Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Varning: bluffare i Köp&Sälj

Varning: bluffare i Köp&Sälj

Tyvärr har det varit en bluffare i Köp&Sälj de senaste veckorna. Personen "heter" Sebastian Gusstavsson och har du haft med honom att göra så är det nog tyvärr läge att kontakta Polisen.

Personen har använt sig av en @hotmail.com-adress som börjar med sebastian. Annonserna har varit kamerahus, bla Nikon D700. Personen har svarat sakligt i telefon men aldrig skickat några produkter. Har du haft kontakt med honom och inte fått dina saker så bör du kontakta Polisen.

Medlemmen är raderad sen någon vecka och likaså annonserna, men det är flera som hört av sig om honom.



Publicerad 2012-11-15.

54 Kommentarer

stilero 2012-11-15 10:14  
Tack och lov att hotmail-adresser går att spåra, eftersom de lämnar spår av avsändarens IP-nummer. Har han inte varit smart nog att "spoofa" sitt IP, så är han ganska snabbt spårad...
Fredrik Klintberg 2012-11-19 10:08
Toppen att du informerar om hur man ska göra.
10 poäng till dig.
Losecontrol 2012-11-15 11:03  
Du tar vi det igen. Förbetala aldrig till privatpersoner, så slipper vi ens problemet.
Tveljus 2012-11-16 01:09
Vart hittar du säljare som skickar grejerna först och accepterar pengar i efterskott?
Num Vistbacka 2012-11-16 10:04
+1 @David

Man kommer aldrig ifrån risken med att bli bedragen på nätet. Så är det bara. Och den som ger sig in i leken måste leken tåla. Det är synd att det alltid måste finnas dylika typer som måste förstöra andra människors tillit, för om en inte går att lita på, så kommer alla plötsligt att sluta lita på alla...

Kunde inte Fotosidan införskaffa någon slags röstningssystem så att folk kan betygsätta en medlem i köp&sälj så som eBay har. Viktigaste kriteriet för mig på eBay är att en säljare har många röster och över 95 % positiv feedback
MatMat 2012-11-17 14:26
Man kan skicka paket mot postförskott? :)

Dvs. man betalar när man hämtar sitt paket och kan på plats kolla om paketet innehåller det man har beställt.
trazan 2012-11-17 16:00
Postförskott... nja
För ett antal år sedan så skulle jag skicka en kartong med min Hasselblad 500c och oxläderväskan, otympligt att kånka och sen leta upp ett postställe i sthlms city, väl framme så kunde jag inte skicka som PF och jag tror att anledningen var att man måste ha ett PG-konto, inget annat dög så det var bara att luffsa hem igen.... det löste sig att köparen betalade i förskott och alla blev nöjda och glada :)
Tveljus 2012-11-18 21:00
Erik: Det förekommer bedrägerier även via Internetgirot, och Internetgirot är också väldigt problematiskt om det uppkommer en tvist mellan säljare och köpare. (De låser de inbetalade pengarna tills båda parterna är överens eller tills domstol avgör!)
Forslund 2012-11-19 13:48
jag blev blåst på min canon 1D på internetgirot. Dom var totalt likgiltiga när jag mailade ansvariga och berättade att jag inte fått pengarna. "Vi har inget ansvar, läs villkoren" fick jag till svar.
Lifestyle photography 2012-11-15 12:16  
Supertråkigt att höra om detta!
Men inget ovanligt.
Har själv blivit blåst på 7500 kr av en på Tradera.
Målet är avgjort i tingsrätten nu så jag hoppas att få tillbaka mina pengar. Men det har tagit 2 år!
Dessutom är jag kritisk till bankernas agerande. När jag skulle betala in pengarna på bluffaranes konto frågade jag banken om namnet jag hade fått av bluffaren verkligen var mottagaren av pengarna, dvs ägare till kontot.
Jag förklarade hur det låg till.Det ända svar jag behövde ha av banken var ett JA eller NEJ. Behövde inga detaljer.
Banken ville inte svara på frågan så pengarna åkte in och jag blev blåst.
Ni som blivit drabbade anmäl snarast till polisen. Om det är många som blivit drabbade finns en chans att polisen engagerar sig,

//Ola
Hampeman 2012-11-15 13:29
Beklagar, beklagar. Tyvärr finns det en hel del oärliga människor, men det är ju förvisso inget nytt. Värre är, att vi har en poliskår, som är så uppslukad av sina egna interna problem och karriärer att lurade nätkunder mf.l.finns långt ner på dagordningen.

