Sony Nex-7 och Samsung NX200 tävlar inte om att vara de minsta spegelfria systemkamerorna. De tävlar om bäst bildkvalitet och högst kvalitetskänsla.
Kamerorna har en del likheter. Båda är byggda i metall och är primärt inte gjorda för att vara så små som möjligt utan istället ska de erbjuda bra ergonomi för den mer avancerade fotografen. Båda har stadiga grepp.
Även om båda är respektive tillverkares toppmodell inom det spegelfria segmentet så kan de inte jämföras rakt av. Sony Nex-7 är dyrare och har inbyggd elektronisk sökare och blixt. Samsung NX200 ligger närmare Sony Nex-5N i pris och funktion.
Vi har tidigare testat Sony Nex-5N så därför ställer vi nu NX200 mot Nex-7. Testmotivet är även fotograferat med Nex-5N och Panasonic GX1. Hittills har vi ansett att Sony Nex-5 och Nex-5N producerat bäst bildkvalitet bland de spegelfria systemkamerorna med sin sensor på 16 megapixel. Det är en väldigt bra och populär sensor som även används i flera spegelreflexkameror som, som till exempel Pentax K-5 och Nikon D7000.
Det är därför intressant att jämföra Nex-5N med storebror Nex-7, som har en sensor på 24 megapixel. Samma sensor sitter i Sony A77, men den kameran har en fast halvgenomskinlig spegel framför sensorn som stjäl ljus och därför begränsar brusprestandan.
Samsung är liksom Sony ett stort hemelektronikföretag med stora muskler. De har båda egen sensortillverkning, vilket gör att de slipper köpa in andras sensorer. Men bara en sensor kan vara bäst. Samsungs sensor är på 20 megapixel och kommer i fler modeller framöver.
Skarpare hörn. Samsungs pannkaksobjektiv 20mm f/2,8 är något skarpare i hörnen än Sonys 16mm f/2,8. Det går att se lite moaré i de finaste detaljerna.
Blixt i eller på?
Att Samsung NX200 saknar inbyggd blixt är ingen större katastrof. Det följer med en liten blixt med kameran och vill man använda en större blixt kan man (till skillnad mot Nex-5N) ansluta en större blixt i en riktig blixtsko. Tyvärr går det inte, till skillnad mot Nex-5N och modeller från Olympus och Panasonic, att ansluta en extern elektronisk sökare.
Sony har lyckats bygga in både elektronisk sökare med hög upplösning och blixt i Nex-7 (som är i samma storleksklass som Samsung NX200). Nex-7 har även två stora rattar i metall vid tummen för att exempelvis ändra tid och bländare.
Samsung NX200 har bara ett litet hjul på toppen av kameran. Å andra sidan har de en smart knapp på sina nyare objektiv. Den växlar snabbt rattens funktion från ISO-värde till exponeringskompensation, vitbalans eller hur du nu väljer att programmera knappen. Det är ett snabbt sätt att ändra inställningarna utan att behöva leta efter rätt knapp eller ratt.
För exponeringskompensation finns en direktknapp och även en allmän funktionsknapp som går att programmera. Med andra ord kan NX200 anpassas rejält. Jag saknar ändå ytterligare en ratt på en så här pass avancerad kamera.
När jag snabbt byter till Nex-7 märks det att den riktar sig till de mest avancerade användarna som fotograferar med manuell exponering eller som vill ändra exponeringskompensation snabbt.
Sonys Nex-kameror har kritiserats för att många funktioner är gömda i menyerna. Nex-7 har samma menysystem, men två rattar och ett hjul underlättar och ger direktåtkomst till de viktigaste inställningarna. Jag fotograferade oftast med tidsstyrd bländarautomatik. Då valde jag tid med den ena ratten och exponeringskompensation med den andra. Med hjulet på baksidan kunde jag direkt ändra ISO-värdet. Att snabbt kunna ändra ISO-värde går bra med dagens digitala kameror, ändå kan det vara krångligt att ändra på vissa kameror.
Superskarpt. Samsung NX200 ger mycket hög detaljåtergivning tack vare 20,3 megapixel och ett svagt AA-filter.
Oled är bättre
Både kamerorna har stora 3-tumsskärmar. NX200-skärmen använder oled-teknik och är något bättre. Samsungs fina skärm och enkla menysystem är resultat av en nära koppling till företagets mobiltelefoner. Skärmen sitter fast monterad. Sony Nex-7 och Nex-5N har vinklingsbara skärmar för fotografering och filmning i hög och låg vinkel.
