Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
om en bra bild håller jag inte med om.Visst,när det gäller nyhetsbilder och andra dokumentära betraktelser kan jag hålla med,men för mig är det viktigaste det estetiska av den enkla anledningen att man bombarderas av intryck och budskap via media,reklam från alla håll dagligen i enorma mängder.
För mig är bildkonsten en diametral motsats till detta,och
min estetiska törst mättas,samtidigt som det fungerar som en
mental medicin för att må bra.Man får helt enkelt tillfälle att vila
sig från alla budskap.
Därmed inte sagt att jag uppskattar bra dokumentärfotografi,tvärtom,
men det är inget som jag sätter främst.
Thomas
Jag såg programmet och tyckte att det var både roligt och intressant att ta del av både Forsells och Assurs synpunkter. Båda är närmast legendariska.
Foto kan inte bedömas på ett sätt, det är alltför varierat.
När det gäller nyhets- och dokumentärfoto så håller jag absolut med Assur. Innehållet är viktigast men det får och bör naturligtvis lyftas med god komposition och god teknik. Nyhetsfoto i form av arkivfoto och iscensatt foto, som är väldigt vanligt, irriterar mej kolossalt. Bra dokumentärfota ska skava och klia och därmed beröra. Fint konstfoto ska tillfredsställa det estetiska behovet. Det är svårt, troligen omöjligt, att förena de olika inriktningarnai en bild.