Råkade själv ut för en liknande situation som du. Ingen större summa förvisso, någon tusenlapp. Jag hade alla uppgifter på säljaren. Kontonummer, personnummer, adress, dokumentation av avtalet etc. Men vad säger polisen? Anmälan läggs ner! Tala om en "karriärkorrupt organisation", där polisen agerar polis, åklagare och domstol på en och samma gång.
Kijana 2012-11-15 13:44
Visst finns det många fall då polisen är lite för snabb med att avskriva ärenden. Men jag har också hört många trötta, frustrerade suckar från polisen när vi pratat om internetbedrägerier, eller bedrägerier över huvud taget. Hos polisen menar man att många skulle undvika att bli lurade om de bara använde huvudet lite bättre.
trazan 2012-11-15 15:01
Ja Tradera skiter väl i sånt... jag la ett vinnande bud på en produkt och i mejlet var det ett användarnamn (registrerat hos Tradera) en som ville ha ev kontanter till en adress samt ett tredje namn vid insättning på konto.

Detta såg inte seriöst ut men Tradera svarade mig:
Vad bra att du hör av dig. Det är tillåtet för en person att använda en annan persons konto, så länge den som är konto-innehavare godkänner detta.

(och hur ska man veta det?)
janhade 2012-11-15 18:05
Jag har blivit blåst på 1500 på Blocket. Jag polisanmälde honom, det gjorde flera med mig och de fick fatt honom. Sen var jag med på rättegången så jag vet att han fick sex månader fängelse. Om jag får några pengar tillbaka återstår att se.....

Men jag låg på polisen så det går!

JH
Forslund 2012-11-19 13:51
Jag köpte en haglöfsjacka.. betalade i förskott. fick ingen jacka. Mailade tradera som svarade att man tog allvarligt på det jag skrev. Nästa dag var kontot borta. Jag fick en insättning på 75% av det jag betalat av "säljaren" utan något mail eller någonting. Vet inte om tradera hade något med det att göra.
natgeo 2012-12-18 19:42
JH Dahlström: Min gissning är att du kan glömma få några pengar tillbaka, tror inte Polisen är intresserad av sånt. Min fru blev blåst på runt 5000 kr för något år sedan som hon Polis anmälde. Personen åkte fast men efter någon månad fick hon ett brev från åklagarmyndigheten. Hennes anmälan var nedlagd eftersom personen redan dömts för brott av allvarligare karaktär. Tack och adjö. Pengar tillbaka, från vem? Glöm det. Vad gör vår regering åt internetbedrägerier. Inte ett skit. Ta bara problemet med bluffakturor. Du behöver inte ens haft kontakt med någon över telefon eller inte ens utsatt dig för någon sorts försäljning. Dyker en faktura upp i din brevlåda på måfå är det DITT problem. Du skall skicka en massa brev och bedyra din oskuld. Slänger du bara fakturan är det DU som är brottslingen. Vad gör Rajnfeldt. Inget. Det är ett växande problem som en hel branch med brottslingar när sig på. Troligen med lagstiftning tämligen enkelt ge fingret åt hela denna oseriösa branch (t ex bindande med skriftliga avtal efter telefonsamtal där köp etc skall bekräftas med namnunderskrift... finns ingen bekräftelse med namnunderskrift = ogiltigt avtal). Vad gör Rajnfeldt? Inget. Nästa val. Fingret åt Rajnfeldt.
coleman45 2012-11-15 16:38  
Jag minns inte att detta har varit ett problem förr om åren. Men nu verkar det som att var och varannan person blir drabbad, riktigt tråkigt!
Frågan är vad som skall till. Kanske en mellanhand dit man skickar sin vara som i sin tur skickar den vidare till köparen. Mellanhanden ansvarar även då för att betalning sker på ett korrekt sätt. Naturligtvis ska denna tjänst kosta pengar.
Omständligt kan tyckas men det kanske är det enda sättet!?
Peter Thållen 2012-11-15 17:41
Finns väl redan redan bra o pålitliga sätt som fungerar utmärkt...tex blocket paket.
HomerZ 2012-11-16 00:21
Men snälla, det blir INTE mindre riskfritt av att blanda in fler parter i en affär. Risken ökar, mellanhanden kanske är oärlig, går i konkurs, eller får andra problem.
Hur ska mellanhanden bete sig om t.ex. köparen säger sig ha fått en trasig kamera(kanske ljuger köparen), eller en tegelsten i sitt paket?

