Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Lågmält om stad och känslor

Lågmält om stad och känslor

Foto: Sven Westerlund 

Två lågmälda svartvita utställningar samsas på Galleri KG52. Samtidigt släpper båda utställarna, Sven Westerlund och Mathias Grate, nya böcker.

Sven Westerlunds stora bilder i den nya bildserien ”Vertex” är tagna i ett område som är ungefär en kvadratkilometer stort. I området ryms bland annat butikskomplexen kring Kungens kurva och till synes övergivna platser i gränslandet mellan natur och industriområde. Allt skildrat med en ekvilibristiskt exakt teknik.

– Jo, vi har skojat om att vi skulle kalla det för ”Ansel Adams goes to Ikea”, säger Sven Westerlund på vernissagedagen.

Det är nära tillhands att dra en parallell till annan del av amerikansk fotohistoria när man ser Sven Westerlunds Vertex-serie, nämligen den som kallas ”New Topographics” där fotograferna ofta skildrar urbana miljöer som präglas av en slags ”händelselöshet”. Så är det även i de här bilderna – det finns inga egentliga händelser att ta del av, samtidigt finns det mycket att upptäcka och fundera över. Och det vilar en tydlig melankoli över den samlade bildserien.

– Ja, det blev faktiskt dystrare än jag tänkt själv. Jag har ju från början gått dit rent urskillningslöst och varit inriktad på att göra ett reportage från just det här området.

Han har arbetat med digital storformatskamera, vilket är en tidskrävande arbetsmetod.

– Jag gillar långsamheten som det för med sig. Det är givande och märks på slutresultatet, säger han.


Foto: Mathias Grate

Även hans medutställare, Mathias Grate, har valt att arbeta långsamt – på flera sätt. Han använder en analog Hasselbladskamera och har låtit det gå tolv år mellan första och sista bilden i ”Before Silence”.

– Att det blir en långsam process gör absolut ingenting, det passar mitt temperament, säger han och lyfter samtidigt den valörrikedom som han kan få ut från sina svartvita mellanformatsnegativ.

I många av bilderna rör det sig i första hand om valörer i den mörkare delen av skalan. Han har fångat miljöer eller delar av miljöer som sällan väcker uppmärksamhet – sådant man många gånger går förbi. Bilderna skulle kunna vara tagna i en lite murrig, odefinierad stad – ungefär som författaren Håkan Nessers fiktiva Maardam – men visar sig vara fotograferade i vitt skilda delar av världen.

– Någon är tagen i Kina och den där har jag tagit från min balkong, säger Mathias Grate och pekar ut en himmelsbild.

– Men det är inte konstigt att det blir så, för jag tycker själv att jag ser samma saker vart jag än åker. Det är bilder som handlar om känslor – om ensamhet, närhet – snarare än om platser.


Foto: Sven Westerlund

FOTNOT:
Amerikanen Ansel Adams (1902-1984) är nestorn inom svartvit analog teknik, med en noggrant utarbetad metod för att bland annat styra gråskalan i sina bilder.

Utställningarna visas på Galleri KG52, Kammakargatan 52, Stockholm till den 5 nov 2011.

Sven Westerlund släpper i samband med utställningen böckerna Vertex, Retro och Bunker som säljs tillsammans i en box. Mathias Grates bok heter, precis som utställningen, Before Silence.

Mer om Sven Westerlund: www.svenwesterlund.se

Mer om Mathias Grate: www.mathiasgrate.se

Mer om Galleri KG52: www.kg52.se



Publicerad 2011-10-19.

