Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag förundrade mig också över att intervjuaren aldrig gjorde någon jämförelse med det digitala mörkrummet. Stackars Ansel fick ju slita häcken av sig med slavgörat i mörkrummet - och rätt ned med fingarna i soppan var det också. :/
Det blir nog en resa till hans labb någon gång i framtiden.
mvh Hans-Peter
att utgå från att det finns något rätt eller fel inom området fotografering och efterbehandling är att begränsa möjligheterna till bra bilder. allt ligger i betraktarens ögon, det finns inget rätt eller fel.
För naturfoto finns också problem med trovärdigheten. Men att mörka och ljusa handlar ofta om framhäva känslan som man upplevde. Kameran klarar inte av att fånga allt rakt av.
Allt är i betraktarens ögon och ingen har egentligen någon rätt att döma ut något bara för att det inte stämmer överens med en mall som egentligen bara finns som något spöke.
Journalistiken bryr sig inte heller om den tekniska kvalitén på samma sätt som annan fotokonst gör, huvudsaken är att bilden säger något, medan Ansels bilder säger något pga av den tekniska kvalitén olika sidor av samma mynt.
Jag har dessutom i min senaste bloggpost (om mörkrum) efterlyst mer mörkrumssnack. Lyfter på hatten och tackar!
F