Nästa stora bluff blir väl att nån startar "Säkertkameraköp.se" - får in massor med kameror och pengar, sen sticker ägaren till Thailand med hela rasket.
Peter Thållen 2012-11-16 06:37
Vet du hur tex blocket paket fungerar??....för köparen är det betydligt mer riskfritt än att betala i förskott....om det tex visar sig vara en tegelsten i paketet...bara till att returnera utan kostnad o pengarna går tillbaka till ditt konto....som med mycket annat så ska man använda sig av ett välkänt och etablerat företag med bra omdöme för sådana här tjänster för att vara säker på att inte blir lurad mm.
HomerZ 2012-11-18 22:13
Du kan inte vara allvarlig. Jobbar du på blocket?

Ser direkt ett problem - köparen tar emot en kamera i bra skick, men säger till blocketpaketet att det låg en tegelsten i paketet när det öppnades. Då får köparen en gratis kamera, och säljaren en tegelsten tillbaka... Det finns INGA "väletablerade och kända" företag. Se t.ex. på Kameramix.se för några år sedan.

Det stora egentliga, bakomliggande problemet, som man bland annat ser på ditt svar, är att Svenskar generellt är otroligt naiva och godtrogna. Ibland på gränsen till dumma när det gäller affärer på nätet. Därför kommer dessa bedrägerier att kunna fortsätta.
Peter Thållen 2012-11-19 09:21
Nej jobbar inte på Blocket...och nej du verkar inte förstå hur sådana tjänster fungerar....så kan inte köparen göra o på så sätt få en gratis kamera...för när han/hon väl mottagit varan så måste han/hon godkänna den eller returnera den...man kan alltså inte plocka ut något o sedan hävda att det va en tegelsten o få tillbaka pengarna...om det nu är/man hävdar att det är en tegelsten så måste man returnerar den inom 24h för att få pengarna tillbaka annars godkänns köpet automatiskt o pengarna går till säljaren....som säljare dokumenterar man givetvis vad som har packats/skickats...sedan gäller samma sak för säljaren...han/hon måste godkänna den returnerade varan för att pengarna skall retuneras till köparen som reklamerat varan...om han/hon inte godkänner den reklamerade varan om det nu visar sig att det är en tegelsten som retunerats så få köparen inte tillbaka pengarna utan dom "hålls inne" tills tvisten löst sig/parterna kommit överens.

Det få stå för dig...personligen tycker/anser jag det finns gott om "väletablerade och kända" företag/tjänster som man kan lita på.

Ja visst är det så att många är lite väl naiva och godtrogna.
HomerZ 2012-11-21 19:52
Vad är det jag inte förstår?