12 Kommentarer

alf109 2011-10-19 15:40  
Vad vi tycker om är givetvis subjektivt, när det gäller det populära begreppet verkshöjd så handlar det ju om originalitet, individualitet och självständighet. Även detta är ett i ganska hög grad subjektivt begrepp som i hög utsträckning är beroende av betraktarens erfarenhetsbas. Om jag tittar på de bilder från "Before silence" av Mathias Grate som ligger på hans hemsida kan jag finna referenser till David Goldblatt, Lee Friedlander, Christer Strömholm och Gunnar Smoliansky bara för att nämna de mest namnkunniga. Jag kan personligen sakna just originaliteten och får en känsla av att bilderna spretar en hel del. Är då mina reflektioner någon sorts objektiv sanning? Självklart inte, det är mina personliga reflektioner baserade på min egen erfarenhet och mitt eget bildseende. Och det är just detta som blir problematiskt när det gäller konst. Konst är subjektivt till sin natur, problemen uppstår när "konstförståsigpåare" hävdar att just deras sätt att tolka det de upplever som någon form av objektiv sanning. Eller när man försöker förvandla något emotionellt till något intellektuellt. Oavsett om man tycker att bilder är bra eller dåliga kan det vara bra att ha detta i bakhuvudet. Vad vi tycker är till stor del beroende av vår egen erfarenhet och till sist vår personliga smak.
pareli 2011-10-19 16:06
Att definiera verkshöjd som ett par variabler blir lite trubbigt. Just de du nämner (originalitet, individualitet och självständighet) bygger på en föråldrad tankefigur som värderar det unika (sanningen) högst. Det postmoderna och mångkulturella samhället bär många parallella sanningar samtidigt. En konventionell och osjälvständig bild kan mycket väl ha verkshöjd. Den konstnärliga kvaliteten behöver inte ligga där.
alf109 2011-10-19 16:19
Det jag är ute efter är att konsten inte är statisk och ytterst en ganska subjektiv företeelse. Mycket av det vi inte uppskattar idag kan till exempel ses med helt andra ögon i morgon, se på Robert Frank eller H C-B till exempel. Det omvända gäller ofta för sådant som lyfts till skyarna i sin samtid, och kanske i ännu högre grad. Men just detta att försöka tala om för andra vad som är bra och vad som inte är det kommer alltid att bli ett ganska meningslöst företag tror jag. Ytterst handlar det om tycke och smak som dels ändras över tid och dessutom är individuellt. Det enda man egentligen kan säga något om är den rena hantverksskickligheten som i sig säger ganska lite om ett verks konstnärliga värde. Det är nog därför diskussioner om megapixlar och egenskaper på höga iso får så stort utrymme, där finns faktiska storheter som man kan förhålla sig objektivt till. ;)
pareli 2011-10-19 16:24
Precis. Jag la ut texten om detta lite här ovan.
Men, tycke och smak är en sak. Kritik och analys är en annan. Båda är intressanta.
MattiasL 2011-10-19 19:10
Fast det är inte helt olika saker, utan går in i varandra, anser jag. Om man går bakåt i konsthistorien. Parar man tycke och smak med auktoritet, kulturellt kapital och erfarenhet så blir det förvillande likt kritik och analys. Ta till exempel "konstvetar-Stalin" Clement Greenberg, som menade att abstrakt expressionism var konsthistoriens krona. Enligt den logik han följde så stämde det säkert. Men det är nog få som tar hans ord för en sanning.
Indy 2011-10-21 16:30  
Gör man en bok kan en bild som utan sitt sammanhang vara vad den är.
Som denna bild på en buske med vad jag förmodar är ett samhälle eller i alla fall byggnader i bakgrunden. Busken i sig är kanon hanhundar lär älska den.
Jag förmodar som sagts tidigare att bilden är en del att berätta en historia och fyller då förhoppningsvis sin roll. Ensam bild? Är det så att med namnet kan man förvilla betraktaren?
Eller är denna buske så fantastisk?
Som vanligt upp till betraktaren.
Men något gör den där busken!
Ovanligt djupa diskutioner runt den.
Men fotstegen då?
annika.s 2011-10-30 16:12  
Att diskutera fotografi är intressant. När jag tittar på bilder försöker jag oftast förstå vad fotografen/konstnären varit ute efter innan jag uttrycker någon åsikt om en enskild bild. Därför går jag hellre på enmansutställningar eller kollar i böcker. Det är intressant vad en person hållit på med även över tid så jag försöker hänga med. Intressant fotografi handlar sällan om 'snygga kort'. Detta var mitt lilla bidrag och för övrigt det första jag skrivit i detta forum nånsin. Kanske blir fler.....:)
pgy 2011-10-31 22:19  
Älskar den här typen av bilder. Skulle verkligen vilja ha någon sådan bild på väggen hemma.
Sven West 2011-11-09 11:36  
Hasselblad H2D, HC 2,8/80 mm
PhaseOne P65+, SanDisk Extreme CF 4 Gb
f5.6, 1/60 s, ISO 100, 2011-04-09, kl 10.37.39
Exponeringsmätare Pentax Spotmatic
Manfrotto stativ, ryggsäck med regnjacka, erfarenhet, tålamod och kaffetermos

CameraRaw 5.6, Photoshop CS4, PK Sharpener 2.0
Epson 9900, ImagePrint RIP v8
Canson Baryta Photographique
100 x 140 cm monterad på 10 mm Kapa
45x45 mm list björkfaner, distans till glas

Så går det till att göra en Buske.
//Sven Westerlund
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar