Annons
Artiklar > Daniel Björkert ställer ut sina bilder

Daniel Björkert ställer ut sina bilder

”Fotografera så billigt som möjligt, det är inte i den dyra utrustningen den konstnärliga kvalitén sitter.”

Norrköpingsfotografen Daniel Björkerts bilder är avskalade och lite melankoliska. Han sysslar gärna med alternativa analoga tekniker och fotograferar med storformat. Nu ställer han ut på Galleri Kronan i Norrköping, man har chans att se hans bilder till och med 11 december.

Hur vill du beskriva din stil?

Lågmäld, melankolisk och ganska avskalad. Det handlar mycket om form och att isolera motivet. 

Foto: Daniel Björkert

Hur är en Daniel Björkert-bild?

Det vanligaste motivet är nog ett träd, även om många av trädbilderna inte blir mer än ett negativ i en låda. Det jag letar efter när jag tar mina bilder är det avskalade. Jag gillar de negativa ytorna, ytor med lite information, som hjälper till att lyfta fram själva motivet. Det är ofta landskap och ett och annat porträtt. 

Foto: Daniel Björkert

Hur började du fotografera?

Jag höll på mycket med musik förr i tiden och umgicks med likasinnade i Norrköping. När jag var runt 30 flyttade jag till Göteborg och hamnade i ett helt nytt sammanhang och tappade lite det här med musiken. Så jag köpte en digitalkamera. Men ganska snart började jag intressera mig för analog fotografi, något jag förvisso pysslat lite med även i tonåren. Jag hamnade i ett fotolabb där det var många som höll på med historiska fototekniker av olika slag. Jag tyckte det var spännande så jag började testa och experimentera med olika tekniker och på den vägen är det. 

Foto: Daniel Björkert

Vad använder du för utrustning?

Jag har en 4X5 kamera av märket Nagaoka, tror jag. Det finns ingen logga eller något som säger vad det är för modell eller liknande på själva kameran. Men jag har googlar mig fram till att det måste vara en Nagaoka. Till det har jag en gammal Schneider-Kreuznach lins. Jag har även en Fujinon-lins som jag köpte till en 8X10 kamera som jag byggde själv för några år sedan, men den kameran har jag inte använt så mycket, även om bilden In between är tagen med den. Jag använder även en hålkamera i 4X5 format. En del av bilderna är också tagna med en analog kompaktkamera.

Foto: Daniel Björkert

Vad inspirerar dig?

Avskalade vackra landskap, former och dimma. Det är i alla fall det som får mig att vilja fotografera. Sedan är det såklart även inspirerande med andra bilder, särskilt äldre fotografi.

Foto: Daniel Björkert

Vilka andra fotografer tycker du om?

Sarah Moon, Sally Mann, Josef Sudek och Tom Baril är några av de jag uppskattar och inspireras av.

Galleri Kronan i Norrköping.

Vad vill du ge för tips till andra som vill utvecklas?

Det beror såklart helt på vilka bilder en vill ta men mitt tips skulle kunna vara: Fotografera så billigt som möjligt, det är inte i den dyra utrustningen den konstnärliga kvalitén sitter. Var också noga med att slarva eller i alla fall inte vara rädd för det. Det kan ge bilderna en mer personligt uttryck om du inte gör precis rätt, alltså så som de flesta andra gör.



Publicerad 2022-12-04.

38 Kommentarer

Nils Bergqvist 2022-12-04 21:58  
Intressant artikel om en intressant fotograf :-)
Sten-Åke Sändh 2022-12-04 23:10  
Vilket media? Storformatfilm brukar väl inte vara särskilt billig... eller??
esbtse 2022-12-05 00:19
Jag slutade med Storformat på grund av den höga kostnaden
Fredrikpersson 2022-12-05 08:42
Jag plåtar storformat ibland och det finns fortfarande film till bra priser om man håller sig till 4x5 och svartvitt, så det går att köra storformat utan att ruinera sig.

Större format och färg kostar mer. Inte sällan 150-250:- per blad.

Trevliga bilder!

/F
Sten-Åke Sändh 2022-12-05 11:15
Jag kollade här av lite nyfikenhet:

https://www.photax.se/category/bladfilm

Sedan tänkte jag att visst, det är ju inte dyrare kanske än att köpa ett paket med 25 st Canson Etching Rag till min A2 skrivare men vad gör man sedan då? Digitaliserar och skriver ut på 25 Etching Rag eller slabbar med att framkalla på några intressanta papper. Inte gratis det heller och då har vi inte ens funderat på vad vi gör med vår tid och arbetskostnaden. Krävs nog att man är hobbyist för att få ihop det.