Förklara gärna hur köparen ska kunna se vad som finns i det mottagna paketet utan att ha öppnat det.
Köparen kan mycket väl öppna paketet, ta ur kameran/varan, sen lägga dit en tegelsten och säga att det låg en tegelsten i paketet när det öppnades.
Det har ingen betydelse hur mycket det "dokumenteras" då denna "dokumentation" lätt kan förfalskas. Tyvärr.
Dubbelolle 2012-11-15 18:22  
Jag tror nog att det är rätt ofarligt att handla med folk som är betalmedlemmar och har laddat upp bilder och är aktiva på Fotosidan sen några år. Lars Olov
Palletheking 2012-11-15 23:43
Håller med. Jag är en sån person. Dessutom brukar jag be folk jag gör affärer med att göra kommentarer om affären i min gästbok. Har bara positiva omdömen än så länge. Problemet är att mitt konto kan bli kapat och då spelar det ingen roll vad som står i min profil. Bäst är nog att matcha profilen med ett hemtelefonnummer. Då borde det bli rätt.
OneAim 2012-11-16 16:14
Håller med där!
Finns det aktivitet på säljarens profil, dvs. kommentarer, bilder och vänner som säljaren har plus att det då kanske är en betalande medlem så bör man känna sig ganska trygg. Ett krav för för att sälja saker kanske borde vara att man är betalande medlem, om det inte redan är så...
Blocket finns ju tillgängligt för "ytliga" medlemmar....
Dubbelolle 2012-11-16 17:20
Håller med om att annonsmöjligheten bara borde vara tillgänglig för betalande medlemmar. Sett massor med annonser där folk blivit medlemmar enbart för att annonsera. Borde vara en service för dom mer seriösa. Lars Olov
noyfb 2012-11-16 01:07  
Jag har aldrig blivit blåst men så har jag bara köpt dyra prylar där säljaren funnits i samma stad.
Om man nu måste ha en grej från en annan stad där man inte har familj/vänner som kan hämta prylen och man måste sätta in pengar i förskott så ska det vara en summa som man kan förlora utan att det gör för ont.
Det finns risker med allt och det är synd att fördelarna med internet handel får backa för allt negativt som skrivs om alla muppar som inte använder skallen.
D Gulliksson 2012-11-16 15:24  
Jag tycker att man kan införa en regel där man måste vara medlem i minst 6 månader (eller 1 år) innan man överhuvudtaget kan annonsera på fotosidan!

På så sätt filtrerar vi bort dessa bluffare på ett bra sätt... Sen är det ju även tråkigt att folk blir medlemmar bara för att annonsera..
Dirre40 2012-11-16 18:13  
Hallå Fotografer !
Mitt hetaste tips är att inte köpa kamerahus och objektiv över nätet
överhuvudtaget från privatpersoner.
Bästa är att möta personen i fråga mellan 4 ögon för att göra
affär både om man ska sälja nåt eller själv köpa produkter.
mvh/Dieter
jag&bilden 2012-11-16 21:16
Jag har vid flera tillfällen flyttat konversationen över till säljarens och köparens resp jobbmail.
Det sätter oftast en seriös nivå på samtalet och ger enkelt en bättre identifiering på båda parter än hotmail, gmail eller valfritt iCloudkonto.
Anders Magrioteli 2012-11-16 22:50  
Kontanta medel är ju att föredra. Men då det inte funkar så måste ju pengarna skickas. Så varför inte använda Internetgirot?`
Jag har både sålt och köpt via www.internetgirot.se (på Blocket), och det har funkat till alla parters belåtenhet.
Men förskottsbetalning? No way!
amandacarlsson 2012-11-17 00:43
+1.
Jag använder mig också utav internetgirot om jag inte kan träffa personen "face-to-face" och det har som du säger alltid fungerat utmärkt.
Forslund 2012-11-19 13:56
För att du inte blivit blåst. Jag skickade min canon 1d till en köpare. Dagen efter fick affären satusen; Produkt godkänns ej. Ej i ök skick. Hörde aldrig mer från henne. Internetgirot gjorde ingenting. Dom erbjöd sig att skicka två mail till tjejen som köpte den. Men de har förstås inga andra påtryckningsmöjligheter
luminousoctaves 2012-11-17 10:10  
Jag håller på med analoga kameror och där är bedrägerifaktorn inte särskilt hög. Men den finns.

Jag blev blåst på 500 kronor (förskott), och har så här i efterhand förstått att man kan bli blåst på upp till 1000 kronor utan att polisen tar i ärendet. De har helt enkelt för mycket att göra i dag.

