Utställning
Bruno Ehrs har dokumenterat hur en stor trevånings militärbunker på Gotland förvandlats till en mycket extrem bostad. Snart ställs projektet "Bunker Ett Noll Fyra" ut på Gotlands Konstmuseum.
För snart fyra år sedan påbörjade Bruno Ehrs projektet om Bunker 104 på Bungenäs, på Gotland. När bunkern var aktiv så var den antagligen Gotlands största med tre våningar under jord. Vid krig kunde soldaterna vara inneslutna i månader.
Så här såg bunkern ut i ett tidigt skede.
Efter nedläggningen skulle den gamla militärbunkern byggas om till en extrem sommarbostad. Av en ren tillfällighet kom Bruno Ehrs i samspråk med en person som köpt tre militärbunkrar på Gotland som han ämnade att bygga om. Bruno blev fascinerad och fick dagen därpå fototillstånd för att dokumentera förvandlingen.
– Det är inte något militärhistoriskt arkitektur projekt, utan min ingång har varit att skildra byggnaden som om det varit en skulptur i förvandling. Som ett konstprojekt, berättar Bruno Ehrs för Fotosidan.
– Jag har alltid varit intresserad av arkitekturens formspråk med volymer, rumslighet och proportioner. Som ung fotograf arbetade jag i flera år som arkitekturfotograf på Stockholms stadsmuseum, under ledning av den kände fotografen Lennart af Petersens, berättar han för tidningen Arkitektur.
Inte bara byggnaden utan även den omgivande miljön har fascinerat Bruno Erhs. Runt bunkern finns ett kargt stenlandskap med låga träd, krumma enar och lågväxande tallar, där det är omöjligt att odla. Här passar en betongbyggnad in.
Utställningen Bunker Ett Noll Fyra öppnar den 17 juni Gotlands Konstmuseum och är ett samarbete mellan fotografen Bruno Ehrs och arkitekten Erik Gardell vid Skälsö Arkitekter. I samband med utställningen utkommer också en bok med samma namn.
54 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Stram arkitektur ska illustreras med strama bilder, annars blir det bara märkligt och dåligt.
Jag har sett väldigt många av Ehrs (inte Eher) bilder som jag inte anser är det minsta pedantiskt trista. Men smaken är som baken - väldigt stor på vissa och inte så vacker på andra. :)
Jag behövde inte inte ens läsa vem som var avsändare för att förstå vem som var i farten (igen).
Som många andra skriver arkitekturbilder kräver noggrannhet och stramhet för att bli bra.
Ehrs gör mig nyfiken på detta projekt och att åter åka till Gotland.
https://www.theguardian.com/cities/gallery/2014/sep/22/constructing-worlds-classic-photographs-redefine-cities-in-pictures
Bekymmersamt att inte fler tycker det. Själv tycker jag om att kunna ta till mig olika bildstilar. Svårt att bedöma Brunos bilder utan att ha sett dom på utställningen. Webben är inte verkligheten.
Då vet jag vad du gillar, eftersom du hänger på Fotosidan.
Tack för ett gott skratt som du alltid ger med dina kommentarer!
Men det är kanske konst när vattnet rinner på fel håll och orsakar vattenskada?
Men det är kanske konst när vattnet rinner på fel håll och orsakar vattenskada?
Då försvaret lades ned sålde staten merparten av de anläggningar på Gotland som varit rikets värn. På Bungenäs städade försvaret bort blindgångare och miljöfarligt avfall men lät bunkern vara kvar, nästan okänd och med övertäckta ingångar. Den var omodern men väldigt genomtänkt. Det var torrt där nere, dräneringen fungerade utan pumpar.
Området är numera planlagt för permanentbebyggelse, men i praktiken blir det nog mest bara fritidshus. Varav några ganska så extraordinära!
😀
Det jag däremot har svårare för just i Alfs fall är den ofta hårda och negativa tonen som med jämna mellanrum luktar arrogans - som kommentaren här ovan: "hänger man fotosidan så gillar man döda bilder utan funktion".
Och jag tycker det blir lite magstarkt att gräla på andra att vara fast i konventioner när man själv verkar ha en lindrigt sagt snäv syn på vad som är intressant eller bra fotografi.
Jag tycker det är tråkigt att någon som har intressanta saker att säga så ofta väljer att göra det på ett så trist sätt.
Men ofta, som i den här tråden, inleder Alf med personlig och saklig kritik som andra verkar ha svårt att relatera till, och några väljer då att kritisera Alfs person och hans sätt att uttrycka sig – inte själva kritiken.
Med tanke på att Alfs synpunkter sällan är norm här på FS, och han får mycket skit för det, känns det orättvist att peka ut just honom som trouble maker.
Mitt allmänna intryck av de flesta sociala sammanhang - och FS är inget undantag - är att man i det långa loppet, i genomsnitt, tenderar att bli bemött ungefär som man själv bemöter andra. Om man ideligen hamnar i gräl med olika människor ... Tja, då har väl de grälen en rätt uppenbar gemensam nämnare.
Hur kommer det sig då att i stort sett alla dina kommentarer handlar om att klaga på hur dåliga andra fotografer är, när det - enligt dig - beror på att du inte är påläst?
Jag förstår fortfarande inte varför du "hänger på Fotosidan", när alla som gör det är så värdelösa fotografer. Det du säger är att du själv gillar döda bilder utan funktion (vad det nu innebär).
"Hänger man foto sidan så gillat man döda bilder utan funktion."
BE fotografer i den nya saklighetens anda som uppkom under 1930-talet, som uppkom som en reaktion mot piktorialismen. I den stilen söks skarpa och tydliga bilder, vilket passar bra in på direkt avbildande av ett motiv. Denna stil är lätt att ta till sig om man uppfattar bildenskvaliteer kommer ur skärpan. Vilket också är lätt att tro är sant ur tester av kameran och dess tillbehör.
Att skildra denna anläggning kan göras på flera sätt. Det som BE gjort passar den stil bra för när arkitekturen och dess ljusspel skall beskrivas.
En annan fotograf som ville något annat som upplevelsen kanske valt att beskriva detta ur ett perspektiv där människan blir underordnad de räta vinklarna och hårda ytan.
Därför är det viktigt att fotografin har en stor bredd att kunna verka inom. På samma sätt för att den skall vara levande har sina kritiker som kan föra diskussionen om det bildernas innehåll och betydelser. Det ät inte så krångligt som det kanske låter. Däremot verkar det lättare att diskutera ett objektivs tekniska prestanda än själva bilden och dess kvaliteer.
Så jag letade reda på ett antal bilder från bunkrarna som jag tog juli 2011 och inte tyckte var värda att visa. Kanske nån ändå kan se nåt suggestivt i nån av dom? Länk:
https://www.fotosidan.se/member/photos/view.htm?ID=378577