8 L men det kommer säkert snart, för Nikon har ju lanserat motsvarande objektiv med stabilisering i år först. Det kommer nya objektiv till E-mount och A7 från alla möjliga tillverkare snart sagt varje vecka nu för tiden. Sigma har dessutom genom sin smarta adapter MC-11 gjort alla sina Global Vision-objektiv i Art- och Contemporary-serierna tillgängliga för Sony och de är den första adaptertillverkaren som lyckats se till att deras objektiv för lika bra stöd för kamerornas funktioner och finesser som om man använder Sonys egna E-mountobjektiv.
Det finns vid sidan av detta ett antal AF-relaterade lösningar som är helt unika för Sony med bl.a. 400+ PDAF-fokuspunkter som täcker hela bildytan - inga andra har det vad jag vet. 100+ CDAF-områden likaledes täckandes hela bildytan. Ovanpå detta följande Eye Focus och marknadens kanske smartaste Face Detection.
Ingen annan FF-tillverkare som förlitar sig på den gamla DSLR-tekniken kan mäta sig med Sonys AF-precision i företagets spegellösa kameror. Det är by design och kommer bestå så länge man håller fast vid DSLR-tekniken.
Man kan även avfyra de nya kamerorna fullständigt ljudlöst (för man har ju inget spegel- och slutarrassel som förhindrar detta att ta hänsyn till) och man har i evigheter haft följande AF även vid filmning och då även i huvudsökaren (EVF:en) och inte bara via displayen.
Det är sant att Sonys FF-plattform bara funnits i drygt 2 år. Det är så kort tid Sony haft en spegellös professionell plattform och så lång tid har man alltså haft på sig med både objektivutbud och tillbehör i form av exv. blixtsystem som du nämnde explicit. Det har varit ett visst problem helt klart men väldigt mycket har hänt bara det senaste året.
När det gäller blixtsystemet och tillbehör till det så är det glädjande att det just där hänt massor. Med A7-orna bröt Sony med Minolta-arvet och införde standardblixtsko. Det krävs dock mer. Det krävs att alla som gör den typen av tillbehör även stöder Sonys blixtprotokoll på samma sätt som man stöder Canons och Nikons och det gör en del nu.
Med bl.a. Nisssin i700a och radiofjärrstyrenheten Air 1 (styr upp till 24 blixtar i 3 grupper på upp till 30 meters avstånd) så fick vi tillgång till denna fantastiska teknik innan kameratillverkarna ens själva tagit fram en motsvarande i en del fall. Självklart stöds även "high speed synk" och blixtzoomning där blixtens bildvinkel anpassas automatiskt till vald brännvidd på objektivet man har på för tilllfället om man har nativeobjektiv förstås. Priset är bara drygt 2000 spänn bra mycket mindre än hälften av vad Sony skulle tagit för denna teknik om man då haft någon ens att sälja, så alla har råd med detta.
Vill man ha ännu starkare grejor och kan betala, så finns nu även schweiziska Elinchroms grejor till Sony precis som till Nikon och Canon.
Läs gärna själva - glöm inte recensionerna hos B&H om Nissin:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/1127490-REG/nissin_nd700ak_s_di_700a_flash_air_1.html
Här kan ni läsa om Elinchrom
http://www.sonyalpharumors.com/now-preorder-new-elinchrom-el-skyport-transmitter-plus-hs-sony/
http://www.johnwilhelm.ch/#!The-Elinchrom-HS-System-for-Sony/tn977/5731ca5a0cf20c962d03d817
Genom smarta allianser har Sony även täppt till de hål som funnits där stöd för Sonys kameror hanterats styvmoderligt av exv. Adobe. Vi har länge saknat annat än dåliga plug in hack till Lightroom för tethering/direktfångst med dator men med Phase One-alliansen får vi nu både en bättre hantering av Sony RAW (ARW) och marknadens bästa tethering och det till ett mycket billigare pris än vad alla andra betalar för Capture One. Vi betalar 50 U$ för full version för Sony-kameror enbart med alla andra betalar flera tusen. Det är första gången jag varit med om bättre villkor för oss Sony-användare. Även DxO stöder oss med mängder av profiler även för Sony-kombos kamerahus/objektiv för en smart och effektiv hantering av våra RAW.
Det är klart att det fortfarande finns en del hål och imperfektioner i både Sonys egna produkter och andras men de hålen fylls snabbt av både Sony och Zeiss och inte minst alla tredjeparts tillverkare
Så bilden nu är långt mycket bättre än för bara ett år sedan och det mesta börjar faktiskt falla på plats nu så det är verkligen synd att bara klaga. Jag tycker utvecklingen de senaste åren med Sony varit helt fantastisk. Till slut så studera gärna DxO:s diagram. Där framgår det väl ganska bra att är det några som har och har haft problem med exv. DR så är väl det inte Sony direkt. Hittills är det väl dessutom bara Sony som har en FF-kamera med bakbelyst sensor som ytterligare ökat det tekniska gapet till konkurrenterna. Canon har ju fortfarande inte ens lyckats sluta DR-gapet vi haft till Canon på fem hela år så de fick hitta på något annat - ännu fler pixlar var förmodligen enklare. Visst kan vi diskutera signalbehandling på marginalen men Sony har faktiskt redan hoppat till nästa tuva och det är fr.o.m. nu BSI-sensorer även för FF.
Jag hyser också stor tillförsikt inför framtiden och ett skäl till detta är den innovationstakt som Sony håller. Den är betydligt snabbare än konkurrenternas och manifesterar sig i kortare produktcykler för kamerahusen. Jag ser även ett starkt engagemang hos Sony för att verkligen leverera toppklass objektiv nu för de mest kräsna och mest kompromisslösa kunderna. De prioriterar prestanda och sedan får både vikt, storlek och pris bli det det blir. Möjligen behöver en del av oss vänja oss vid det nya i just det inklusive jag själv. Men det går att göra kompromisser med allt detta om man vill och valen kommer fortsätta öka i omfattning.
Skulle personligen skippat FF om liten storlek och tyngd är viktigt för ett kamerasystem (för ifrån början redan större och tyngre DSLR:er så tycker jag däremot att FF normalt bjuder på en bättre ratio i förhållandet prestanda/vikt-storlek).
Andra som jag själv kommer att ha både APS-C och FF parallellt av olika skäl.
Förhopningsvis kommer en "A9" som gör detta ännu mer tydligt (och en lite mer balanserad matchning och logik bakom vissa av Sonys objektivlanseringar, som jag kan förstå idag ibland kanske kan upplevas något märkliga).
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=13&objtype=999&fullformat=yes&sortera=utpris
De flesta objektivkategorierna är fyllda idag även om det aldrig är fel med ett ännu större utbud. Ser vi till alla objektiv som nu finns för E-mount hos Cyber, så blir listan längre och idag finns 44 objektiv att köpa som tecknar ut FF.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=999&objtype=999&fullformat=yes&sortera=utpris
Har inte testat Sonys "billiga" 55/1,8, men skulle vara intressant att se hur det presterar i förhållande till konkurrensen ifrån Nikon och Canon. Mycket hänger på prestanda/pris även där (gav 1000-lappen för nytt Nikon AF-S 50/1,8 G, även om det normalt ligger på ca 1500-1800).
Det där är jag benägen att tro följer tidigare exempel, och inte stämmer helt praktiskt i verkligheten (tills annat är bevisat). Zeiss konstruerar normalt Zeiss objektiv som Zeiss säljer, medans Sonys objektiv (som detta) normalt konstrueras av Sony.
Detta är inte någon större skillnad ifrån att de objektiv som jag har ifrån "Panasonic Leica" främst är konstruerade av Panasonic, och inte av Leica.
Man skall vara medveten om att det är mycket PR-snack som inte alltid (ibland ofta inte) stämmer med verkligheten.
Detta gör dock inte detta objektivet sämre på något sätt. Det är helt garanterat ett väldigt högpresterande objektiv (annars så skulle inte Sony kunna ta ut de höga priserna som de satt på detta).
Sony är duktiga och har en lång kompetens inom avancerad optisk design (inte minst efter arvet ifrån Minolta). Slutresultatet sitter ju inte i "klisterlappen" eller logotypen, utan i hur det presterar i verkligt användande - oavsett märkningar och färgglada flaggor.
Nedan har en testare som testar Zeiss/Sonys nya 50mm/1,4 mot Samyangs nya AF 50mm/1,4 svårt att tro sina ögon när denna Samyang slår Zeissen i center, mid och i kanterna. Priset på Zeissen är ca 1500U$ och Samyangen kostar ca 7000$. En del har tyckt att 7000:- för en "no name" normal varit väl högt trots att Samyang nu skickar med AF som saknats tidigare.
http://www.sonyalpharumors.com/big-new-50mm-lens-battle-zeiss-50mm-f1-4-fe-versus-samyang-50mm-f1-4-fe-surprising-conclusion/
“From the outset, hot, first finding emerges: in all openings, the Samyang leading the debate, with a center always has a better resolving power. The maximum dive is for both goals achieved at f / 8, but again, be it in the center, on the outskirts or in the corners, the Sony lets himself be dominated. Also, on our first tests, vignetting of Planar seems more marked us, which is not necessarily aesthetically unpleasant. Intuition specify when our field tests.”
I am not sure but I think they maybe got a wrong calibrated lens sample from Sony? I find it almost impossible the Samyang can be better than the new Zeiss! Also because just recently Lensrentals said about the Zeiss 50mm FE that “the center sharpness in particular is unheard of in a 50mm lens“. So please take the Lesnumeriques test results with a grain of salt….
Samyang 50mm f/1.4 FE autofocus lens is now available for preorder through BHphoto.
Zeiss 50mm f/1.4 FE Planar preorders at BHphoto, Amazon, Focuscamera. Calumet.de. Cyberport.de. PhotoPorst. Jessops. WexUK.
(slut citat)
Kolla priserna om du vill på B&H om du inte tror mig.