Det mest användbara är helt vridbara skärmar som på Panasonic G3. Då kan skärmen även vinklas för fotografering i udda vinklar om bilderna ska tas i höjdformat. Då går det också att vinkla fram skärmen så att man kan se sig själv vid självporträtt eller om man agerar ensam videoreporter. Priset är en klumpigare konstruktion. Sony har valt en sådan lösning på de större modellerna A65 och A77.
Sony Nex-7 erbjuder en modern elektronisk sökare med hög upplösning. Bilden blir inte lika härligt stor som hos Sony A77 trots att panelen är densamma. En lika stor sökarbild hade krävt en större sökare.
Nex-7 växlar imponerande snabbt mellan skärm och sökare. En sensor känner av när kameran sätts mot ögat.
ISO 6.400 och underexponering besvärar inte Sony Nex-7
Exakt autofokus
Båda kamerorna använder kontrastavkännande autofokus. Det är en väldigt exakt metod för stillastående motiv, men lämpar sig mindre bra för rörliga motiv. Den som vill fotografera sport ska söka sig till kameror med fasdetekterande autofokus, exempelvis Nikon V1 eller Sony A77.
Samsung NX200 är aningen rappare i autofokusen än Sony Nex-7 (När vi senare provat Nex-7 med Zeiss 24/1,8 upplevdes autofokusen snabbare. Snabbast autofokus bland spegelfria kameror har för närvarande Nikon 1 och Olympus E-M5).
NX200 är däremot inte särskilt rapp när den används med råformat. Då är kamerans inställningar låsta i flera sekunder efter varje exponering. Det går att ta en ny bild, men det går inte att ändra något eller få fram den tagna bilden genom att rycka på play-knappen.
Filmfunktion finns naturligtvis. I båda kamerorna finns förståndigt nog möjlighet att välja mellan olika filmformat. Filmfunktionen i Sony Nex-7 är bland de bästa på marknaden med 50 hela bildrutor per sekund och hög datamängd (bitrate).
Kung i natten. Sony Nex-7 klarar svagt ljus utmärkt tack vare lågt brus utan störande färgstick. Den här bilden togs på ISO 800. Här visar den billiga normalzoomen sin begränsning med bristande kantskärpa.
Skarpa kameror
Båda kamerorna ger mycket hög verklig upplösning. Även vid högre ISO-känsligheter är detaljåtergivningen på topp. Tyvärr matchar inte alla objektiv dessa fantastiska sensorer. Vi har testat båda kamerorna med normalzoom och kompakt vidvinkel. Det rör sig i samtliga fall om billiga objektiv. Samsungs vidvinkel 20 mm f/2,8 utmärkte sig med bättre kantskärpa. Sony erbjuder en Zeiss-märkt vidvinkel (24 mm f/1,8) som enligt andra tester gör sensorn rättvisa.
SLUTSATS
Sony Nex-7 är den bättre kameran, men också klart dyrare. Det är främst mängden funktioner som skiljer. Samtidigt är Samsung NX200 mindre krånglig och har många spännande objektiv. Sony Nex-7 saknar bara snabb autofokus och fler objektiv med fast brännvidd.
Fotnot: Sedan testet publicerades har Samsung bytt ut NX200 mot NX210. Den senare är nästan identiskt förutom inbyggd wifi-enhet. Läs mer här.
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Skärmen är den bästa jag sett. "Pankakszoomen" 20-50 är enligt min mening skarp om än lätt och plastig.
Magnus du saknar ett hjul på Samsung, använder du hjulet runt ok-knappen? Enligt min mening har Samsung tre hjul om man räknar in iFn ringen.
Micke.
På objektivfronten finns ju även Sigma 30/2.8 och 19/2.8 för NEX-fattningen som riktigt skarpa men ändå billiga alternativ.
En mycket prisvärd glugg!
Zeiss 24/1,8 är lite bättre än Sigman i kanterna, men i mitten vete katten vilken som är bäst...
Hoppas verkligen att Sigma snart släpper fler prisvärda fasta objektiv!
Sony 16 är klart oskarpare över hela bilden. 60 g plast blir kanske inte bättre..
Tom Kitzoomen, i 18 mm läge, är skarpare än 16 mm, men har betydligt mer distorsion.
Alla jämförelser gjorda vid f 5,6 då det är optimala bländaren för mina jobb.
/Janne
www.helikopterbild.se
Dessutom måste det finnas någon vits annat än serverstorlek med plusmedlemskapen. Och om alla test var gratis, skulle det inte vara lika stor vits att publicera dem i en tidning som kostar. Folk skulle ju läsa dem gratis på webben. Detta är mina teorier iaf.
Nån som leker med en tidsmaskin?