Utställning
Efter att under decennier riktat kameran utåt mot världen, mot de stora metropolerna och de stora samtidsfrågorna vänder nu Jens Assur kameran inåt. Mot det privata och intima. Resultatet heter Privat Natur, en utställning på Liljevalchs i Stockholm och en bok med samma namn.
Jens Assurs karriär tog fart på Expressen på 90-talet då han blev Sveriges mest prisbelönta bildjournalist med gripande reportage från oroshärdar som Somalia, Rwanda, Sydafrika och det forna Jugoslavien. Assur gick sedan vidare i egen verksamhet, Studio Jens Assur, där han i fördjupade och kompromisslösa foto- och filmprojekt väckte debatt och engagemang kring samtiden. Bland de mest omtalade Och himlen därovan (2001), Hunger (2010) och Africa is a Great Country (2013). Jens Assur är född 1970 i byn Stora Blåsjön och bodde i många år i Stockholm där han upplevde att han tappade kontakten med naturen. För fyra år sen vände han åter med familjen till Jämtland och Duved i nordvästra Jämtland.
Projektet tog sitt språng ur en familjebild på de två barnen i en skottkärra. Likt Assurs tidigare projekt växte sig Privat Natur till något stort och ambitiöst med en spännvidd på sju år och 1,2 miljoner bilder. Enligt honom själv är projektet dock bara i sin linda, och utställningen och boken inget avslut. Boken med samma namn innehåller 220 bilder tillsammans med essäer där olika skribenter tagit sig an ämnet.

Privat natur innehåller 220 bilder tillsammans med essäer där olika skribenter tagit sig an ämnet.
Genom Assurs perception och osvikligt vassa bildöga projiceras naturens storslagenhet och människans litenhet, gestaltat både allmängiltigt men samtidigt väldigt intimt. Hans förmåga att tappa in i det samtidsrelevanta har här hämtat kraft ur något som också ligger honom nära, vilket märks i bilderna. I det privata och familjära speglar sig både något stort och existensiellt men också de brännande samtidsfrågorna kring allemansrätt och exploatering. Här finns ett utforskande av vad som sker med människan i naturen och ett försök att ge svar på hur naturen utmanar oss och hur den i sin tur utmanas från flera olika håll.
Assur argumenterar själv att “naturen” bara existerar som subjekt när vi som människor är skilda från den. Betraktar den på avstånd eller vallfärdar till den, som en kyrka. När vi lever i naturen är den som luften vi drar ner i lungorna, självklar.

Privat natur 194, courtesy of Studio Jens Assur. Foto: Jens Assur
Det existentiella perspektivet i utställningen förstärks av det svartvita och växlingarna mellan det storslagna och det lilla. Människans relation till naturen är en fråga som måste ses i skuggan av de pågående klimatförändringarna och den sjätte massutrotningen. Konsekvenserna återkommer genom bilderna. I bild 34 sitter hans ena son i ett överhettat Patagonien och söker skuggan under en skylt tillhörande en av de stora bensinstationskedjorna. Hur vår kärlek till naturen går ihop med att vi också aktivt förstör den är den överhängande frågan. Hur vår antropocentriska natursyn, en romantiserad plats där vi projicerar vår andlighet och känslor, går ihop med synen på den som en ändlös resurs vigd för vår egen vinning. Den sommarprats-aktuella religionsforskaren David Thurfjell argumenterar för att detta är en humanvetenskaplig fråga där sociologer och socialantropologer måste komma in. I forskningsintervjuer David Thurfjell gjort med sekulariserade svenskar om vad religion betyder för dem svarade en majoritet att de var kritiska till organiserad religion men att de hade något annat slags andlighet, inre liv eller känsla av existentiellt djup i sitt liv. I nästan alla intervjuer kom en koppling till naturen fram, att man känner något i fjällen, i skogen eller vid stranden. I den mån svenskar har en plats kopplad till deras ”existentiella djupdimensioner” så är den platsen naturen argumenterar Thurfjell.

Privat natur 12, courtesy of Studio Jens Assur. Foto: Jens Assur
Kanske är ett skifte på gång mot ett mer ekocentriskt perspektiv. Just nu pågår ett forskningsprojekt där man tittar på vad som triggar en övergång bort från en människocentrerad världsbild hos människor. Trigga igång dina egna reflektioner på Liljevalchs, utställningen hänger fram tills den 7 januari.
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det var egen uppgift och något som kommunicerats i media tidigare. Det är 7 års familjebilder men håller verkligen med, inte avundsjuk på det urvalsarbetet.
470 bilder per dag. För mig är det oerhört mycket men för fotografer som har vuxit upp med digitalfoto är det kanske normalt?
Assur kom väl igång i brytningstiden mellan film och digitalt, skulle jag tro.
Nja... i brytningstiden vill jag nog inte påstå. Jens Assur hade jobbat ganska många år på tidningar, både som fotograf och reporter, innan de första digitala kamerorna dök upp inom press.
Naturen är f.ö. allting.
Sant. Jag tycker att detta är vinklat lite flummigt
Norstedts, 539 kr
Detta verkar mest flummigt
Där ser man hur mycket en bilds sammanhang betyder för tolkningen av den.
🤔
Var där i fredags och kan rekommendera ett besök i kombination med utställningen ”klänningen gör mannen ”