Så förskott upp till 1000 kr är ett no-no.
NisseMorrum 2012-11-17 11:40  
Hade en köpesannons på Fotosidans Köp&Sälj.
Blev blåst på 700 kr för en blixt till en av mina 2 Sigma SD14/15 (en kamera jag kan rekommendera till kunniga fotografer).
Säljaren stal identiteten av en person i Kungälv.
Det hjälpte inte att jag kontrollerade hans identitet via Folkbokföringen.
Nu är han polisanmäld och vi kommer att gå via Kronofogdemyndigheten
också. Finns inga pengar, får han ökade skulder där.
Då jag har bra kontakter inom Swedbank så spårade jag kontoägaren,
polisen har fått dessa uppgifter också.
Säljaren döljer sig bakom: Jimmie Quist eller Jimmy Lindqvist.
Tyvärr så får jag som medlem inte mycket hjälp av Fotosidans redaktion.
Återkommer när polisen har jobbat färdigt, ev blir åklagare också inblandad.
Det hjälper att ligga på och ha kontakt med polisen.
trazan 2012-11-17 16:05  
Jag hade en idé om att aktören (Tradera, Blocket, FS eller vem det nu är) ska agera mellanhand vad det gäller betalning så att köparen kan känna sig trygg men aktören får tyvärr inte det av våra myndigheter.
Visserligen finns det paypal etc men det går alltid att undgå den säkra betalningen genom att neka att godset kommit fram... nu tror jag på människan och de flesta betalar :)
HomerZ 2012-11-18 22:26
Bara för att någon säger att dom är trygga, så betyder det inte att det är sant.

Ett företag med vinstintresse kallar sig för "kompisbetalning" och du är beredd att ge dem fri tillgång till ditt kreditkort+cvc-kod, kanske du även skulle låta din fru/flickvän bo hos mig några nätter om jag startar SäkerFruFörvaring.se? ;)
Palletheking 2012-11-19 10:01
Kanske, men då vill jag se en bild på dig först.
trazan 2012-11-19 17:58
"Ett företag med vinstintresse kallar sig för "kompisbetalning" och du är beredd att ge dem fri tillgång till ditt kreditkort+cvc-kod, kanske du även skulle låta din fru/flickvän bo hos mig några nätter om jag startar SäkerFruFörvaring.se? ;)

Du verkar lite oseriös med ditt inlägg, egentligen helt onödigt att kommentera men jag vet inte vad du fick det där med fru/flickvän.... låter ju perverst? Vad har mitt/ditt kreditkort + cvc-kod med det hela att göra?
HomerZ 2012-11-21 20:00
Trodde ironin var ganska uppenbar i min kommentar.... :-P

Du kanske inte visste det, men på "Pajpall" måste man registrera sitt visa-kort med hela kortnummert + cvc kod. Känns jättetryggt. Varför inte lämna över sin plånbok till en alkis på stan istället?
Forslund 2012-11-19 14:03  
Jag säljer alla mina kamerasaker på tradera. Har sålt för mellan 4500 och 11000 varje gång. Jag kräver alltid förskottsbetalning och skickar samma dag jag får betalat. Har mycket bra omdömen där. Jag har någonting som någon annan vill ha. vill dom inte betala i förskott blir det ingen affär. Mycket enkelt.. Däremot skulle jag aldrig betala dom summorna i förskott själv. Aldrig..
christell 2012-11-20 11:05  
Jag köpte faktiskt en blixt begagnat av en person i Piteå(jag sj bor i sthlm) genom Fotosidan för inte så länge sedan och den säljaren tipsade mig om att använda Blocketpaketet ; https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

Otroligt smart och bra grej för båda parter, kan verkligen rekommendera det till alla som säljer och köper begagnat där man inte har möjlighet att ses pga långa avstånd.

//Christell
HomerZ 2012-11-21 20:04
Hej!
Bra tips! Jag kännde mej så trygg med att alting finns på internet nuförtidden (framtiden du vet), så att jag satte in hela min pension på blocket tillsammans med alla våra visa-kort. Funderar nu även på att låta blocket ta hand om våra barn. Det känns jätte-jätte säkert!

Hepp!
Tiny Turtle 2012-11-22 04:58
Men "Blocketpaketet" har ju samma inneboende problem som alla de andra blanda-in-tredje-part-lösningarna. Inte för köparen, men för säljaren.

Tänk dig följande scenario: Du vill sälja en kamera till mig och vi kommer överens om att 7500 kr är ett skäligt pris så du registrerar ditt paket hos Blocketpaketet och säger att det skall kosta 7500 kronor.