Håller nog även med om att kvaliteten kan diskuteras. Vad menas med sånt i ett sammanhang som detta? Har kvalitet blivit något inverterat sett till dagens digitala tekniska kvalitet? Visst har bilderna ett eget uttryck men den tekniska kvaliteten får mig att tänka mer på sent 1800-tal än 2022. Det blir något "neddummat" över det hela.

Det jag annars brukar förknippa med storformat är ju den fantastiska detaljeringen men den saknas ju helt i dessa bilder.
Fredrikpersson 2022-12-05 13:56
FOMA-filmen tycker jag inte är inte dyr med hänsyn till de allmänna prisnivåerna på film. Sedan bränner man, i alla fall inte jag, inte heller iväg 50 blad så snabbt.

Enligt information från utställningen är de flesta av bilderna tonade cyanotypier, alltså en teknik från 1800-talet som ger det här uttrycket utan ytterligare efterbehandling. Speciellt om man använder enklare kameror och objektiv. Det kan vara förklaringen till att det är lätt att associera till 1800-talsteknik. Så "neddummat", nej inte enligt min mening.

Däremot tror även jag att många av de som arbetar med de här gamla teknikerna gör det som en reaktion på det tekniskt perfekta uttrycket som digitaltekniken kan ge. Plus att jag tror att man uppskattar det manuella hantverket med processerna.

/F
Nils Bergqvist 2022-12-05 21:10
Cyanotype-kit kan man köpa för 250-500 kr och får då även papper på köpet, både i Sverige och utomlands. Tror dessa räcker till ganska många bilder. Går även använda akvarellpapper och annat som man har, tyg etc. Behövs inga andra kemikalier utan bara vatten från kranen och UV-ljus från solen, samt en glasskiva ett underlag typ plywodskiva och några klämmor. Ett negativ givetvis också, men fungerar med växtrer och annat gratis också. Så det är en väldigt enkel och billig process i jämförelse med både digital kvalitétsutskrift och vanligt mörkrum.
Sten-Åke Sändh 2022-12-06 00:41
Visst kan det vara så men du kan göra näst intill vad som helst med en digital bild idag i efterbehandlingen så det finns inget utom fantasin som begränsar det uttryck du vill ge dina bilder fast de råkar vara digitalt födda bilder.

En bild är en bild och för mig är det rätt egalt om den tillkommit på digital eller kemisk väg men även jag har ju förstått att det finns delade meningar om det och en del tycker uppenbarligen att det finns en poäng i att exponera storformatfilm fast man inte alls utnyttjar de möjligheter en sådan film har. Det har jag inte riktigt förstått varför man gör om man ändå är rätt ointresserad av den detalj en sådan kamera och film kan ge. Så i det avseendet så tycker jag nog också att det sätt man utnyttjar filmen är en medveten neddumning.

Nu vänta jag bara på den fotograf som åstadkommer ett närmast identiskt uttryck med digitalt födda bilder och som gör en liknande utställning under falsk flagg, bara för att se reaktionerna. Det har ofta varit rätt kul tidigare när någon dristat sig att skoja lite med den vedertagna uppfattningen om "konsten" oavsett vilka uttryck de initiativen tagit sig.
PMD 2022-12-06 01:08
Jag ställer mig också frågande till användandet av storformat i det här sammanhanget. Om man vill fotografera så billigt som möjligt så kan man väl åstadkomma den här sortens bilder med en Disc Camera, eller kanske en Pocket Instamatic, om nu dessa filmsorter fortfarande går att få tag på?
sb12 2022-12-07 12:51
Alltså alla, och då menar jag ALLA, vet att man kan behandla bilder med en dator. Det är inget nytt, jag tror inte denna fotograf har missat det heller.
MattiasL 2022-12-07 14:55
Fast att säga att man missar storformatsfilmens förmåga till detaljupplösning är ju lite som att säga att Helen Frankenthaler genom att låta utspädd färg flyta omkring över duken missar precisionen som en riktigt fin pensel ger. Det handlar ju bara om olika uttryck.
För mig är det inte bara hur bilden ser ut som är grejen, utan det spelar också roll att någonstans i bakhuvudet veta att materialet lever sitt eget liv, och att den bild jag ser inte kan replikeras exakt.
luminousoctaves 2022-12-05 08:08  
Fina grejor. Fint presenterat!
apersson850 2022-12-05 09:01  
Gäsp. Verkar som om han letar efter kvalitén fortfarande.
Imponerar inte på mig.
Obi-Wan Kenobi 2022-12-05 09:56  
Intressant artikel som utifrån fotografierna även ger tankar om fotokonstens verkningshöjd...
mats lindfors 2022-12-05 11:52  
Helt klart lugna, sköna, njutningsbara bilder. Hur dom har kommit till är egentligen inte så intressant. Det är resultatet som räknas.

Skulle uppskatta mycket om fler artiklar på Fotosidan handlade om bild och skapandet som denna.
rillerod 2022-12-05 21:32
Håller med till 100%
Peter - 2022-12-06 02:04
precis så, håller med dig
azek99 2022-12-06 10:14
Instämmer helt! :)
JonasM. 2022-12-05 15:29  
fotosidan gillar denna stilen på foto med analogt foto och låg teknisk kvalitet. Intressant med tipset att man ska slarva, stilarna är många..
luminousoctaves 2022-12-05 19:46
Låg teknisk kvalitet? Den får du nog utveckla så att man förstår vad du menar...
JonasM. 2022-12-05 21:31
Bilderna är inte speciellt skarpa menade jag.
luminousoctaves 2022-12-05 22:32
Okej, men förstår du att oskärpan inte är en följd av slarv, utan ett medvetet estetiskt val?
JonasM. 2022-12-05 22:59
Smaken är olika, bilder som en del tycker är bästa tänkbara kan för mig vara kejsarens kläder. Jag säger inte att dessa är dåliga, om folk tycker de är bra så är de säkert bra, jag välkomnar olika stilar men jag gillar inte alla.
luminousoctaves 2022-12-06 00:13
Absolut! Smaken är olika såklart. Tråkigt bara när någon som är uppenbart noggrann och skicklig i sitt hantverk får kritik för att vara oteknisk. Har man lite koll på den här processen och estetiken ser man snabbt att den här killen är duktig.
PMD 2022-12-06 01:26
Slarv eller inte slarv? Vad ska man tro när upphovsmannen till bilderna uppmanar oss att vara "noga med att slarva"?
rillerod 2022-12-05 21:38  
Jättefina bilder med mycket mer känsla än de flesta andra man ser här på sidan. Inspirerande. Tyvärr hamnar alldeles för många i "teknikträsket". Missförstå mig inte. Teknik är både kul och intressant, men det är lätt att glömma vad fotografi egentligen handlar om.
Att berätta någonting!
Det är ju det slutliga resultatet som egentligen är det enda intressanta. Skönt att få se bilder utan jakten på det "perfekta"!
Tack för inspirationen!
azek99 2022-12-06 10:16
Instämmer 100%
Ventures 2022-12-05 21:40  
Det sitter i betraktarens ögon, eller vad man brukar säga. Troligen omöjligt för en amatör utan konstutbildning att komma någon vart med en sådan portfölj. Eller?
Nils Bergqvist 2022-12-05 22:13  
Bilderna är en käftsmäll mot den digitala strukturlösheten, mot den digitalt vassa knivskärpan/upplösningen. Det överdrivet saturerade och det extra allt som man kan tillföra bilder i datorn. Detta är lågmält, stilla och vackert. Jag fick samma upplevelse när jag såg bilderna, som när jag klev in på Vandalorum i Värnamo och såg utställningen "Betraktelser från en oduglig mosse" för några år sen. Det var en käftsmäll mot det moderna konsumtionssamhället. Naturen i sin enkla form blev till något stort och betydelsefullt. Här blir det likadant, det lågmälda och enkla blir till något mycket större än vi kan föreställa oss. En fyr, ett ansikte, en gammal bakgård, en försvarslös fågelunge, allt blir till något viktigt och vackert när det framställs på ett sätt och i en form som skiljer sig från den breda mittfårans uttjatade fantasilöshet.
Sten-Åke Sändh 2022-12-06 01:04
Som sagt, det är egentligen ingenting som hindrar vem som helst att utifrån en digitalt född bild göra precis samma sak. Att Fotosidan och många andra sammanhang kan funka som subkulturer och filterbubblor är inget konstigt i sig. Förmodligen skulle det ge betydligt bättre kontroll över dessa uttryck än när man är mer i händerna på kemin som är trots allt är rätt slumpartad ofta i sitt sätt att påverka slutresultaten.

Med det sagt så här har ni några bilder från 1800-talet ur Stadsmuseets samlingar. Som ni ser så har ju även tidens tand sabbat en del av bilderna och så är det ibland med bilder tagna med glasplåtar. Inte minst förvaringen över tid påverkar ju våra bilder också och t.o.m. det kan man ju åstadkomma med kreativ efterbehandling om man nu vill det även om perfektionskravet ofta arbetar åt andra hållet.

En del bilder från 1800-talet

https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/?962=1850-talet&962=1860-talet&962=1870-talet&962=1800-1849

Exempel på ärrad bild tagen på glasplåt.

https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/Skiss/SSMC003179S.jpg.info#c=%2Ffotoweb%2Farchives%2F5021-Historiska-fotografier%2F%3F962%3D1850-talet%26962%3D1860-talet%26962%3D1870-talet%26962%3D1800-1849

Exempel på pappersnegativ / kalotyp

https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/Skiss/SSME028916S.jpg.info#c=%2Ffotoweb%2Farchives%2F5021-Historiska-fotografier%2F%3F962%3D1850-talet%26962%3D1860-talet%26962%3D1870-talet%26962%3D1800-1849

Daguerreotyp en av museets allra äldsta bilder

https://digitalastadsmuseet.stockholm.se/fotoweb/archives/5021-Historiska-fotografier/Skiss/SSMC002840S.jpg.info#c=%2Ffotoweb%2Farchives%2F5021-Historiska-fotografier%2F%3F962%3D1850-talet%26962%3D1860-talet%26962%3D1870-talet%26962%3D1800-1849

Bildtekniska metoder är intressanta men det innebär inte att jag alltid tycker bilderna är särskilt bra för det.
PMD 2022-12-06 01:24
Den enda bild i bildserien ovan som tilltalar mig är bilden på fågeln. Övriga ter sig tämligen ointressanta.

Fågelbilden påminner om gamla bilder på numera utrotade fåglar från 1800-talet. Lite av samma brist på fotografisk kvalitet, men av dokumentärt värde. Björkerts bild uppfyller väl bara det första kriteriet, men den är ändå intressant tycker jag. Fin på något ogripbart sätt.

Vad gäller den fotografiska tekniken som Björkert har använt så kan jag förstå att entusiaster som gillar gammal teknik tycker att det är kul med bilderna. Själv är jag mycket teknikintresserad, men bara av den teknik jag själv råkar använda för tillfället.
När jag tittar på andras bilder är jag inte speciellt intresserad av hur de kom till.
Innocent Bystander 2022-12-06 04:56  
Jag gillar alla bilderna, det är ren poesi!
azek99 2022-12-06 10:19
Samma här, intressant artikel också!
Cambo 2022-12-06 16:31  
Modet är annorlunda idag. På 80-talet slet man sitt hår för att slippa bromrinningar på bladfilmerna. Test av mängder av framkallare och framkallningsbeteende. Målet för mig var att återge verkligheten så "exakt" som möjligt. Jag föredrog en mjuk gradation på mina 13x18 neg. Printade jag på rätt papper så hände det att jag blev nöjd ibland. Lekfullheten var kanske inte så utvecklad då i mitt mörkrum. Idag har jag digitala kameror, mellanformat och fullformat med överdrivet många Mb. Det är lättare nu att lyssna på det som kanske trycktes undan då man stirrade in i Westonmätare och zoonsystem. Lekfullhet utan att slarva? Slarv blir aldrig en ledstjärna för mig. Jag har så många års slit för att någorlunda begripa mig på vad jag har i händerna och tom varför. Vore till sist intressant att få veta hur Daniel framställde bilden på husgavlarna.
mombasa 2022-12-06 18:32  
Spännande sätt att arbeta på och verkligen bildpoesi. Inte att förglömma den oförutsägbarhet som finns i processen som ger bilderna en extra dimesion. Sånt här är inte alldeles enkelt att åstadkomma digitalt. Sen delar jag Nils Bergqvists tankar om den digitala mycket av allt-fotografin.
Terje Hellesø 2022-12-08 05:35  
Spännande fotograf med spännande bilder, ett uttryck som jag alltid varit svag för. Hög teknisk kvalitet!
jerrysoderberg 2022-12-09 12:52  
Tack för en intresseväckande och bra artikel. Kul att läsa din intervju med skaparen/fotografen. Fina bilder som ställs ut.
Mer sånt
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning