Utställning
Två lågmälda svartvita utställningar samsas på Galleri KG52. Samtidigt släpper båda utställarna, Sven Westerlund och Mathias Grate, nya böcker.
Sven Westerlunds stora bilder i den nya bildserien ”Vertex” är tagna i ett område som är ungefär en kvadratkilometer stort. I området ryms bland annat butikskomplexen kring Kungens kurva och till synes övergivna platser i gränslandet mellan natur och industriområde. Allt skildrat med en ekvilibristiskt exakt teknik.
– Jo, vi har skojat om att vi skulle kalla det för ”Ansel Adams goes to Ikea”, säger Sven Westerlund på vernissagedagen.
Det är nära tillhands att dra en parallell till annan del av amerikansk fotohistoria när man ser Sven Westerlunds Vertex-serie, nämligen den som kallas ”New Topographics” där fotograferna ofta skildrar urbana miljöer som präglas av en slags ”händelselöshet”. Så är det även i de här bilderna – det finns inga egentliga händelser att ta del av, samtidigt finns det mycket att upptäcka och fundera över. Och det vilar en tydlig melankoli över den samlade bildserien.
– Ja, det blev faktiskt dystrare än jag tänkt själv. Jag har ju från början gått dit rent urskillningslöst och varit inriktad på att göra ett reportage från just det här området.
Han har arbetat med digital storformatskamera, vilket är en tidskrävande arbetsmetod.
– Jag gillar långsamheten som det för med sig. Det är givande och märks på slutresultatet, säger han.
Foto: Mathias Grate
Även hans medutställare, Mathias Grate, har valt att arbeta långsamt – på flera sätt. Han använder en analog Hasselbladskamera och har låtit det gå tolv år mellan första och sista bilden i ”Before Silence”.
– Att det blir en långsam process gör absolut ingenting, det passar mitt temperament, säger han och lyfter samtidigt den valörrikedom som han kan få ut från sina svartvita mellanformatsnegativ.
I många av bilderna rör det sig i första hand om valörer i den mörkare delen av skalan. Han har fångat miljöer eller delar av miljöer som sällan väcker uppmärksamhet – sådant man många gånger går förbi. Bilderna skulle kunna vara tagna i en lite murrig, odefinierad stad – ungefär som författaren Håkan Nessers fiktiva Maardam – men visar sig vara fotograferade i vitt skilda delar av världen.
– Någon är tagen i Kina och den där har jag tagit från min balkong, säger Mathias Grate och pekar ut en himmelsbild.
– Men det är inte konstigt att det blir så, för jag tycker själv att jag ser samma saker vart jag än åker. Det är bilder som handlar om känslor – om ensamhet, närhet – snarare än om platser.
Foto: Sven Westerlund
FOTNOT:
Amerikanen Ansel Adams (1902-1984) är nestorn inom svartvit analog teknik, med en noggrant utarbetad metod för att bland annat styra gråskalan i sina bilder.
Utställningarna visas på Galleri KG52, Kammakargatan 52, Stockholm till den 5 nov 2011.
Sven Westerlund släpper i samband med utställningen böckerna Vertex, Retro och Bunker som säljs tillsammans i en box. Mathias Grates bok heter, precis som utställningen, Before Silence.
Mer om Sven Westerlund: www.svenwesterlund.se
Mer om Mathias Grate: www.mathiasgrate.se
Mer om Galleri KG52: www.kg52.se
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men, tycke och smak är en sak. Kritik och analys är en annan. Båda är intressanta.
Som denna bild på en buske med vad jag förmodar är ett samhälle eller i alla fall byggnader i bakgrunden. Busken i sig är kanon hanhundar lär älska den.
Jag förmodar som sagts tidigare att bilden är en del att berätta en historia och fyller då förhoppningsvis sin roll. Ensam bild? Är det så att med namnet kan man förvilla betraktaren?
Eller är denna buske så fantastisk?
Som vanligt upp till betraktaren.
Men något gör den där busken!
Ovanligt djupa diskutioner runt den.
Men fotstegen då?
PhaseOne P65+, SanDisk Extreme CF 4 Gb
f5.6, 1/60 s, ISO 100, 2011-04-09, kl 10.37.39
Exponeringsmätare Pentax Spotmatic
Manfrotto stativ, ryggsäck med regnjacka, erfarenhet, tålamod och kaffetermos
CameraRaw 5.6, Photoshop CS4, PK Sharpener 2.0
Epson 9900, ImagePrint RIP v8
Canson Baryta Photographique
100 x 140 cm monterad på 10 mm Kapa
45x45 mm list björkfaner, distans till glas
Så går det till att göra en Buske.
//Sven Westerlund