Jag får ett mail om det, godkänner det och efter klartecken från Blocketpaketet skickar du iväg ditt paket.

När det kommer fram så betalar jag 7500 kr till mitt postombud och tar med paketet hem. Hemma hos mig öppnar jag paketet, tar ut kameran och lägger dit en tegelsten istället.

Sedan kontaktar jag Blocketpaketet och säger att du skickat mig en tegelsten och ber dem häva köpet vilket de naturligtvis gör och jag får tillbaka mina pengar och kan ge mig ut och fota med min nya gratiskamera!

Och om inte Blocketpaketet ger mig mina pengar tillbaka så fungerar ju systemet ändå inte eftersom det då är fritt fram för dig att skicka en tegelsten eftersom du kommer få pengarna oavsett vad jag säger när jag öppnat paketet..

Berätta gärna vad som är otroligt smart med Blocketpaketet och vad som är fel i mitt scenario.
christell 2012-11-22 10:13
Hej Calle, har faktiskt inte alls tänkt på det du skriver och du har ju såklart rätt! Blocketpaketet kanske inte var så bra som jag trodde trots allt då :(

Christell
Forslund 2012-11-26 11:54
Läs ovan hur jag blev blåst på 12000.. pajasföretaget internetgirot finns kvar.
palli 2012-11-20 14:03  
Jag köper bara begagnad, mest på Blocket och Fotosidan. Men jag handlar enbart av dem som är så nära att jag kan hämta prylarna. Det blir dessutom som lite extra bonus ofta intressanta möten med andra fotografer!
Men detta är lätt för mig, jag bor i Uppsala och anser då en cirkel som sträcker sig till Gävle, Västerås och Stockholm vara ok!
Pagajviftaren 2012-11-24 19:58  
Köpare: Betala aldrig innan du fått det du köpt.
Säljare: Skicka aldrig innan du fått betalt.
Hmm?
Postförskott eller vanligt paket kvittar. När jag tar emot på jobbet kontrollerar jag INNAN jag skriver på. Är det skadat stämplar jag med "damaged gods" och chauffören skriver på stämpeln innan jag skriver på fraktsedeln. Är det öppnat eller saknas stämplar jag "Goods missing" istället.
Men när jag som hämtar ut paket över disk, numera i tobaksaffären, förr på postkontoret gäller andra regler. Jag måste kvittera att jag tagit emot ett paket utan yttre synliga skador innan de enns letar efter paketet. De vägrar att leta efter paketet innan jag kvitterat. På förra jobbet fick vi hämta en del paket på kontoret, lite strul när de inte hittade och en jobbarkompis åkte nästa gång.
Så hur gör ni som kontrollerar tegelstenar innan ni skriver på? Lantbrevbärare eller till jobbadressen? Ska det stämplas måste det dessutom ske innan jag sätter kniven i paketet och ser efter om innehållet är skadat, har jag öppnat så anses det godkänt och kan inte stämplas efteråt. Det går inget åkeri med på.
SPEEDSHOT 2012-11-26 13:36  
Om du har nån bekant på den ort där säljaren finns. Låt bekantingen uppsöka säljaren och ta med sig ex. kameran direkt vid köpet. Sen kan bekantingen skicka den till dig... Och har du ingen i närheten... så kanske läge att skippa det hela...
foto_moose 2012-11-28 10:19  
För de som funderar hur det fungerar, den följande kommer ifrån internetgirot.se -

Om varan inte godkänns ska den returneras till säljaren som ska godkänna att varan kommit fram i samma skick som den skickades. Först därefter betalas pengarna tillbaka till köparen. Köparen måste alltså antingen godkänna varan eller returnera den.

Sedan har säljaren fem dagar på sig att godkänna att varan har kommit tillbaka i samma skick som den sändes. Därefter kommer vi att betala ut pengarna till köparen.

Om köparen inte meddelar oss ett kollinummer för den returnerade varan inom två arbetsdagar från att han eller hon uppmanats att göra det kommer pengarna att betalas ut till säljaren.

Köparen ska stå för returfrakten, medan säljaren får stå för den ursprungliga frakten till köparen.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar