Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh
Fredrik
PS. Videon är kort, och därmed av nödvändighet ganska ytlig, men sevärd ändå. Om man vill veta mer om den här bilden, och om Adams, så finns det en del bra att hitta på YouTube.
Jag lutar åt att de tidiga kopiorna är bättre, men det ska jag kanske inte säga högt. Det vore nog att häda om Sankt Ansel. :-)
Det är just därför det blir så märkligt att använda det som nån slags referens för vad som bör/kan/får göras för att en bild ska anses "äkta". Om man har bättre möjligheter; varför inte utnyttja dem och göra ännu fräsigare bilder? Utmaningen ligger snarast i att få det att se bra ut (vilket i många fall är ekvivalent med naturligt). En bild är ändå alltid bara en slags tolkning av verkligheten.
PS. Jag har börjat fota i JPG med snorhög kontrast förresten. Helt omöjligt att göra några större ändringar i efterhand och därmed ganska befriande. DS.
/B
https://www.youtube.com/watch?v=qZlovMptjyQ
Jag tror att mycket handlar om vår grundläggande attityd och vårt mål med fotograferandet - och inget av detta behöver vara mer rätt eller fel.
Om vi med kamerans och redigeringens hjälp försöker skapa ideala bilder blir motivet ytterligare bara ett verktyg. Vi letar och försöker skapa goda förhållanden för den effekt vi vill uppnå och efterbearbetning är ett steg som vore vansinne att hoppa över.
Om vi å andra sidan har ett dokumentärt syfte, vill ge en så sann bild som möjligt, spegla något så blir den tekniska aspekten kanske inte mindre viktig men där vi måste backa från möjligheterna eftersom det hotar själva syftet.
Allt det här finns naturligtvis på en glidande skala från den som tar in en modell i en studiomiljö, retuscherar och manipulerar bort oönskad imperfektioner etc för att skapa den ideala bilden till gatufotografen som enbart fotar i jpg och möjligen lyfter en skugga eller två.
För mig är det sista sättet mer rätt. Den typen av bilder talar till mig mer och det är den typen av fotografier jag vill ta. Imperfekta bilder ur alla aspekter men som ändå säger något. Men det betyder ju inte att det är universellt rätt för alla. Och ett fotografi är alltid en bild och inte den vardagliga verkligheten så den tekniska aspekten är oundviklig.
Men kanske kan man jämföra med Aguéli och hans målningar från Egypten. De är rätt kontrastlösa med omättade färger etc eftersom han försökte måla det han såg - och så ser det ju ut mitt på dagen i starkt solljus. En annan konstnär hade kanske lagt till kontrast och färger eller till och med överdrivet dem för att framhäva situationen som den ser ut när man betraktar varje del enskilt.